پژوهشگروبلاگ شخصی قاسم صفایی نژاد

سوم خرداد با آزادسازی خرمشهر گره خورده؛ این دو جدایی‌ناپذیرند برای هر ایرانی. اما گاهی اوقات حرف‌ها آنقدر تکراری زده می‌شود که گوشی برای شنیدن پیدا نمی‌کنند. نه تنها خاطرات فتح و روزهای سخت مردم در آن زمان، بلکه گاهی حرف‌هایی از این جنس که 30 سال بعد از فتح خرمشهر هم هنوز خرمشهر آباد نشده است، تکراری می‌شود.
به نظرم حرف زدن در مورد آن حماسه، شیوه جدید مقتضی به هر زمانی می‌خواهد که برای مخاطبینش جذاب باشد. یک حماسه هر چقدر هم بزرگ باشد، اگر مدام به یک شکل تکرار شود، جذابیت خود را از دست می‌دهد.
این میان حرف‌های جدید، گوش‌های جدید جذب می‌کنند و بر آن‌ها تاثیر می‌گذارند؛ حرف‌های جدیدی مانند «کتاب دا» که «قابل طرح جهانی است.» + یا حرف‌هایی مثل برنامه تلویزیونی «راز» سال گذشته که به شدت تاثیرگذار بود و بارها و بارها مردم آبادان و خرمشهر بابت ساخت این برنامه تشکر کردند.
امسال تا به حال که خبری از این حرف جدید نبود و لااقل من ندیده‌ام. حتی به جستجوی برنامه راز سال گذشته پرداختم اما سایت برنامه راز که نمی‌دانم به چه دلیلی بالا نمی‌آید، و آرشیو دیجیتالی صدا و سیما هم قسمت جستجویش کار نمی‌کند و آرشیو تقویمی‌اش فقط یک ماه اخیر را دارد! خلاصه اگر حرف جدیدی در سال جاری در این باره دیدید یا دسترسی به فایل ویدئویی آن برنامه راز برایتان میسر است، لطفا معرفی کنید.


 

ثبت نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.

نظرات (۳)

کمند ۹ خرداد ۹۱، ۲۲:۲۰
 کتاب دا رو خیلی از رزمندگان و جانبازان ان زمان ها دوست ندارند
من خیلی دوست دارم کلیشه ای نگم
به نظرتون چکار می تونم بکنم؟
قاسم صفایی نژاد: ۱۰ خرداد ۹۱، ۰۷:۲۹
منم دیدم که بعضی ها دوس ندارند کتاب دا رو ولی اکثریت دوس دارند تا اونجایی که اطلاع دارم.
برای کلیشه ای نگفتن به نظرم باید خلاقیت داشت و خلاقیت هم با داشتن «دانش نویسندگی» اعم از کتاب یا برنامه تلویزیونی یا ... و «دانش تخصصی» اون موضوعی که قراره راجع بهش نوشته بشه حاصل میشه.
نیلوفر ستاری ۱۱ خرداد ۹۱، ۱۸:۵۸
سلام
تقدیس حماسه فتح خرمشهر خیلی خوبه
ولی آیا نباید نسل ما هم حداقل یک حماسه برای خودش داشته باشه؟
قاسم صفایی نژاد: ۱۱ خرداد ۹۱، ۲۲:۱۷
سلام
قطعا این حماسه وجود دارد. ماه‌ها و سال‌ها باید بگذرد تا عظمت حماسه 9 دی نمایان گردد.
علی دریابیگی ۱۱ خرداد ۹۱، ۲۲:۳۲
سلام
قالب جدید شما مبارک.