پژوهشگروبلاگ شخصی قاسم صفایی نژاد

* این یادداشت به عنوان سرمقاله روزنامه دانشجویی «یار دبستانی» دانشگاه اصفهان منتشر شده است.
 
یکی از عادات ما ایرانیان که میشه گفت تبدیل به یه فرهنگ شده اینه که در اکثر موارد مفاهیم، افراد، قوانین و خیلی چیزای دیگه رو به صورت کاملا سفید یا کاملا سیاه می‌بینیم. در صورتی که اکثریت قریب به اتفاق این موارد خاکستری هستند؛ تنها خداوند کمال مطلق است و او نمایندگان معصوم خود را در روی زمین از خطا و اشتباه به دور داشته است.
یک مثال با کمی چاشنی سیاسی میزنم تا بهتر متوجه منظورم بشید:
·         سکانس اول
هر وقت تلویزیون را روشن می‌کنم در حال پخش تصاویر احمدی‌نژاد و تعریف و تمجید از او و سفرهای استانی و سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های مختلف اوست. طوری از او در رسانه‌ها حمایت می‌شود که انگار او منجی ایرانیان و حتی بشریت است. مگر او کیست؟ اصلا پرستیژ او به ریاست جمهوری نمی‌خورد. مگر او باعث این همه گرانی و تورم نشد؟ مگر او نگفته بود نفت را سر سفره‌های مردم می‌آورد؟ پس چه شد؟ وقتی به احمدی‌نژاد فکر می‌کنم فقط به یاد قطعنامه‌هایی می‌افتم که ایران را تحریم می‌کند. یا صحبت‌های او که انگار همه را به سخره گرفته است! هاله نور، اسرائیل باید محو شود، گرانی تنها چیزهایی هست که از احمدی نژاد به یاد دارم.
 
·         سکانس دوم
باند قدرت و ثروت وقتی می‌بیند کسی آمده و در حال خدمتگزاری به مردم است در حال مقابله با او هستند. تا حالا به روزنامه‌ها نگاه کردی؟ هر روز تیتر منفی علیه دولت و توهین به احمدی‌نژاد در رأس کارهای آن‌هاست به جز تعداد محدودی روزنامه. او کسی است که باعث شد گفتمان امام زنده شود و همه به سمت آرمان‌های انقلاب برگردند. او در حال مبارزه با مفسدان اقتصادی و باند قدرت و ثروت است و تمام علت گرانی‌های یک سال گذشته به خاطر کارشکنی‌های مخالفانش و البته قیمت جهانیست . نطق‌های بی‌نظیر و حساب شده او در دانشگاه کلمبیا به اوج رسید و حتی مخالفان او لب به تمجید او گشودند. سفرهای استانی او باعث تمرکززدایی از تهران شده و کاری که چند سال عده‌ای فقط حرف آن را می‌زدند عملا اجرا می‌کند؛ و همچنین خیلی کارهای دیگر که دولت‌های گذشته شجاعت انجام آن را نداشتند، مثل تحول اقتصادی و ... . او در قضیه انرژی هسته‌ای عزت ایرانیان را حفظ کرد.
 
·         سکانس سوم
اما فکر کنیم که می‌توانیم سکانس سومی به صورت زیر تهیه کنیم و او را سیاه مطلق یا سفید مطلق نبینیم.
احمدی‌نژاد یک فرد مکتبی است که با احیای گفتمان امام و رهبری باعث پررنگ شدن ارزش‌های در حال فراموشی مردم ایران شده است. او با نیت خالص به فکر کمک به مردم است اما قطعا هیچکس کامل نیست و به کمک بقیه نیاز دارد. کمک کسانی که تجربه و تخصص و تقوای لازم را دارند. جایی که شخص احمدی‌نژاد قبول می‌کند گرانی مسکن تقصیر اوست، باید بپذیریم و به او تبریک بگوییم به خاطر شجاعتش در اعتراف به اشتباه خود. او را کمک کنیم که اشتباه خود را جبران کند و به او اخطار بدهیم که اشتباهات مشابه مرتکب نشود. اصلا اگر قبول نکنیم که احمدی‌نژاد در جریان گرانی مسکن مقصر بود (یکی از دلایل، نه همه دلایل گرانی) و چشم و گوش بسته از او حمایت کنیم، با حمایت خود به او و مردم ایران خیانت کرده‌ایم. زیرا هر کس باید متوجه اشتباهات خود شود و در جهت اصلاح آن بکوشد. بدانیم که عزت ایرانیان را در جریان انرژی هسته‌ای مردم حفظ کردند و احمدی‌نژاد مجری اراده مردم عزیز ایران بود و همچنین بدانیم قطعنامه‌ای اگر علیه ایران تصویب شد، هزینه‌ای است که مردم ایران بابت حفظ عزت خود پرداختند نه بابت خود رأیی رئیس جمهورشان.
وقتی او رئیس جمهور است، باید به رأی مردم احترام بگذاریم و به او کمک کنیم که ایران را بهتر اداره کند، نه اینکه فقط دم از دموکراسی و مردم بزنیم و رأی مردم را محترم نشماریم. یا مثل بعضی از دوستان که وقتی مردم به آنها رأی دادند، مردم باهوش بودند و وقتی به احمدی‌نژاد رأی دادند مردم را با صفت‌های مردم عوام و قابلمه به دست یاد می‌کنند.
به یاد داشته باشیم او هم مثل تمام انسان‌هاست: نه سفید، نه سیاه!
 
 

ثبت نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.

نظرات (۹)

احد ۵ شهریور ۸۹، ۰۶:۵۱
با اساس حرفت موافقم
میم.عین ۵ شهریور ۸۹، ۰۶:۵۲
کاملا موافقم
sima b ۵ شهریور ۸۹، ۰۶:۵۳
سلام
من هم به این باورم. ولی می پندارم کسی که به خود جراتی می دهد تا به عنوان نماینده مردم یک کشور باشد، دارای مسئولیت بزرگی است؛ آنقدر که دیگر حق ندارد مانند یک فرد عادی دچار اشتباه و خطا شود. وگرنه چه فرقی میکرد اگر من انتخاب می شدم یا او؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
سکوت ۵ شهریور ۸۹، ۰۶:۵۳
به نظر منطقی می آد و قابل قبول
قاسم صفایی نژاد ۵ شهریور ۸۹، ۰۶:۵۵
سلام
با تشکر از نظرتون سیما خانم . فقط می خواستم نظرمو بگم :
درسته ، کسی که نماینده یه ملت میشه حق اشتباه کردن مثل مردم عادی رو نداره ! اگه نظر منو بخواهید که اینطوری نبوده . به نظر شما اگه مثلا من یا یکی دیگه رئیس جمهور بود کشور اینطوری اداره میشد ؟ قطعا اینطور نیست
در زمینه تفاوت اشتباه کردن مثل مردم عادی یا مثل رئیس جمهور کشوری مثل ایران به چند تا نکته توجه کنیم به نظرم قاعده سفید یا سیاه نبودن محض رو رعایت کردیم :
1-نیت کاری که انجام شده
2-تلاشی که برای انجام کار انجام شده
3-علم در دسترس و همچنین مشورت با دیگران
4-صلاح عموم مردم ایران نه فقط یه قشر خاص
اونوقت ببینیم که آیا اینها رعایت شده یا نه
باز هم ممنون از نظرتون
:-) ۵ شهریور ۸۹، ۰۶:۵۶
جایی که شخص احمدی نژاد قبول می کند گرانی مسکن تقصیر اوست باید بپذیریم و به او تبریک بگوییم به خاطر شجاعتش در اعتراف به اشتباه خود . او را کمک کنیم که اشتباه خود را جبران کند و به او اخطار بدهیم که اشتباهات مشابه مرتکب نشود....
اشتباه؟اشتباهی که یکی از پایه های اقتصاد رو لنگ کرد؟اشتباهی که جبران کردن با وضعیت تورم تحریم شرایط فرهنگی و غیره جبران کردنش تقریبا دور از ذهنه!

بدانیم که عزت ایرانیان را در جریان انرژی هسته ای مردم حفظ کردند و احمدی نژاد مجری اراده ی مردم عزیز ایران بود و همچنین بدانیم قطعنامه ای اگر علیه ایران تصویب شد هزینه ای است که مردم ایران بابت حفظ عزت خود پرداختند نه بابت خود رأیی رئیس جمهورشان .....
بله عزت نفس حفظ شد ! قطعنامه ها به دلیل خود شخص احمدی نژاد نبود به دلیل سیاست های نادرستش بود! عزت نفس ملت ایران جایی از بین رفت که با ممنوعیت های هر روزی به هر دلیل و هر روز با یک بهانه به شخصیت و عقل و شعورش توهین شد که این یکی از کارهاسه در ادامه ترجیح میدم چیزی نگم.
وقتی او رئیس جمهور است باید به رای مردم احترام بگذاریم ....
!!!!!

به یاد داشته باشیم او هم مثل تمام انسان هاست : نه سفید ، نه سیاه
بله اون مثل همه ی انسانهاست ولی یک انسان رییس جمهور و با دلیل انسان بودن و جائز الخطا بودن سرپوشی به عملکرد دولتش نمی شه گذاشت.
قاسم صفایی نژاد ۵ شهریور ۸۹، ۰۶:۵۷
با عرض سلام به :-)
متاسفانه هیچ ردپایی نزاشتید که بهتون خبر بدم جواب نظرتون رو نوشتم
متاسفانه بحث من یه اخلاق ایرانی ها بود ولی به سیاست کشیده شد . هر چند که بهم اثبات شد نظر من درسته و اکثرا سیاه و سفید می بینند .
در مورد گرانی مسکن : یه آمار از بنگاهی محله تون بگیر ، ببین وضع مسکن چطوره ! چیزی که جبران شده رو چه جوری میگید جبرانش دور از ذهنه ؟ جبران شده . من محله خودمون رو میگم . نازی آباد سه سال پیش خونه متری 800 تومن بود ، تا دو میلیون تومان رفت و الان برگشته به قیمت یک میلیون تومان . درسته ؟
در مورد انرژی هسته ای به نظر من سیاست هایی که مردم ایران پسندیدند و ازش حمایت کردند و حتی نخبگان حمایت کردند رو نمیشه با یه جمله نفی کرد . بحث کارشناسی می خواد . چیزی که قابل لمسه اینه که قبلا تحقیقات هسته ای مون هم تعلیق شده بود ولی الان چرخه سوخت هسته ای بومی داریم . منکر این می تونید بشید ؟ ما قرار بود برای 12 تا سانتریفوژ 10 سال با کشورهای 5 1 مذاکره کنیم تا شاید اجازه بهمون بدهند ولی الان هزاران سانتریفوژ داریم و استفاده صلح آمیز می کنیم و حقمون هم هست . منکر این قضیه هستید ؟
بقیه صحبت هایی هم که در مورد عقل و شعور کردید متوجه نشدم .
در مورد اینکه اشتباه رئیس جمهور مانند مردم عادیست یا نه هم چند تا نظر بالاتر در جوابم به نظر سیما خانم نوشتم ، مطالعه بفرمایید لطفا
در هر صورت امیدوارم تعصب رو کنار بزاریم و منطقی فکر کنیم
مطهره ۵ شهریور ۸۹، ۰۶:۵۸
الان درصد هاتون چطوره؟ اگه میانگین کل درصدها 40 باشه امیدوار باشید رتبه تون سی میشه
گوهر ناب ۵ شهریور ۸۹، ۰۶:۵۹
سلام دوست عزیز
از اینکه به وبلاگ ما سر زدی خوشحال شدیم وبلاگ شما هم زیباست و پر محتوی موفق و موید باشید