پژوهشگروبلاگ شخصی قاسم صفایی نژاد

دوره کامل قصه‌های قرآن

در تعطیلات نوروزی کتابی تحت عنوان «دوره کامل قصه‌های قرآن» از سیدمحمد صحفی خواندم که به نظرم برای کسانی که دنبال کتاب مختصر و مفید در این زمینه هستند، بسیار مفید است. این کتاب که در سال ۶۷ برای اولین بار منتشر شده است و تا سال ۸۶ به چاپ سوم رسیده، کتابی است شامل دو مجلد که جلد اول آن به قصه‌های قرآن از خلقت آدم تا هجرت خاتم الانبیا می‌پردازد و جلد دوم آن به حوادث بعد از هجرت تا زمان رحلت پیامبر اعظم (ص). پس از آن نیز، فصلی با عنوان «غوغای خلافت» نوشته شده است که هر چند به موضوع کتاب مربوط نیست ولی خواندن آن به تکمیل مباحث پیشین کمک می‌کند.
یکی از محسنات بزرگ این کتاب، جامع بودن تمام داستان‌های قرآنی در یک کتاب ۴۰۰ صفحه‌ای است، با جزییات ساده‌ای است که در تفاسیر مختلف، ذیل آیات آورده شده است. کتاب با داستان آدم و حوا آغاز می‌گردد و سپس پیامبران دیگر از جمله «شیث»، «ادریس»، «نوح»، «هود»، «صالح»، «ابراهیم»، «اسماعیل»، «لوط»، «یعقوب»، «یوسف»، «ایوب»، «شعیب»، «موسی»، «داود»، «سلیمان»، «یونس»، «زکریا و یحیی»، «عیسی» و پیامبر آخرالزمان را شرح می‌دهد. در این بین داستان اشخاص و گروه‌های دیگری همچون «ذوالقرنین»، «قارون»، «اصحاب رس»، «اصحاب سبت»، «اصحاب کهف»، «اصحاب اخدود» و «اصحاب فیل» نیز به صورت مختصر و مفید توضیح داده می‌شود.
در جلد دوم کتاب که حدود ۱۵۰ صفحه‌ پایانی مجلد است نیز به صورت مبسوط‌تر قضایای بعد از هجرت پیامبر (ص) شرح داده می‌شود.
قلم خاص سید محمد صحفی در این کتاب و شیرینی داستان‌های قرآنی، اصلا خستگی نمی‌آورد و مطمئنا داستان‌ها را یکی پس از دیگری دنبال می‌کنید. به تمام کسانی که علاقه دارند داستان‌های قرآنی را به صورت موجز ولی جامع دنبال کنند و فرصت کافی برای خواندن جزییات ندارند، خواندن این کتاب را توصیه می‌کنم.

ثبت نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.

نظرات (۱)

عطائی ساسان ۲۲ بهمن ۹۰، ۱۷:۴۷
سلام بنده چندکتاب بسیار عالی از این نویسنده( سید محمدصحفی )ناشر انتشارات اهلبیت قم، مطالعه نمودم یکی شرح نهج البلاغه که کولاک کرده و تاکنون سه جلد آن بچاپ رسیده و دیگری زندگانی حضرت اباعبدالله الحسین (ع) که واقعا خواندنی است و بخصوص شرح نهج البلاغه که باید در دسترس همه قرار گیرد و یکی از کتبی است که باعث افتخار شیعه میباشد و اگر در توانمان باشد باید بخریم و هدیه نمائیم چون در این قسمت نسل جدید خیلی ضعیف هستند و باید روشن شوند . انشااالله