پژوهشگروبلاگ شخصی قاسم صفایی نژاد

دوست شناسی و دشمن شناسی غدیر

عید غدیر، بزرگترین عید شیعیان جهان. عیدی پر از رازها و شگفتی. هر چقدر از بزرگی این عید و کمالات علی (ع) بگویم فقط توانسته‌ام در حد علم خود بیان کنم و هنوز چیزی از مرتبه‌ی والای علی (ع) نگفته‌ام که پیامبر فرمود: اگر نمی‌ترسیدم که مردم علی (ع) را با خدا اشتباه بگیرند، کمالات علی (ع) را بازگو می‌کردم.

یکی از مطالب قابل بحث و زیبا در این روز بزرگ، دوست شناسی و دشمن شناسی است. به غدیر خم برویم، جایی که بعد از اینکه پیامبر فرمود: «من کنت مولاه فهذا علی مولاه». بعد از آن افرادی که در آنجا بودند آمدند و به علی (ع) تبریک گفتند. بخا بخا و ... پیامبر فرمود او را امیر المومنین خطاب کنید اما ...

این تبریک‌ها و قول حمایت کردن‌ها کجا و سقیفه‌ی بنی ساعده کجا؟

نقل تاریخ کردن در این مطلب صحیح نیست، همه می‌دانند چه گذشت بر علی (ع) و اهل بیت.

غدیر خم واقعه‌ای است که همیشه در تاریخ تکرار می‌شود و باید درس عبرت بگیریم. انسان‌هایی هستند در همین زمانه خودمان که تبریک‌ها گفتند و قول حمایت‌ها دادند اما ... اما وقتی به مقام عمل آمدند بخل کردند و همه چیز را برای خود خواستند. جالب اینجاست که تاریخ اثبات کرده، آنهایی که همه چیز را برای خود خواستند هم به جامعه‌ی خود ظلم کردند و هم به خود! اگر اولی و دومی و سومی ملعون همه چیز را برای خود نمی‌خواستند هم جامعه اسلامی با رهبری علی (ع) رستگار می‌شد و هم خودشان! و هم نسل‌های بشری پس از آن؛ که پیامبر فرمود: «اگر همه عالم در حب علی اشتراک می‌کردند، خداوند جهنم را خلق نمی‌کرد.»

سوالی که در اینجا مطرح است این است که چرا درس نمی‌گیریم و همه چیز را برای خودمان می‌خواهیم؟ روز عرفه را به تازگی پشت سر گذاشتیم، باید به شناخت برسیم، به دوست شناسی، دشمن شناسی و ... . اگر بدانیم «والذین هم لاماناتهم و عهدهم راعون» (آیه 8 سوره مومنون) و بر عهدهای خود استوار باشیم و اگر عمل کنیم به امر به معروف و نهی از منکر و تولی و تبری می‌توانیم هم خود را متعهد کنیم و هم منافقین را شناسایی کنیم. منافقینی که گاهی حتی مثل اولی و دومی و سومی ملعون مسئول حکومت اسلامی می‌شوند و گاهی مثل طلحه و زبیر دنبال سهم‌خواهی هستند!

به امید روزی که همه و همه علی‌وار زندگی کنیم.

ثبت نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.

نظرات (۶)

دوستدار حاج منصور ارضی ۷ آبان ۸۹، ۱۰:۲۹
الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایت امیرالمومنین ع
ذکر شیعیان درهمه عمر و خاصه در روز غدیر هنگام مصافحه
یا علی مدد
بحث خوبی رو شروع کردی
منم دیشب بی توفیق بودم
نگار ۷ آبان ۸۹، ۱۰:۳۰
چون نامه جرم ما به هم پیچیدند
بردند به میزان عمل سنجیدند
بیش از همه کس گناه ما بود ولی
ما را به ولایت علی بخشیدند

سلام.به مساله جالبی اشاره کردی.من فکر می کنم بین حرف و عمل خیلی راهه.عملی کردن یه حرف خیلی سخته.اگه آدما(یکیش خود من )همه حرفامونو عملی می کردیم که دیگه غمی نبود
ممنون.شاد باشی
طاهره قیومی ۷ آبان ۸۹، ۱۰:۳۱
سلام . عید مبارک
رویا ۷ آبان ۸۹، ۱۰:۳۱
سلام ...
عیدت مبارک
به نکات جالبی توجه کردی.
به امید روزی که همه و همه علی وار زندگی کنیم .
فاطمه ۷ آبان ۸۹، ۱۰:۳۲
سلام ....
ببخشید........برای علی و عظمتش جمله ی قشنگی پیدا نمی کنم......
فقط از مطالبت استفاده کردم.
یا علی...
شهرآشوب ۲۳ آبان ۹۰، ۱۰:۲۱
الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه علی بن ابیطالب(ع).