پژوهشگروبلاگ شخصی قاسم صفایی نژاد

این یادداشت برای پایگاه خبری تحلیلی ندای انقلاب نوشته شده است.

 


این روزها و بخصوص پس از ثبت نام کاندیداها برای نمایندگی مجلس نهم، گمانه‌زنی‌ها برای چگونگی لیست‌ها و نحوه شرکت در انتخابات خبرساز شده است. هر چند تقریبا دو ماه تا روز انتخابات فرصت باقی است و هنوز موسم تبلیغات شروع نشده، اما تنه‌زنی کاندیداها و گروه‌های مختلف به یکدیگر در مصاحبه‌ها و خبرها مخصوصا فضای مجازی شروع شده است. البته این امر می‌تواند یک آفت داشته باشد که آن هم احتمال عدم صلاحیت برخی از این کاندیداهاست که قبل از اعلام نهایی شورای نگهبان شروع به تبلیغات کرده‌اند. به همین مناسبت تصمیم گرفته‌ایم تا برای روشن شدن راه درست، فرمایشات رهبر معظم انقلاب را راجع به رعایت «اخلاق انتخاباتی» ارائه نماییم. 
مسابقه بر سر خدمت است نه کسب قدرت
    انتخابات میدان رقابت است و افراد بایستى با هم رقابت کنند؛ رقابت سالم. هر کس که به این نظام معتقد و پایبند است، مى‌تواند وارد میدان انتخابات شود. [1]
    - انتخابات در کشور ما باید مسابقه‌اى براى خدمت باشد، نه مسابقه‌اى براى کسب قدرت. انتخابات اسلامى این‌گونه است.
    آن‌جایى که دعوا بر سر قدرت است، آن‌طورى مى‌شود که شما در بعضى از انتخابات دنیا مشاهده مى‌کنید. یک نمونه‌اش را هم در انتخابات اخیر امریکا دیدید. آن‌جا دعوا بر سر قدرت است؛ دست به یقه‌اند؛ هر طرف مى‌خواهد قدرت را به حزب و مجموعه‌ى خودش منتقل کند. مسأله، مسأله‌ى کسب قدرت است. صریحا هم مى‌گویند: تلاش مى‌کنیم تا به قدرت و مقام برسیم.
    در منطق اسلامى، قدرت و عزت و آبرو و خوشنامى و امکانات، فقط و فقط براى خدمت به مردم و حرکت دادن خود و جامعه و کشور در راه نظام مقدس اسلامى و رسیدن به آرمانهاى بلندى است که انسانها نیازمند آنند.
    این مسند، مسابقه براى خدمت و زحمتکشى است. هر کس که آماده است تا بیش از دیگران زحمت بکشد و توقعى را که مسؤولان کشورهاى دیگر از مقام و موقعیت خود دارند، نداشته باشد، داخل این میدان شود.
    نباید کسانى تصور کنند که رسیدن به ریاست یا فلان مقام - همچنان که در دنیا معمول و رایج است - باید با برخورداریهاى فراوان همراه باشد.
    افزون طلبى براى مسؤولان ممنوع است. مشى اشرافیگرایانه براى مسؤولان کشور، نقطه‌ى ضعف به شمار مى‌آید. اگر دیگران این را لازمه‌ى رسیدن به مقامات عالیه‌ى کشور مى‌دانند، در نظام اسلامى، اینها نه تنها لازمه‌اش نیست، بلکه نقطه‌ى ضعف هم محسوب مى‌شود.
    داوطلبان بدانند که این راه، راه خدمت است؛ مسابقه و رقابت در این راه هم رقابت براى خدمت کردن هرچه بیشتر است. اگر این‌طور شد، آن‌گاه در تبلیغات، در بیان مطالب نسبت به یکدیگر یا نسبت به خود، حدود رعایت خواهد شد. [2]
اخلاق و عقیده مسأله‌ى شخصى انسانهاست؛ اما نه براى مسؤول!
    در دمکراسی‌هاى غربى، صلاحیت‌هاى خاصى موردنظر است که عمدتا در این صلاحیت‌ها، وابستگی‌هاى حزبى رعایت مى‌شود. هم کسانى که نامزد مى‌شوند، هم آنهایى که نامزد مى‌کنند و هم آنهایى که به نامزدها رأى مى‌دهند، در واقع به این حزب یا به آن حزب رأى مى‌دهند.
    در نظام جمهورى اسلامى غیر از دانایى و کفایت سیاسى، کفایت اخلاقى و اعتقادى هم لازم است.
    افرادى نگویند که اخلاق و عقیده مسأله‌ى شخصى انسانهاست. بله، اخلاق و عقیده مسأله‌ى شخصى انسانهاست؛ اما نه براى مسؤول.
    من اگر در جایگاه مسؤولیت قرار گرفتم و اخلاق زشتى داشتم؛ فهم بدى از مسائل جامعه داشتم و معتقد بودم که باید جیب خودم را پر کنم، نمى‌توانم به مردم بگویم این عقیده و اخلاق شخصى من است و اخلاق و عقیده ربطى به کسى ندارد! براى یک مسؤول عقیده و اخلاق مسأله‌ى شخصى نیست؛ مسأله‌اى اجتماعى و عمومى است؛ حاکم شدن بر سرنوشت مردم است.
    آن کسى که به مجلس مى‌رود، یا به هر مسؤولیت دیگرى در نظام جمهورى اسلامى مى‌رسد، اگر فاسد، بیگانه‌پرست و در خدمت منافع طبقات برخوردار جامعه بود، دیگر نمى‌تواند نقشى را که ملت و طبقات محروم مى‌خواهند، ایفا کند. اگر آن شخص انسان معامله‌گر، رشوه و توصیه‌پذیر و مرعوبى بود؛ در مقابل تشر تبلیغات و سیاستهاى خارجى جا زد، دیگر نمى‌تواند مورد اعتماد مردم قرار گیرد و برود آن‌جا بنشیند و تکلیف ملک و ملت را معین کند.
    این شخص غیر از کفایت ذاتى و دانایى ذاتى، به شجاعت اخلاقى، تقواى دینى و سیاسى و عقیده‌ى درست هم احتیاج دارد. [3]
متهم کردن دستگاه‌های قانونی مسئول در انتخابات، کار غلطی است
    بعضیها دستگاههاى قانونى را متهم مى‌کنند و این کار غلطى است. دستگاههاى قانونى، اعم از وزارت کشور - که مجرى انتخابات است - و شوراى نگهبان - که ناظر امین بر انتخابات است - هر کدام وظیفه و قانونى دارند. کسانى هم هستند که مراقبت مى‌کنند تخلف از قانون انجام نگیرد. اگر میان خود اینها در موردى اختلافى باشد - که این قانونى است یا نه - باید میان خودشان آن را حل کنند.
    بعضیها مایلند که به دنبال همان سیاست جنجال‌آفرینى، این شخص را، آن شخص را، این مجموعه را، آن مجموعه را، به کارهایى متهم کنند که شأن مسؤول اسلامى نیست.
    مردم باید به مجریان و ناظران انتخابات، با چشم یکسان نگاه کنند.
    هم مجریان، هم ناظران، باید پایبندى خودشان را به قانون نشان دهند.
    ملاک، قانون است؛ سلایق افراد ملاک نیست. آن قانونى که در مجلس شوراى اسلامى تصویب و در شوراى نگهبان تأیید شده است، براى همه معتبر و حجت است؛ چه کسى که آن قانون را مى‌پسندد، چه کسى که آن قانون را نمى‌پسندد. قانون تا قانون است، همه موظفند به آن عمل کنند. [4]
    مگر ممکن است در انتخابات جمهورى اسلامى، کسى به خود حق بدهد یا جرأت بدهد که در آراء مردم دستکارى کند؟ اولا شوراى محترم نگهبان، یک مجموعه‌ى عادل و مواظب و ناظر بر انتخاباتند و هیچ راهى را براى تقلب باقى نمى‌گذارند. ثانیا وزیر محترم کشور پیش من آمد و گفت شما مطمئن باشید که ما نمى‌گذاریم یک رأى جا به جا شود. اینها مسلمان و انقلابى و متدین و مورد اعتمادند و از مجلس شوراى اسلامى رأى اعتماد گرفته‌اند. بر فرض در گوشه‌اى یک تخلف کوچک هم انجام گیرد. این در نتیجه‌ى انتخابات هیچ تأثیرى نخواهد داشت. خود من هم مواظبم و اجازه نخواهم داد که کسى به خود حق بدهد، تقلب در انتخابات را که یک عمل هم خلاف شرع و هم خلاف اخلاق سیاسى و اجتماعى است، انجام دهد. چنین کارى هرگز نخواهد شد. [5]
مبارزه انتخاباتی همراه با تخریب، ضدوحدت است
    امروز سنگر اصلى در سطح عالم، جمهورى اسلامى است. این سنگر را باید محکم نگه دارید. با چه چیز؟ با اتحاد و اتفاق؛ با همدلى میان آحاد مردم و میان مردم و مسؤولین کشور؛ با همدلى میان مردم و دولت، میان مردم و مجلس، میان دولت و مجلس، میان کارگزاران کشور و میان آحاد مردم. گروههاى مختلف، جناحهاى مختلف، سیاستها و جهتگیریهاى مختلف، در مقابله با دشمن، باید با هم باشند و کارى نکنند که دشمن سوء استفاده کند.
    اختلاف سیاسى مانعى ندارد؛ اختلاف نظر مانعى ندارد؛ مبارزات انتخاباتى به شکل سالم، مانعى ندارد؛ اما خراب کردن یکدیگر، خراب کردن چهره‌ى کشور، خراب کردن ذهن مردم و چهره‌ى مسؤولین دلسوز، اشکال دارد. ایجاد سؤال و ابهام در ذهن مردم، اشکال دارد.
    با وحدت و یکپارچگى، «کأنهم بنیان مرصوص»، مثل یک دژ پولادین، در مقابل دشمن بایستید؛ مثل چند برادر در یک خانه. ممکن است دو برادر از یکدیگر کدورت و گله هم داشته باشند، اما در مقابل کسى که به خانه‌ى آنها حمله مى‌کند، دوش به دوش، باید در کنار هم بایستند. آحاد ملت باید این گونه باشند. این، یکى از ویژگیهایى است که در این سنگر مى‌توانید حفظ کنید. [6]
    به آقایان محترمى که در این میدان هستند، این چند توصیه را عرض مى‌کنیم: در تبلیغاتشان ارزشهاى نظام را ندیده نگیرند؛ همدیگر را تخریب نکنند و از دادن آمارهاى سست بپرهیزند. اگر قرار شد به مردم آمارى بگویند و حرفى بزنند، آمارهاى دقیق ارائه کنند. با مردم با کمال صداقت حرف بزنند؛ هرچه عقیده‌شان هست، به مردم بگویند. اگر بخواهند در دل مردم اثر بگذارند، این صداقت، بیشتر در دل مردم اثر مى‌گذارد. آن چیزى که حقیقتا عقیده و نیت آنهاست، آن را به مردم بگویند؛ اختیار با مردم است که چیزى را انتخاب کنند. وحدت ملى را خدشه‌دار نکنند. طورى نباشد که به خاطر جذب یک دسته یا یک گروه، حرفى بزنند که وحدت ملت خدشه‌دار شود. وعده‌هایى که معلوم است نمى‌توانند به آنها عمل کنند، به مردم ندهند. آنچه که در چارچوب قانون اساسى است و امکانات مملکت از امکان آن حکایت مى‌کند، آن را به مردم بگویند. بله، به مردم قول بدهند که اگر رأى آوردند، با همه‌ى قوا و قدرت خودشان و با اتکال به خدا و با اتکاى به مردم، مدیریت عالى و کلان کشور را در دست مى‌گیرند و پیش مى‌برند؛ «خذها بقوة»؛ با قوت این مأموریت را به دست بگیرند و پیش بروند و در هیچ‌جا ضعف نشان ندهند. تبلیغات پرخرج هم نکنند. یکى از کارهایى که بنده همیشه نگران آن هستم، این است. نه خودشان تبلیغات پرخرج کنند، نه به طرفدارانشان اجازه دهند. بعضى افراد ممکن است بگویند به ما ربطى ندارد؛ این کار پرخرج را دیگران مى‌کنند. شما بگویید نکنند. چه نیازى هست که براى تبلیغات گوناگون رنگینى که بعضى جاها مى‌کنند، پول زیادى مصرف شود که احیانا بعضى افراد هم نتوانند خودشان آن خرج را کنند و مجبور باشند از کسانى بگیرند و خداى نکرده وامدار شوند؟ [7]
    شما به عنوان نمایندگان مردم در مجلس شوراى اسلامى - که جایگاه و موقعیت مهمى در روشنگرى مردم نسبت به نقشه‌هاى دشمن دارید - اثرگذارى کنید، بسیارى از این خلأها و تاریکى‌ها و غبارها برطرف خواهد شد. یک مسأله‌ى عملى‌اش هم این است که داخل مجلس و سر قضایاى سیاسى - و الان هم انتخابات ریاست‌جمهورى - اختلاف و تشنج و دعوا و درگیرى پیش نیاید؛ یک عده طرفدار یک نفر، یک عده هم طرفدار یک نفر دیگر.
    طرفدارى، حق هر کسى است؛ منتها نباید تخریب و اهانت و تحریک کرد. گاهى اوقات انسان به نحوى از محبوب و مطلوب خود دفاع مى‌کند که تحریک‌کننده‌ى دیگران است؛ دیگران را وادار به تخریب و عکس‌العمل مى‌کند. اینها چیزهاى مهمى است و باید رعایت کرد. البته از افرادى که در سطوح دیگرى هستند و این همه مسؤولیت بر دوش آنها نیست، نمى‌شود خیلى توقع داشت؛ اما از مسؤولان چرا. به‌هرحال حفظ فضاى وحدت، حفظ فضاى محبت، حفظ فضاى همکارى و همدلى در مجلس، جزو اولویت‌هاى قطعى مجلس است. [8]
    سفارش مى‌کنم که فضاى انتخابات را، هم گرم و هم سالم نگه دارند.
    کسانى که به یک نامزد انتخاباتى علاقه‌مندند، مراقب باشند به خاطر علاقه‌ى به او، نامزد دیگر را تخریب نکنند؛ این بین مردم اختلاف و نقار ایجاد مى‌کند؛ علاوه بر این‌که تخریب اساسا کار درستى نیست و فایده‌یى هم ندارد.
    کسى که با تخریب یک نامزد انتخاباتى مى‌خواهد آراء او را کم کند، به مقصود خودش دست پیدا نمى‌کند؛ هم یک کار غلط و خلاف منطق و در موارد بسیارى خلاف شرع انجام مى‌گیرد، هم فایده‌یى گیر او نمى‌آید. فضا را سالم نگه دارید. شما از نامزد خودتان حمایت کنید، دیگران هم از نامزد خودشان حمایت کنند و به او رأى دهند.
    در پیدا کردن نامزد مورد نظر دقت کنید. به کسى گرایش پیدا کنید که به دین مردم، به انقلاب مردم، به دنیاى مردم، به معیشت مردم، به آینده‌ى مردم و به عزت مردم اهمیت مى‌دهد. بحمدالله میدان براى آزمودن و دیدن و شناختن باز است؛ ملت ما هم هشیار است. [9]
    ما همیشه افتخار کرده‌ایم که انتخابات ایران در دوران انقلاب، در نهایت امنیت و سلامت برگزار شده است. در خیلى جاهاى دنیا، روز انتخابات، مردم به جان هم مى‌افتند؛ دعوا مى‌کنند؛ خونریزى مى‌شود؛ آدمکشى مى‌شود. افتخار ما این بوده است که در امنیت و آرامش کامل، دو نفر رفیق پاى صندوق رأى مى‌روند؛ یکى به این آقا رأى مى‌دهد، یکى به آن آقا رأى مى‌دهد. دشمن مى‌خواهد این محیط امن و امان از بین برود. خود افراد، خود آحاد مردم، خود دست‌اندرکاران ستادهاى انتخاباتى نامزدها، به دشمن با قاطعیت «نه» بگویند؛ نگذارند از طریق آنها انتخابات تلخ شود. این‌که خود نامزدها در یکدیگر خدشه کنند، داستان دیگرى است که الان وقت مطرح کردن آن نیست؛ اما دست‌اندرکاران، علاقه‌مندان و هواداران مراقب باشند به همدیگر تعرض نکنند. شما به این آقا علاقه دارى، طبق علاقه و تشخیص خودت عمل کن؛ آن دیگرى هم علاقه و تشخیص دیگرى دارد؛ شما به او چه کار دارى؟ او هم طبق علاقه‌ى خودش عمل کند. [10]
نگذارید که فضاى انتخاباتى، فضاى کدورت شود
    به همه‌ى کسانى که نامزد انتخابات ریاست جمهورى هستند و طرفداران آنها صمیمانه عرض مى‌کنم که فضاى کشور را فضاى دشمنى و نقار و تشنج و اختلاف نکنند. البته ملت این‌طور نیستند؛ گروهى هستند که اگر مجموع‌شان را بشمریم، به چند هزار نفر نمى‌رسند - بالاخره هر کس طرفدارانى دارد - اینها فضاى روزنامه‌ها و دستگاه‌هاى ارتباط جمعى را متشنج مى‌کنند.
    فضا باید دوستانه باشد؛ هر کس حرفهاى خودش را بزند و برنامه‌هاى خودش را بگوید و کارى را که خودش مى‌تواند بکند، بیان کند؛ به دیگران چه کار دارند؟ فضا را متشنج نکنند؛ فضا را برادرانه و صمیمانه بکنند. [11]
    سعى کنید این حرکت زیبا و این حرکت عظیم مردمى را - که حقیقتا یک آزمایش بزرگ مردمى و ملى و اسلامى است - با همان نزاهت و طهارت و پاکیزگى‌اى که مطلوب اسلام است، پیش ببرید. البته متن و عموم مردم عزیز کشور ما همین‌طورند. سعى کنید کدورت ایجاد نشود. مسابقه‌ى انتخاباتى، ضمن این‌که یکى از جدیترین کارهاى یک ملت است و به هیچ‌وجه جنبه‌ى شوخى و بازى در آن نیست و بسیار جدى است؛ اما شبیه مسابقات ورزشى است. در مسابقات ورزشى همه تلاش مى‌کنند؛ اما کسانى که اهل اخلاق و اهل فهمند، این تلاش را با کارهاى زشت و نامناسب همراه نمى‌کنند. [12]
    من از همه‌ى قواى سه‌گانه خواهش مى‌کنم سعى کنند فضاى سیاسى کشور را متعادل نگه دارند تا مردم در یک فضاى متعادل به موسم انتخابات برسند.
    مردم به انتخابات علاقه دارند. آنچه مردم را مى‌رماند، برخى از صحنه‌هاى ناخشنود کننده‌اى است که در سطوح ما به چشم آنها مى‌آید.
    فضا باید متعادل، منطقى و عقلایى باشد. گفتگوى انتقادى اشکالى ندارد؛ اما گفتگو با هاى و هوى فرق دارد. در مردم‌سالارى اسلامى، گفتگو با عربده‌کشى و چاقوکشى در بعضى از دمکراسیها تفاوت دارد. این‌جا گفتگو مى‌کنند؛ به قول امام، مثل مباحثه‌هاى طلبگى. در مجلس و جاهاى دیگر مباحثه کنند، حتى بر سر مسأله‌اى دعوا کنند؛ اما کینه از هم به دل نگیرند؛ بعد هم پهلوى همدیگر بنشینند و با هم صحبت کنند. نگذارند اختلاف‌نظر به تنازع برسد. این تنازع موجب فشل و ضعف قوا خواهد شد.
    دروغ، اهانت، دستگاهها یکدیگر را متهم کردن، شایعه‌پراکنى، افتراء به رقیب، تحریک عصبیت‌هاى گوناگون؛ اینها هیچکدام با انتخابات اسلامى سازگار نیست. این خطاب به همه‌ى جناحهاست؛ خطاب به اشخاص یا جناح معینى نیست؛ این وظیفه‌ى همه‌ى ماست. همه‌ى جناحها باید این چیزها را رعایت کنند. همه هم در چارچوب قانون حرکت کنند. [13]
از بداخلاقی‌های انتخاباتی پرهیز شود؛ از جاده‌ی انصاف خارج نشوید
    از بداخلاقیهاى انتخاباتى باید بشدت پرهیز کنند؛ بدگویى کردن، اهانت کردن، تهمت زدن، براى عزیز کردن خود و یا نامزد مورد نظر خود، دیگران را و رقبا را در چشم مردم خوار کردن، اینها راهها و روشهاى صحیح و اسلامى نیست. رقابت باید باشد؛ رقابت مثبت و پرشور، اما با رعایت موازین اخلاقى. [14]
    کسانى که براى انتخابات خود را نامزد میکنند، بدانند که انتخابات یک وسیله‌اى است براى بالا بردن توان کشور، براى آبرومند کردن ملت؛ انتخابات فقط ابزارى براى قدرت‌طلبى نیست.
    اگر بناست این انتخابات براى اقتدار ملت ایران باشد، پس نامزدها بایستى به این اهمیت بدهند و این را در تبلیغاتشان، در اظهاراتشان و در حضورشان رعایت کنند. مبادا نامزدها در اثناى فعالیتهاى انتخاباتى خودشان جورى رفتار کنند و حرفى بزنند که دشمن را به طمع بیندازند.
    رقابتها را منصفانه کنند، حرفها را منصفانه کنند، از جاده‌ى انصاف خارج نشوند. خوب، به طور طبیعى هر نامزدى حرفى دارد و حرف مقابل خود را رد میکند؛ این رد و ایراد فى نفسه اشکالى ندارد؛ اما مشروط بر اینکه تویش بى‌انصافى نباشد، کتمان حقیقت نباشد. میدان براى همه باز است؛ بیایند در میدان انتخابات خود را بر مردم عرضه کنند. اختیار با مردم است؛ مردم هر جورى که فهمیدند، تشخیص دادند، هشیارى آنها به آنها کمک کرد، ان‌شاءالله همان جور عمل خواهند کرد. [15]
    نکته‌ى آخر در باب انتخابات این است که نامزدهاى محترمى که تاکنون نام‌نویسى کرده‌اند و مشغول تبلیغات و اظهاراتى هستند - اگرچه حالا وقت قانونى هم نرسیده، اما تبلیغات میکنند؛ اشکالى ندارد - سعى کنند با انصاف عمل کنند. اثبات و نفى‌شان با توجه به حق و صدق باشد. چیزهائى را که انسان میشنود، باور نمیکند که از زبان نامزدها و آن کسانى که دنبال این مسئولیتها هستند، از روى صدق و صفا خارج شده باشد.
    گاهى انسان حرفهاى عجیب و نسبتهاى عجیبى میشنود. این حرفها مردم را نگران میکند؛ کسى را هم به گوینده‌ى این حرفها دلبسته و علاقه‌مند نمیکند!
    نامزدهاى محترم توجه داشته باشند: اذهان عمومى را تخریب نکنند. این همه نسبت خلاف دادن به این و آن، تخریب کننده‌ى اذهان مردم است؛ واقعیت هم ندارد؛ خلاف واقع هم هست. بنده که از همه‌ى این آقایان اوضاع کشور را بیشتر میدانم و بهتر خبر دارم، میدانم که بسیارى از این مطالبى که بعنوان انتقاد درباره‌ى وضع کشور و وضع اقتصاد و اینها میگویند، خلاف واقع است؛ اشتباه میکنند. [16]
نامزدها در سخنرانی خود دشمنی را ترویج نکنند
    نامزدهاى محترم هم مراقب باشند. نمى‌پسندد انسان که ببیند یک نامزدى، چه در نطقهاى تبلیغاتى، چه در سخنرانى، چه در تلویزیون، چه در غیر تلویزیون، براى اثبات خود متوسل بشود به نفى آن دیگرى، آن هم با یک استدلال‌هاى گوناگون؛ به نظر من این درست نیست.
    نامزدها همه براى یک هدف دارند کار میکنند. هر کسى به نظر خودش یک احساس مسئولیتى، تکلیفى دارد، مى‌آید میدان. من با مناظره و معارضه و گفتگو و انتقاد مخالفتى ندارم؛ اما سعى کنید این در چهارچوبهاى درست شرعى و دینى انجام بگیرد. مردم، مردم بیدارى هستند، میفهمند، میدانند. این چهار نفر نامزدى که از شوراى نگهبان تأیید شده‌اند و در اجتماعات گوناگون سخنرانى میکنند، خود آن نامزدهاى محترم توجه کنند، مراقبت کنند که در این سخنرانى‌ها، در این اظهارات، جورى نباشد که منتهى بشود به ایجاد دشمنى و ایجاد نقار؛ با برادرى و با مهربانى پیش بروند. البته اختلاف نظر، اختلاف رأى، اختلاف سلیقه، در مسائل گوناگون، در مسائل شخصى، در مسائل عمومى، یک امر طبیعى است؛ اشکالى هم ندارد. نگذارید این به اغتشاش منتهى بشود. این را خود نامزدهاى محترم هم توجه کنند. [17]
 با روش‌های غربی و بد جلوه دادن حقایق، رأی‌سازی برای احزاب و اشخاص صحیح نیست
    ممکن است در دوران انتخابات، گوشه و کنار براى منحرف کردن افکار و آراء، و براى بد جلوه دادن حقایق، و براى کشاندن انتخابات در مجراهاى رایج بین غربیها - که با پول و با تبلیغات پولى و با خریدن افراد ضعاف‌النفوس و امثال اینها، رأیى را براى کسى، براى جناحى، براى گروه و حزبى درست مى‌کنند؛ که این در خیلى از کشورهاى دنیا معمول است - کارهاى تبلیغاتى و بعضى وسوسه‌ها انجام بگیرد؛ اینها نباید باشد؛ یعنى مردم واقعا آگاهانه فکر کنند، انتخاب کنند و انتخاب خودشان را اعلام نمایند؛ این مى‌شود آن شکل صحیح اسلامى که هر کسى آگاهانه به نحوى با نظام اسلامى بیعت مى‌کند. وقتى که انتخابات به شکل صحیحى انجام بگیرد، حقیقتا بیعت مجددى است که آن شخص دارد انجام مى‌دهد؛ و این چیز بسیار مهم و خوبى است. [18]
    من هم به هیچ وجه این وضعیت را نمى‌پسندم. البته تبلیغ کارى لازم است؛ منتها تبلیغ یک معناى صحیح و اسلامى و انسانى دارد و آن، رساندن است. بالاخره انسان بایستى حرفى را که در دل دارد به مخاطب مورد نظرش برساند. این هیچ اشکالى هم ندارد؛ یعنى از روشهاى معمولى استفاده کند و برساند. یک معناى تبلیغ که امروز در دنیا رایج است، به معناى غربى تبلیغ است؛ یعنى آن چیزى که در نظام سرمایه‌دارى غرب معمول است. تبلیغ در آن‌جا اصلاً به معناى این نیست که حقیقتى را از جایى به مغزى منتقل کنند؛ بلکه معنایش تحت تأثیر قرار دادن دلها و مغزها با شیوه‌هاى علمى و روانشناسى است. مثلاً فرض کنید یک جا پنجاه قطعه عکس را بغل هم مى‌زنند؛ آدم همین‌طور هرچه نگاه مى‌کند، طبعاً در ذهنش مى‌ماند. این مانع تفکّر و تعقّل مى‌شود.
    یک وقت است که شما چیزى را به من مى‌گویید، روى ذهن من کار مى‌کنید، به معناى این‌که ذهن مرا به حقیقتى متوجّه کنید. خیلى خوب؛ من هم فکر مى‌کنم، اگر دیدم درست است، از شما مى‌پذیرم؛ اگر نه، قبول نمى‌کنم. بسته به این است که من در چه مایه‌اى از فکر باشم. یک وقت هم هست که شما با تکرار تصاویر و کلمات، آن‌چنان روى من اثر مى‌گذارید که مغز من قدرت تجزیه و تحلیل خودش را از دست مى‌دهد. گاهى مى‌شود که انسان اصلاً بى‌اختیار تحت تأثیر چنین تبلیغى - همین پروپاگاند معروف غربى - قرار مى‌گیرد و بدون این‌که مغزش کار کند، به آن چیزى که آن تبلیغ کننده خواسته، اقدام مى‌کند. این قطعاً برخلاف نظر اسلام و برخلاف منطق صحیح انسانى است و ما این را نمى‌پسندیم. متأسّفانه در تبلیغات جمعىِ ما این کارها معمول شده است و یواش یواش این چیزها را از غربیها یاد گرفته‌اند! البته به آن شدّتها نیست؛ واقعاً آن کارى که در کشورهاى غربى انجام مى‌گیرد، فوق‌العاده و عجیب است. فرض بفرمایید عطرى را بخواهند تبلیغ کنند و مثلاً در توصیفش بگویند عطر بى‌رنگ و بو! طبیعتاً خصوصیت عطر به بویش است؛ اما آن قدر این را با شکلهاى گوناگون تبلیغ مى‌کنند که انسان مى‌رود این عطرى را که اسمش عطر بى‌رنگ و بوست، پول مى‌دهد و مى‌خرد! این کار الان انجام مى‌گیرد. من این کار را غلط مى‌دانم.
    البته در قضیه‌ى انتخابات شوراها، برخى از کارهایى که مطبوعات ما در این زمینه مرتکب مى‌شوند، بى‌تأثیر نیست. بلاشک بخشى از گناه این کار به دوش مطبوعات است؛ مطبوعاتى که حقیقتاً مسؤولیتى براى خودشان نمى‌شناسند، یا مسؤولیت اسلامى و مردمى براى خودشان قائل نیستند؛ هدفى را براى خودشان تعریف کرده‌اند و دنبال این هدف سیاسى محض هستند. طبیعى است که این هدف، آنها را تشویق مى‌کند. این مقدار کاغذ و این مقدار امکانات هم قاعدتاً آسان به‌دست نمى‌آید. من واقعاً متحیّرم که اینها از کجا مى‌آورند و این همه تبلیغ مى‌کنند! جا دارد دستگاههاى ذى‌ربط کشور بنشینند روى این مسأله فکر کنند. درعین‌حال این از جمله توصیه‌هاى همیشگى ما به کسانى است که با آنها ارتباطى داریم - مسؤولان یا غیرمسؤولان کشورى - و در مورد تبلیغات معمولاً به آنها سفارش مى‌کنیم؛ ولى قاعدتاً این باید یک فرهنگ بشود. باید به مردم تفهیم کنند که این کار، کار خوبى نیست. در علن و به صورت واضح هم گفته شود. ما هم گفتیم؛ باز هم ان‌شاءاللَّه خواهیم گفت. باید بفهمند که این مقدار کار کردن و این‌طور حرکت غلط، یک تقلید نادرست است. به‌هرحال این ایرادى را که در ذهن شماست، من تصدیق مى‌کنم. در ذهن بنده هم همین ایراد هست. مقدارى از عکسهاى دیوارهاى شهر را برداشتند براى من آوردند؛ حقیقتاً براى من چیز مطلوبى نبود و خیلى ناپسند به نظرم رسید. البته عرض کردم، تبلیغ به معناى درست اشکالى ندارد. مثلاً حرفها و هدفهایشان را در روزنامه‌اى بنویسند و در جایى منتشر کنند. حتّى به در و دیوار هم بزنند، تا تبلیغ به معناى واقعى آن باشد؛ لیکن این روشها، روشهاى غلطى است. [19]
سپاه در عین حضور سیاسی، در معارضات سیاسی دخالت نکند
    موضع خود را شناختن و در آن قرار گرفتن، هوشیارى سیاسى، شم سیاسى و قدرت تحلیل سیاسى - البته به دور از ورود در دسته‌بندیهاى سیاسى - خودش یکى از آن خطوط ظریفى است که من در پیام هم به شما عرض کردم؛ امام هم که مکرر در مکرر فرموده بودند.
    البته یک عده خوششان نمى‌آمد: نه، چرا در کارهاى سیاسى دخالت نکنند؟! همان وقت من یادم هست که بعد از گذشت چند ماه از فرمایش امام، یک حادثه‌ى انتخاباتى در پیش بود و زیدى به یکى از شهرها رفته بود - که نمى‌گویم کجا، چون نمى‌خواهم نزدیک بشوم - و سخنرانى کرده بود. آن وقتها نوارش را آوردند و من گوش کردم. او مى‌گفت: نه آقا، چرا مى‌گویید سپاه در سیاست دخالت نکند؟ باید بکند؛ از شماها چه کسى بهتر؟(!)
     ببینید، اینها حرفهاى خوشایند و دلنشینى است که این جوان مبارزِ پُر از خون انقلابى، به هیجان بیاید: بله، چه کسى از ما بهتر؟ امام این موضوع را صریحاً گفته بودند؛ اما اینها بین آگاهى سیاسى و حضور سیاسى در صحنه‌ى انقلاب - که این خوب است - و بین دخالت در معارضات سیاسى و جناح‌بندیهاى سیاسى و به نفع یکى و به ضرر دیگرى کار کردن - که این همان چیز بد و بسیار خطرناکى است که امام هیأتى را مأمور کردند و گفتند ببینید چه کسى این‌طورى است، از سپاه بیرونش کنید - خلط مى‌کردند. [20]
پس از انتخابات همه وحدت کنند
    دوران انتخابات دوران شور و التهاب است با پایان گرفتن انتخابات باید هیجان و التهاب، جاى خود را به متانت و رفاقت و همکارى بدهد. همه، چه طرفداران نامزد منتخب و چه طرفداران دیگر نامزدهاى محترم باید از خود ظرفیت و حلم و دانایى بروز دهند. هیچ احساسى، چه شادمانى و چه ناشادمانى، نباید کسى را به رفتارى برخلاف شأن یک انسان متعهد و خردمند وادار سازد. وحدت ملى و رفق و مدارا، تضمین کننده‌ى امنیت کشور و خنثى‌کننده‌ى هر توطئه است. [21]
     اختلاف نظرهایى که در دوران انتخابات پیش مى‌آید، ممکن است کدورت‌هایى را بین بعضى از برادران و خواهران به‌وجود بیاورد؛ نگذارید این کدورت‌ها باقى بماند. فرض کنید یکى از شما دو رفیق، طرفدار یک نفر هستید؛ دیگرى هم طرفدار یک نفر دیگر. در مقام بحث و مجادله، شما مى‌خواهى حرف خودت را ثابت کنى؛ او هم مى‌خواهد حرف خودش را ثابت کند؛ لذا ممکن است از هم کدورت پیدا کنید. این کدورت‌ها روز جمعه باید زیر خاک دفن شود و تمام گردد. کسى که روز جمعه با انتخاب مردم برگزیده شد، او دیگر رئیس جمهور همه است؛ چه کسانى که به او رأى داده‌اند، چه کسانى که به دیگرى رأى داده‌اند، چه حتى کسانى که فرصت نکردند رأى بدهند؛ چون بعضى در حال سفرند، بعضى بیمارند، بعضى مریضدارند، بعضى گرفتار کارهاى شخصى‌اند. کدورت‌هایى که در دوران انتخابات به‌وجود مى‌آید، باید در روزى که انتخابات برگزار شد، فراموش شود. برادران و دوستانى که در ستادهاى مختلف کار مى‌کنند، اگر کدورتى از هم پیدا کردند - آنهایى که با هم مرتبطند - کدورت‌ها را کنار بگذارند و مسأله تمام شود. [22]

 

 پاورقی:
[1]-  بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم قم 18/10/1382
[2]- بیانات در جمع کثیرى از مردم استان گیلان در استادیوم شهید عضدى شهرستان رشت 11/02/1380
[3]- بیانات در دیدار استادان و دانشجویان قزوین 26/09/1382
[4]- بیانات در خطبه‌هاى نماز عید سعید فطر 18/10/1378
[5]- بیانات در دیدار خانواده‌هاى معظم اسرا و مفقودان جنگ تحمیلى 31/02/1376
[6]- بیانات در اجتماع مردم مشهد مقدس و زائران حضرت ثامن‌الحجج، على‌بن‌موسى‌الرضا(ع) در روز عید سعید فطر 15/01/1371
[7]- بیانات در خطبه‌هاى نماز جمعه‌ى تهران 28/02/1380
[8]- بیانات در دیدار نمایندگان مجلس شوراى اسلامى 08/03/1384
[9]- بیانات در مراسم شانزدهمین سالگرد ارتحال امام خمینى (ره) 14/03/1384
[10]- بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم 25/03/1384
[11]- بیانات در دیدار خانواده‌هاى شهدا 03/03/1384
[12]- بیانات در دیدار خانواده‌هاى معظم اسرا و مفقودان جنگ تحمیلى 31/02/1376
[13]- بیانات در دیدار مسؤولان و کارگزاران نظام جمهورى اسلامى ایران 15/05/1382
[14]- بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار عمومى مردم ابرکوه1385/10/15
[15]- بیانات دراجتماع بزرگ زائران و مجاوران حضرت علی بن موسی الرضا(ع) 01/01/1388
[16]- بیانات در جمع مردم استان کردستان در میدان آزادى سنندج 22/02/1388
[17]- بیانات در بیستمین سالگرد رحلت امام خمینی (ره) 14/03/1388
[18]- بیانات در دیدار با وزیر، معاونان، مشاوران و مدیران کل وزارت آموزش و پرورش 25/10/1370
[19]-  بیانات در جلسه‌ى پرسش و پاسخ با مدیران مسؤول و سردبیران نشریات دانشجویى 04/12/1377
[20]- سخنرانى در پایان چهارمین مجمع بزرگ فرماندهان و مسؤولان دفاتر نمایندگى ولى‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامى 27/06/1370
[21]- پیام به مناسبت حضور باعظمت و پرشور ملت ایران در مرحله‌ى دوم انتخابات ریاست جمهورى 04/04/1384
[22]- بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم 25/03/1384

 

 

 

ثبت نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.

نظرات (۲)

لطفی ۱۷ دی ۹۰، ۱۰:۳۴
خسته نباشید
بسیار مفید بود.
کمند ۱۷ دی ۹۰، ۱۹:۱۸
متاسفانه برای درامد و شهرت بسیاری افراد به سمت این انتخابات کشیده می شوند..کمتر کسی است که هدف خدمتگذاری داشته باشه
ان شا الله انتخاباتی ارام و بدون حواشی داشته باشیم...کشور دیگر طاقت متلاطم شدن را ندارد