پژوهشگروبلاگ شخصی قاسم صفایی نژاد

* این یادداشت در شماره 45 روزنامه سرخط به عنوان سرمقاله منتشر شده است.

 

چند دقیقه‌ای از سال تحویل بیشتر نگذشته بود که سال 92 از سوی رهبر معظم انقلاب به نام «حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی» نام‌گذاری شد. نامی که با توجه به وضع موجود شاید کمتر کسی پیش‌بینی آن را می‌کرد. سالی سخت از نظر معیشتی بر مردم سپری شده بود و  رضایت آنان از کشور با تمام پیشرفت‌هایی که کرده بود، به دلیل مشکلات معیشتی مانند سال‌های گذشته نبود.

«پیچ تاریخی» کلیدواژه‌ای بود که روزهای سختی را تداعی می‌کرد که باید مقاومت کرد تا به سر منزل مقصود و قله‌ای که شایستگی آن را با اعتماد به وعده‌های الهی داریم، نزدیک شویم. اما گویا نام‌گذاری سال 92 به نام حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی بشارت‌ مسرت‌بخشی را نوید می‌دهد. شاید موفقیت در این حماسه‌ها به معنی عبور از این پیچ تاریخی باشد و گامی به قله نزدیک‌تر شویم.

البته که نقش امت در این میان بسیار مهم است. آفرینش حماسه سیاسی و اقتصادی کار نمایندگان مردم در دولت و مجلس و ... به تنهایی نیست. این کار عزم ملی می‌طلبد و همه مردم باید وارد صحنه شوند. نقش تعیین کننده مردم در هر دو بعد سیاسی و اقتصادی نه تنها مفید، که لازم و پراهمیت است.

مردم با کمک دولت منتخب خود با مردمی کردن اقتصاد و رویکرد سازنده اقتصاد مقاومتی می‌توانند توانایی‌های خود را در اداره کشور به رخ دشمنان بکشند و مایه امیدواری دوستان ملت ایران شوند و از سویی دیگر با خلق یک حماسه سیاسی که مهم‌ترین آن در انتخابات ریاست جمهوری نمود پیدا می‌کند، می‌توانند سوگیری 4 سال آینده کشور را رقم بزنند. انتخاب رئیس جمهوری که علاوه بر دارا بودن نقاط قوت رؤسای جمهور گذشته، نقاط ضعف آنان را نداشته باشد و بتواند با توجه به شرایط پیچ تاریخی، به کمک مردم و اعتماد به وعده الهی حماسه‌ای در خور نام کشور اسلامی ایران رقم بزند.

البته نباید از یاد برد که اگر مردم و خواص جامعه نقش خود را به درستی انجام ندهند و به موقع و با بصیرت وارد صحنه‌های مورد نیاز نشوند، باید منتظر روزهای سختی باشیم و در این میان انجام وظیفه هر فرد از عوام و خواص اهمیت بسیار دارد.

 

ثبت نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.

نظرات (۱)

مرتضی فرجیان ۱۲ فروردين ۹۲، ۱۳:۲۴

قاسم جان،

سال حماسه سیاسی و اقتصادی دو رویکرد اساسی را یادآور می­شود. شاید بتوان گفت که رویکرد عمده مفهوم حماسه سیاسی رو به مردم ایران باشد، که می­توان ادعا کرد دعوتی دوباره از مردم برای خلق حماسه ای دیگر است، چه مردم ایران تا بحال، بجز چند مورد جزئی، همواره در شرایط خاص به خیابان ها ریخته و حمایت خود را از نظام به هر نحوی اعلام داشته اند. منتها به اعتقاد من، رویکرد حماسه اقتصادی، بیشتر برمی­گردد به دولتمردان و سیاسیون، که با اینکه سی و اندی سال از انقلاب ایران گذشته است، و کلی پیشرفت از سوی آمارهای اقتصادی (بورس، نفت، صادرات، ...) اعلام شده، صورت عملی این حماسه­های دولتمردان خود را که شاید بارزترین آن معیشت مردم است هنوز که هنوزه ندیده­ایم. منکر پیشرفت نسبی اقتصاد نیستم، اما اینکه با تحریم تمام فشار روی مردم باشد و هیچ راهی جز مُسکن برای آن نداشته باشیم، نشان می­دهد که برخی از دولتمردان و سیاسیون ما اصلاً اهل حماسه آفرینی نیستند. مردم حماسه آفریده­اند، این بار نوبت سیاسیون است که چراغی بر این خانه تاریک بیافروزند، حماسه پیشکش!