پژوهشگروبلاگ شخصی قاسم صفایی نژاد

از هفته گذشته تصمیم گرفتیم که در شبکه خبری اجتماعی افسران، بخش جدیدی با عنوان «چهره خوب و بد هفته» رونمایی کنیم. تصمیم بر این شد که تمام فرآیند انتخاب بهترین چهره هفته و بدترین چهره هفته توسط کاربران افسران صورت گیرد و تیم مدیریتی هیچ‌گونه اعمال نظری روی گزینه‌ها نداشته باشد و «افسران» فقط بستر این کار را فراهم کند.
فکر می‌کنیم که این کار از دو جهت حائز اهمیت باشد:
یکی اینکه فعالان فضای مجازی فرصتی دارند تا از کارهای خوبی که در هفته گذشته انجام شده و اشخاصی که این کارها را انجام داده‌اند تقدیر نمایند و از طرفی دیگر از کارهای بدی که افراد مختلف در هفته گذشته انجام داده‌اند، نارضایتی خود را ابراز نمایند. در واقع نوعی امر به معروف و نهی از منکر لااقل در سطح فعالان فضای مجازی صورت می‌گیرد و کم کم جامعه مجازی به اتفاقات دور و بر خود حساس‌تر می‌شود.
نکته دیگر این است که اشخاص و حتی سازمان‌های مختلف حس می‌کنند که همواره در معرض دید دیگران هستند و حداقل توسط فعالان فضای مجازی مورد تشویق قرار می‌گیرند و یا اینکه عمل آنان ناپسند جلوه می‌کند.
ضمنا جالب آنجاست که چهره خوب یک هفته فقط به دلیل کاری که انجام داده مورد تشویق قرار می‌گیرد و ممکن است در هفته‌های بعدی اگر اشتباهی انجام دادند به چهره بد هفته تبدیل شود و بالعکس. این نشان دهنده آن است که اشخاص به عمل خود شناخته می‌شوند و تعصب و قبیله‌گرایی ملاک و معیار نیست.
در اولین نظرسنجی چهره خوب و چهره بد هفته، کاربران افسران «مصطفی احمدی روشن» و «اصغر فرهادی» را به عنوان چهره خوب هفته و «ریک سنتروم»، «یوکیو آمانو»، «گلشیفته فراهانی» و «نظامیان توهین‌کننده به اجساد غیرنظامیان افغان» را به عنوان نامزدهای چهره بد هفته معرفی کرده‌اند.
برای شرکت در نظر سنجی می‌توانید در افسران عضو شوید.

ثبت نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.

نظرات (۴)

شهرآشوب ۱ بهمن ۹۰، ۱۵:۳۱
به امید اون روزی که ان شاءالله من بشم چهره برتر و خوب.
سید محمد علوی ۱ بهمن ۹۰، ۱۵:۵۱
آرزو بر جوانان عیب نیست...!
مهدی ۱ بهمن ۹۰، ۱۷:۰۸
همیشه کسی هست که چهره شما به عنوان چهره خوب جلو چشماشه ...
از نام چه پرسی؟ ۶ مرداد ۹۱، ۱۶:۰۲
نمی دانم چرا هر بار که عنوان خوب و بد را در کنار هم می شنوم به یاد ساخته ی باشکوه سرجیو لئونه می افتم. حالا چرا گروهی تندرو مثل افسران باید این نام را برای خود انتخاب کند؟ با خودم اندیشیدم و بار دیگر فیلم را در ذهنم مرور کردم، چیزی دستگیرم نشد. گفتم شاید چیزی در این فیلم هست که قوه ی درک من به آن نمی رسد. نقد ها را بار دیگر خواندم. همه ی آنها اشاره به شراکت پی درپی خوب و بد با زشت داشتند. شاید زشتی فصل مشترک بین خوبی و بدی است. این شراکت برای پیدا کردن دویست هزار دلار ناقابل است که بی گمان نماد همان دنیا و مادیات است. به هر حال مدتی در این فکر بودم که گروه مخوف افسران را با این نام های قبیحه چه کار؟ دست آخر توسط یکی از دوستان که از نعمت ماهواره برخوردار بود خبر شدیم که برنامه ی فخیمه ای در ماهواره در حال پخش است که نام آن «پارازیت» است در این برنامه چهره های خوب، بد و زشت جامعه ی ایرانی انتخاب می شوند آن هم با رای مستقیم مردم و آن هم در شبکه ضاله ی فیس بوک که زاکر برگ آن را از روی همین افسران حجت خودمان ساخته است. حالا پرسش این است که چرا چهره ی خوب و بد؟ چرا تقلید؟ چرا این اندازه تابلو؟