پژوهشگروبلاگ شخصی قاسم صفایی نژاد

روز گذشته به تماشای فیلم سینمایی «شور شیرین» رفتم. فیلم خوش ساختی به نظر می‌رسید که کارگردان قصد داشت مقطعی از زندگی شهید کاوه را به تصویر بکشد. ریتم فیلم به نظر معقولانه جلو می‌رود؛ نه آنقدر داستان فیلم عجولانه جلو می‌رفت که بخواهد دوره بلندتری از زندگی این شهید بزرگوار را نمایش دهد و نه آنقدر کند و آهسته که حوصله مخاطب سر برود و یا داستان فیلم تکمیل نشود.

جدای از این نوع نگاه کردن به فیلم، محتوای فیلم راجع به حملات حزب دموکرات کردستان در اوایل انقلاب، برای تصرف مناطق کردنشین است. زمانی که آنان بوکان را در اختیار گرفته‌اند و دشمن اصلی خود را «محمود کاوه» می‌دانند.

به نظرم آمد که چقدر ما نسل سوم انقلاب از این اطلاعات به دوریم؛ ما فقط اسم کاوه را شنیده‌ایم و عکس او را دیده‌ایم و بس! دوریم از اینکه بدانیم ضدانقلاب در طی این سی و اندی سال، چه بر سر مردم بی‌دفاع آورده است. این ضدانقلاب می‌خواهد حزب دموکرات کردستان باشد، کومله باشد، مجاهدین خلق باشد، گروهک فرقان باشد و یا فتنه سبز!

حرف من این است که تولیدکنندگان فرهنگی گفتمان انقلاب اسلامی، باید این محتواهای عبرت آمیز را در قالب‌های مختلف رسانه‌ای به دید مخاطبین نسل سوم برسانند. قالب مطلوب رسانه‌ای ممکن است برای برخی هم‌نسل‌های من، کتاب باشد، برای بعضی دیگر فیلم و برای عده‌ای دیگر مستند و یا حتی بازی رایانه‌ای یا پویانمایی!

به نظرم در این راه آنقدر کوتاهی و تقصیر داشته‌ایم که قابل سرزنش باشیم. نکته مهم‌تر اینکه به نظر این داستان‌های واقعی آنقدر جذاب و سازنده است که مخاطب خود را نیز بیابد، فقط مانده است همت ما در تولید هوشمند محتوا و توزیع هدفمند آن.

 

ثبت نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.

نظرات (۸)

سید مجتبی فرقانی ۲۴ تیر ۹۱، ۱۰:۵۹
سلام برادر بزرگوارم.
مطلب قابل تأملی فرمودید. این شاید قطره ای از دریای حماسه سریازان خمینی کبیر باشه. چه زحمات، چه خون دلها و چه خون ها که پای اسلام نریخته نشد که ما ازون بی خبریم. یاعلی...
قاسم صفایی نژاد: ۲۴ تیر ۹۱، ۱۱:۰۰
سلام
نکته جالب‌تر اینکه نه تنها سربازان خمینی کبیر، که شاگردان خامنه‌ای هستند. شهید کاوه از شاگردان سخنرانی‌های آیت الله خامنه‌ای در مسجد امام جواد و امام حسن مجتبی در مشهد بودند!
سید مجتبی فرقانی ۲۴ تیر ۹۱، ۱۱:۱۱
 احسنت. درست می فرمایید. این هم از برکات اسلام است، طبق روایات، خداوند خودش اینها را تربیت می کند، به خون شهداء قسم که وجود مقدس امام خمینی و امام خامنه ای از نعمات بزرگی است که باید به خداوند پاسخگوی این نعمت باشیم. اگر ولی فقیه نبود، در زمانه ما اسلام معنایی نداشت... نفس کشیدن در حکومت ولایت الهی عبادته. اینها را هر کس نمی تواند درک کند. به فضل مجاهدت های شهداء و فرزندان حزب الله و رهبری حکیمانه ولی فقیه ، در حکومتی زندگی می کنیم که خواسته انبیا و اولیاء بوده...الحمدلله. پس به هر طریقی باید این مجاهدت ها رو به تصویر بکشیم.
خداوند شما را در راه خدمت به ولایت پایدار بدارد. انشاءالله
از نام چه پرسی که مرا ننگ زنام است ۲۴ تیر ۹۱، ۱۱:۲۱
 در خصوص الگوی فرهنگی که تلویحن سخن گفتی، باید بگویم که آیا هرگز به آن اندیشیده ای که الگوی فرهنگی امثال «کاوه» چه کسانی بوده اند. آیای صدا و سیما یا سینمای وقت بوده که ایشان را این سان، بلند بالا پروده است؟
شاید بن مایه ای شگرف در ژرفترین ژرفای فرهنگ این مردم نهفته است که در هر دوره و تحت هر شرایط و حکومتی قادر به تربیت کسانی است که خود در دوره‌های پسین مصادره شده یا الگو قرار می گیرند.
شاید بایسته ترین خویشکاری ما یافتن و پروردن آن بن مایه ها باشد، بجای دنباله‌ی بادبادک سیاست زدگان شدن و گرفتار شدن به هزیز ایشان.

http://loghatnameh.com/dehkhodaworddetail-bfac76427ef84d45bb7611c13e7ef5a0-fa.html
احمد ۲۵ تیر ۹۱، ۱۳:۲۵
 سلام علیکم
در این مطلب که حقیقتا حق با شماست.
اصلا من جوان درکی از ضد انقلاب ندارم، همیشه در ذهن من یک کت و شلواری شیک با کروات هستند که فقط به حکومت بد و بیراه می گویند و بعضا ضد اسلام هستند.

در مورد نظرتان: بسیار ممنونم. نظر بسیار خوبی بود، ان شاء الله به زودی با اجازه شما آن را در ستون فرعی قرار میدهم.
علیرضا ملوندی ۲۵ تیر ۹۱، ۱۷:۲۴
 سلام قاسم جان
مستندسازی وقایع انقلاب یه ضرورته اجتناب ناپذیره ، متاسفانه بخش عظیمی از وقایع انقلاب ما ثبت تصویری نشده و فقط اسناد مکتوب اون هست و این وظیفه ی هنرمندان عرصه ی سینماست که به صورت تصویری ارائه کنن چون قطعاْ‌ یه آدم عادی مثل من حوصله خوندن چند صد صفحه در مورد وقایع کردستان یا شهید کاوه رو نداره اما یه فیلم رو که جذابیت های هنری تو اون استفاده شده رو به راحتی می بینه بنا بر این این ضرورت باید بیشتر درک شه
وقت کردی این دو تا مصاحبه ای رو هم که با تهیه کننده شورشیرین داشتم بخونم خیلی حرفای جالبی در مورد نقش مردم در کمک به سینمای انقلاب و دفاع مقدس می زد
http://bao.ir/index.aspx?siteid=1&pageid=216&newsview=20129
http://bao.ir/index.aspx?siteid=1&pageid=234&newsview=20128
علیزاده ۲۶ تیر ۹۱، ۰۸:۳۰
 سلام و دیگر هیچ :)
داریوش ۲۶ تیر ۹۱، ۰۸:۴۰
هرکس با شما مخالف باشد از نظر شما ضد انقلاب هست.
و هرکس که ضد انقلاب باشد، چه بر سر مردم بی دفاع آورده........ که شماها نمی آورید!
اساس حرفهای شما دفع کنندست. چطور میخواهید جاذب باشید؟ خودی جذب کردن که هنر نیست
قاسم صفایی نژاد: ۲۶ تیر ۹۱، ۱۱:۱۵
هر کس با ما مخالف باشد، ضد انقلاب نیست. هر کس با اصول انقلاب و آرمان‌های آن در حرف و عمل مخالف باشد، ضدانقلاب است.
در مورد اینکه ضدانقلاب چه بر سر مردم آورده است، نقل تاریخ بود؛ مردم با پوست و خونشان حس کرده‌اند کومله را و بقیه مواردی که نام بردم را! انقدر هم زمان از آن نگذشته که فریب بخورند!
اتفاقا بیان بلاهایی که ضدانقلاب بر سر مردم آورده است، جذب کننده «مردم» است. کسی هم داعیه ندارد که می‌خواهد دشمنان مردم را جذب کند!

جایی در فیلم شور شیرین، وقتی «خسرو» یکی از فرماندهان حزب دموکرات کردستان، به اسارت گرفته شده بود، در پاسخ به شهید کاوه  که به او «جنایتکار» گفته بود، گفت: شما باید طبق حقوق ژنو با اسیر رفتار کنید! من جنایتکار نیستم، من جنگیدم، همانطور که شماها می‌جنگید!
و جواب کاوه این بود که وقتی به مجروحین تیر خلاصی زدی، طبق حقوق ژنو بود؟ وقتی سرشون رو بریدی، طبق حقوق ژنو بود؟

کمند ۲۶ تیر ۹۱، ۱۷:۲۳
 شدیدا موافقم در طول این سه ماهه که در حوزه دفاع مقدس فعالیت مکی کنم به حقیقت این مطلب شما شدیدا پی برده ام