پژوهشگروبلاگ شخصی قاسم صفایی نژاد

لابی اسرائیل

لابی اسرائیل و سیاست خارجی ایالات متحده عنوان مقاله‌ای جنجالی است که در سال 2006 توسط جان میرشیمر (John Merrsheimer) استاد علوم سیاسی دانشگاه شیکاگو و استفن والت (Stephen Walt) مدیر دانشکده علم حکومت جان اف کندی در دانشگاه هاروارد نوشته شده است.
به نظر نویسندگان مقاله، لابی اسرائیل سیاست خارجی ایالات متحده را از منافع ملی‌اش منحرف می‌کند و در عین حال آمریکایی‌ها را متقاد می‌کند که ایالات متحده و اسرائیل منافع یکسانی دارند. آن‌ها همچنین ادعا می‌کنند که آیپک (Aipac)، امنیت ملی ایالات متحده را به خطر انداخته است.
نویسندگان مقاله مذکور، بعدها با بسط مقاله، کتاب حجیمی را با همین عنوان در 2007 منتشر کردند. مقاله و کتاب مذکور، باعث ایجاد مباحثات زیادی در جامعه علمی رسانه‌ای و سیاسی آمریکا گردید و گروه‌های صهیونیستی و حامی اسرائیل، ضمن محکوم ساختن مقاله و کتاب مذکور، تلاش زیادی را برای ممانعت از انتشار و توزیع آن به عمل آوردند.
کتابی که توسط انتشارات جام جم تحت عنوان «لابی اسرائیل» چاپ شد، ترجمه مقاله اولیه است که بنا به اهمیت موضوع و تبیین نقش لابی اسرائیل در سیاست خارجی ایالات متحده، قبلا در روزنامه جام جم به صورت پاورقی منتشر شده بود.
کتاب از فصول مختلفی تشکیل شده است که در زیر به آن می‌پردازیم:
فصل نخست: نفوذ لابی اسرائیل و سیاست خارجی ایالات متحده
فصل دوم: توجیه ضعیف اخلاقی
فصل سوم: لابی اسرائیل
فصل چهارم: منابع قدرت لابی
فصل پنجم: کار دنیا وارونه شده است
فصل ششم: رویای تغییر شکل خاورمیانه
فصل هفتم: فرجام سخن
به طور خلاصه در این کتاب آمده است که چگونه لابی اسرائیل می‌تواند خط مشی دولت آمریکا را در سیاست خارجی جهت بدهد در حالیکه شاید زمانی اسرائیل برای آمریکا از لحاظ راهبردی متحد محسوب می‌شد و منافع یکسانی داشتند اما در حال حاضر اسرائیل خیلی بیشتر از آمریکا نفع می‌برد و ضمنا آمریکا در مواردی زیان هم می‌دهد؛ مانند مخدوش شدن چهره آمریکا در میان اعراب و مسلمانان. ضمنا در این کتاب تناقضات نظری و عملی غرب شرح داده می‌شود که چطور آمریکا با دموکراسی و دیگر ارزش‌های غربی، رفتار دوگانه و همراه با تبعیض دارد.

 

 

 

 

 

ثبت نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است