پژوهشگروبلاگ شخصی قاسم صفایی نژاد

این بحث تمام شد!

این یادداشت به عنوان سرمقاله شماره 3 هفته نامه سرخط منتشر شده است.

 

مذاکره با آمریکا کلیدواژه‌ای است که در طول سالیان متمادی در نظام جمهوری اسلامی از ابتدای انقلاب تا به امروز مکررا توسط گروه‌ها و جناح‌های سیاسی مختلف مورد استفاده و مناقشه قرار گرفته است. اما در این میان نظر عموم مردم ایران همواره دفاع از منافع ملی، استقلال ملی، پیشرفت ملی و حفظ آبروی ملت ایران بوده است. امروز اکثریت ایرانیان اتفاق نظر دارند که نباید سلطه آمریکا مجددا بر کشور برقرار شود تا جایی که رهبر معظم انقلاب در 19 بهمن 91 گوشزد می‌کنند که «بنده هم اگر بخواهم بر خلاف این حرکت عمومى و خواست عمومى حرکت کنم، ملت اعتراض خواهد کرد.»

اما مگر با مذاکره سلطه کشوری به کشور دیگر محقق می‌شود؟ پاسخ به این سؤال مشخصا به سمت منفی تمایل دارد اما نکته این‌جا است که آمریکایی‌ها از کلیدواژه مذاکره به عنوان یک تاکتیک برای فریب افکار عمومی استفاده کرده‌اند؛ هم افکار عمومی دنیا و هم افکار عمومی داخلی کشورمان. در واقع باید پرسید آیا در مذاکره، اعتماد دو طرف به یکدیگر لازم نیست؟ نشان دادن حسن نیت از دو طرف به یکدیگر نیاز نیست؟ آیا مذاکره در کنار فشار، حیله‌گرانه نیست؟ چطور می‌شود که نو به میدان آمده‌ها دوباره از مذاکره‌ دم می‌زنند و پی در پی آن را تکرار می‌کنند ولی ملزومات آن را رعایت نمی‌کنند؟

رهبر معظم انقلاب در اولین روز از سال جدید، 4 نکته در این باب تذکر می‌دهند که به طور خلاصه به آن اشاره می‌شود:

1.      آمریکایی‌ها برای نشان دادن حسن نیت خود مدام پیغام می‌دهند که ما به دنبال تغییر نظام در ایران نیستیم. پاسخ ما این است که ما نگران این قضیه نیستیم،‌ زیرا شما زمانی که قصد انجام این کار را داشتید هم ناتوان بودید.

2.      آمریکایی‌ها می‌گویند ما در پیشنهاد مذاکره منطقی و خارج از تحمیل با ایران صادقیم و از ما می‌خواهند باور کنیم. پاسخ ما این است که آیا شما حرف ایران را که بارها گفته است به دنبال سلاح هسته‌ای نیست،‌ باور کرده‌اید؟ چرا می‌خواهید به صداقت شما باور داشته باشیم در صورتی که خلاف آن بارها ثابت شده است؟

3.      آمریکایی‌ها مایل به تمام شدن مذاکرات هسته‌ای نیستند، چون می‌خواهند همواره فشار را بر ملت ایران حفظ کنند تا ملت را فلج کنند که به فضل الهی محقق نخواهد شد.

4.      اگر آمریکایی‌ها صادقانه می‌خواهند که مسائل حل شود،‌ راه حل این است که دست از دشمنی بردارند. نمی‌توان از طرفی با استفاده از همه ابزارها علیه یک ملت فعالیت کرد و از سویی دیگر دم از مذاکره زد. رهبر معظم انقلاب در این باره فرمودند: «بنده مسئولان آمریکایی‌ را هدایت می‌کنم؛ اگر دنبال راه عاقلانه می‌گردند، راه عاقلانه این است که سیاست خود را تصحیح کنند؛ عمل خود را تصحیح کنند و دست از دشمنی با ملت ایران بردارند. این بحث تمام شد.»

 

ثبت نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.

نظرات (۲)

پویش مردمی دعوت از دکتر الهام ۱۸ فروردين ۹۲، ۰۰:۵۲

سلام

به یاری خداوند

با استعانت از حضرت بقیه الله منجی بهار بشریت

سایت امضاء الکترونیک جهت دعوت از جناب آقای دکتر الهام به منظور حضور به عنوان کاندیدا در انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری آغاز بکار کرد

لطفا با باز نشر این خبر در فضای مجازی و حقیقی و یا لینک ما در سایت و وبلاگ خود

و همچنین ثبت نام در سایت

ما را در گسترش فعالیت ها یاری دهید

http://www.elham92.ir/


مرتضی فرجیان ۲۱ فروردين ۹۲، ۱۳:۵۳
بنده هم با مذاکره بدون پیش شرط موافقم. نگاهی به تاریخ این کشور در تقابل با ایران، نشان از عدم صداقت آنها در عمل است. آمریکا یکی از قدرتهای اقتصادی دنیاست و در افتادن با چنین کشوری، ولو به حق، منتج به وضعی می شود که هم اکنون در کشور شاهد آنیم. این مردم هستند که سیبل این حمله قرار دارند. جا دارد مسئولین کشوری، تدبیری اتخاذ کنند که این فشار به حداقل ممکن برسد. از طرفی شاهد آنیم که روز به روز شرایط معیشتی ملت ایران خراب و خراب تر می شود، و از طرفی می بینیم که نه تنها برخی مسئولین خم به ابرو نمی آورند و با اتکا به آمارهای آنچنانی سعی دارند نشان دهند مردم ایران در وضعیت چندان بدی نیستند، بلکه هر روز از گوشه و کنار اخبار فساد اقتصادی برخی تافته جدا بافته از ملت را می شنویم که خود باعث بی اعتمادی ملت خواهد شد. ما خواهان سلطه آمریکا بر ایران نبوده و نیستیم، اما از کسانی که ادعای برادری با ما دارند تقاضا داریم که اگر خیری به ملت نمی رسانند، با شرشان ملت را از باوری که دارند ناامید نسازند!
قاسم صفایی نژاد: ۲۲ فروردين ۹۲، ۱۱:۳۴
مذاکره بدون پیش شرط از دو طرف با لحاظ شدن واقعیت مذاکره که عادلانه بودن آن است.
وضعی که در قبال قدرت‌های اقتصادی نصیب مردم می‌شود را باید در چارچوب باورهای مردم جستجو کرد. مردم اگر صرفا دنبال وضعیت اقتصادی خوب بودند، جمهوری اسلامی را برپا نمی‌کردند و دنبال نوع حکومت دیگری می‌رفتند. وقتی نام اسلام به میان می‌آید نمی‌توان از عزت ملت عبور کرد، زیرا «هیهات من الذله» حسین (ع) در اعمال جان مردم نفوذ کرده است. مردم حاضرند بخاطر باورهایشان، هزینه بدهند؛ زیرا با اعتمادی که به وعده الهی دارند می‌دانند که وضع اقتصادی خوب پایدار نیز در گروی عمل به احکام اسلامی است.
مسئولین کشور در همه سطوح قطعا تدابیر مختلفی برای کاهش فشار انجام داده‌اند و به نظرم تا حد زیادی موفق بودند، زیرا همان قدرت‌های اقتصادی مدنظر شما، حرف از تحریم‌های فلج کننده می‌زدند ولی اقتصاد کشور فلج نشده است و نخواهد شد.
وضعیت معیشت ملت ایران هم انشاله بهتر می‌شود، صبر گاهی اوقات لازم است. متأسفانه تفکر شاهنشاهی 2500 ساله هنوز در ذهن برخی مردم باقی مانده که همه کارها باید توسط دولت انجام شود! فقط وظیفه دولت نیست و دولت و مردم باید در کنار هم وضع را بهتر نمایند. فساد اقتصادی در راستای همان دوری از احکام اسلامی است که کسی منکر آن نیست ولی بارها برای رفع آن تذکر داده شده است و انشاله اتفاقات خوبی در آینده خواهد افتاد.