پژوهشگروبلاگ شخصی قاسم صفایی نژاد

یک کتابخوان بخرید!

کتابخوان‌های الکترونیک در ایران از جایگاه ویژه‌ای برخوردار نیستند. شاید ساعات مطالعه پایین مردم، عدم وجود نسخه الکترونیک خوب از کتاب‌های روز و وارد نشدن ناشران به دنیای نشر الکترونیک از جمله دلایل این اتفاق باشد؛ اما نبود تبلیغات مناسب برای این گجت و البته اشتباه گرفتن کتابخوان با تبلت در نزد مردم نیز نباید فراموش شود.

فرهنگ امروز مردم ایران بیشتر علاقه‌مند به دیدن تلویزیون، فیلم و نهایتا برای کسانی که به اینترنت راحت‌تر دسترسی دارند، جست‌وجو در صفحات وب و حضور در شبکه‌های اجتماعی و یا مسنجرهای موبایلی است. به خصوص برای کسانی که بدون هدف در میان این همه رسانه زندگی می‌کنند، ارائه اطلاعات پراکنده، کوتاه و اغلب بدون مغز محتوایی ممکن است در آینده ضررهای ناخوشایندی داشته باشد.

خرداد امسال بود که بالاخره بعد از ماه‌ها شک و دودلی تصمیم گرفتم یک کتابخوان خریداری کنم. طی 8 ماه گذشته آنقدر از مواهب این کتابخوان حظ و بهره برده‌ام که به نظرم رسید سایر افرادی که علاقه‌ای به کتاب‌خوانی دارند اما شرایط آن را –اعم از وقت، دسترسی به کتب و ...- ندارند، را تشویق به این کار کنم.

درست است که ناشران هنوز ریسک ورود به نشر الکترونیک را نپذیرفته‌اند و قوانین مناسبی برای «مالکیت معنوی» آثار و نظارت بر آن نداریم، اما با این حال نسخه پی‌دی‌اف بسیاری از کتب فارسی در دسترس است و هر چند که کتابخوان‌های الکترونیک معمولا تمامی امکانات را بر روی پی‌دی‌اف در اختیار نمی‌گذارند اما به هر حال می‌توان به راحتی کتاب خواند.

به صورت خلاصه چند مورد از مزیت‌های کیندل پیپروایت 2013 را که خریداری کرده‌ام، تشریح می‌کنم. این مزایا، امکاناتی است که عموما تبلت‌ها آن را ندارند. 

kindle paperwhite 2013

  1. پشتیبانی از کتاب‌های الکترونیک فارسی در بزرگ و کوچک کردن فونت، فاصله خطوط و ... به همراه فیت کردن نوشته‌ها در صفحه. (این قابلیت برای فایل‌های پی‌دی‌اف نیست و حتما باید نسخه‌های کتاب الکترونیک باشد.)
  2. های‌لایت کردن نکات مهم کتاب و دسترسی تجمیعی به های‌لایت‌ها در نوت آن کتاب. ضمنا می‌توانید این های‌لایت‌ها را در فیس بوک و تویتر به اشتراک بگذارید.
  3. استفاده از دیکشنری کتابخوان برای خواندن کتب انگلیسی با نگه داشتن انگشت بر روی آن کلمه. (قابلیت نصب دیکشنری از هر زبانی به هر زبانی موجود است.) این دیکشنری به صورت اتوماتیک، فلش‌کارد برای شما می‌سازد تا با مطالعه آن به مرور، به لغات مسلط شوید.
  4. نگهداشت باتری تا حدود 2 ماه با مطالعه متوسط روزی 2 ساعت.
  5. صفحه نمایش e-ink که در جهت مراقبت از چشم و همچنین عدم خستگی زود هنگام چشم بسیار مؤثر است و صفحه‌ای شبیه کتاب واقعی را بدون نور در مقابلتان قرار می‌دهد.
  6. قابلیت وجود نور در صفحه که در سایر کتابخوان‌ها وجود ندارد. این قابلیت در هنگام مطالعه در شب و تاریکی بسیار یاری دهنده است و سایر کتابخوان‌ها نیز به نور اتاق و یا چراغ مطالعه در اتاق تاریک دارند.
  7. دسترسی به بیش از 3,180,000 نسخه کتاب الکترونیک در کتابخانه آمازون با هزینه اندک در اغلب کتب.
  8. دسترسی به اشتراک بیش از 150 روزنامه و 150 مجله بین المللی با هزینه اشتراک بسیار پایین.
  9. دسترسی به بیش از 700 هزار کتاب کتابخانه آمازون با پرداخت ماهی 10 دلار.
  10. قابلیت همگام سازی با شبکه اجتماعی گودریدز، که شبکه اجتماعی مخصوص اهالی کتاب و کتابخوانی است.
  11. وزن سبک، خوش‌دستی و جا شدن در جیب کت از دیگر مزایای این کتابخوان است که استفاده از آن را در هر زمان و مکانی که بیکار هستید، میسر می‌کند. با توجه به اینکه کتابخوان این قابلیت را دارد که کتاب را از همان صفحه‌ای باز می‌کند که آخرین بار مطالعه کرده‌اید. به طور مثال من به دلیل مشغله زیاد، فرصت کتابخوانی بسیار اندکی داشتم، اما پس از خرید کیندل به راحتی در مترو به مطالعه می‌پردازم.
  12. قابلیت اتصال به اینترنت از طریق wi-fi و مرور صفحات وب در مرورگر البته به صورت سیاه و سفید.

اگر علاقه‌مند شدید که در این باره بیشتر بدانید، می‌توانید از لینک‌های زیر نیز استفاده کنید:

ثبت نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.

نظرات (۲۸)

لطفی آذر ۲۷ بهمن ۹۳، ۱۵:۱۷
در کنار تمام این مزایا تنها عیبی که داره اینه که نمیشه مشترک استفاده کرد و کاملا شخصی هست.
:)))
قاسم صفایی نژاد: ۲۷ بهمن ۹۳، ۱۵:۲۲
قابل شما رو نداره
حسن میثمی ۲۷ بهمن ۹۳، ۱۵:۲۲
قاسم جون 600 دستی داری قرض بدی؟ :دی
قاسم صفایی نژاد: ۲۷ بهمن ۹۳، ۱۵:۲۳
حسن جان گفتم که روز تولد تقدیم می‌کنم ;)
نعمتی ۲۷ بهمن ۹۳، ۱۵:۲۳
ما یکسال هست خریدین یکی شبیه اینا
ولی کلا تنها کاری که نمی کنیم باهاش، کتاب خوندنه :)
قاسم صفایی نژاد: ۲۷ بهمن ۹۳، ۱۵:۲۴
پس چیکار میکنید؟ وبگردی که باهاش خیلی راحت نیست!
نعمتی ۲۷ بهمن ۹۳، ۱۵:۲۶
چرا اتفاقا
وبگردی
پلاس
کارهای ویرایشگری عکس
نرم افزارهای فوق العاده خوبش
ایضا جایگزین موبایل
قاسم صفایی نژاد: ۲۷ بهمن ۹۳، ۱۵:۴۹
شما مطمئن هستید که کتابخوان خریدید؟ این مواردی که فرمودید، متناسب با تبلت بود.
محمد ۲۷ بهمن ۹۳، ۱۶:۱۵
دکترجون 
شما مایه داری 700 هزار تومان پول کتاب خوان میدی . ما 50 هزار تومان پول کتاب میدیم نصف هزینه هفتمون تموم شده 
قاسم صفایی نژاد: ۲۷ بهمن ۹۳، ۱۶:۲۶
حجت الاسلام جون
شما مایه‌داری که هر کتاب رو 50 هزار تومان میخری. من تا حالا در این 8 ماه قیمت کتاب‌هایی که با این کتابخوان خوندم رو جمع بزنم، 400 هزار تومان میشه. تازه به جای اون گوشی‌های گرونتون، میتونید کتابخوان بخرید ;)
محمد ۲۷ بهمن ۹۳، ۱۶:۳۷
دکترجون 
گوشی من جی ال ایکسه مدلش هم مال دوسال پیشه. فکر نکنم بیش از 100 هزار تومان بیارزه . 
نکته بعد اینکه خودتون هم فرمودید مشکل تامین کتاب برای کتابخوان هست . کتابی که من خریدم فایلش نیست . اگر هم باشه حق شرعیه کپی رایت رو چکار کنم ؟ مرجع ما اجازه نمیده کپی کنیم . 
نکته دیگه اینکه شما که دستت میرسه بگو کتاب رو ارزون کنن. خوب کتابهایی که من میخرم گرونه . یه دونه تاریخ هنر گامبریج خریدم 58 هزار تومان . کمرم شکست 
قاسم صفایی نژاد: ۲۷ بهمن ۹۳، ۱۶:۳۸
به جای تبلت، کتابخوان می‌خریدید. بگم؟ بگم؟ ;)
محمد ۲۷ بهمن ۹۳، ۱۶:۴۳
 :)
محمد ۲۸ بهمن ۹۳، ۱۳:۱۳
قیمتش چنده برادر؟!
قاسم صفایی نژاد: ۲۸ بهمن ۹۳، ۱۴:۰۰
تو کامنت‌های قبلی هست برادر. الان فکر کنم حدود 650 باشه.
جوادی ۶ اسفند ۹۳، ۱۰:۲۷
الان دقیقا با توضیحات جامع شما متوجه فرق تبلت با کتابخوان شدم، خیلی برام جالب بود، متشکرم
کمند ۹ اسفند ۹۳، ۱۱:۴۸
با سلام
عالیه پست بسیار مناسب و خوبیه برای من مفیده..این روزها دنبال یه تبلت بودم تا ebook هامو بتونم در مسیر و هر مکنی که غیر ممکنه مطالعه کنم..انرژی طبیعت پاسخگوی ندای درونی ماست
سپاسگزارم
قاسم صفایی نژاد: ۹ اسفند ۹۳، ۱۱:۵۰
سلام
خداروشکر. خواهش میکنم
مجتبی ۲۸ اسفند ۹۳، ۱۲:۰۶
سلام. ضمن تشکر از شما.
اولا چند اینچه؟
ثانیا می تونم بپرسم شما ده دلار رو چجوری پرداخت می کنید به آمازون؟ از طریق وب مانی مثلا؟ اگر پاسختون مثبته کجا قابل اعتماده برای این کار؟
ثالثا اینکه گفتید «ناشران هنوز ریسک ورود به نشر الکترونیک را نپذیرفته‌اند» هم چندان درست نیست سوره ی مهر خیلی عمیق وارد این موضوع شده قبلا و حتی امسال در جشنواره ش پا را از این هم فراتر گذاشته و برای هرکس که کتابی داشته باشد اگر به تایید داوران برسه چنین نسخه ای ایجاد کرده، شابک می گیرد و برای او به فروش هم می رساند.
ضمنا، تبلت پد8 ایسوس رو هم دوستان یک سری بزنند که در همین رینج قیمت هست و برای کتاب خواندن هم خیلی مناسب، بنده خودم تا کنون چندکتاب با آن مطالعه کرده ام.
نفر اول ۱۸ ارديبهشت ۹۶، ۱۲:۲۱
خیلی ممنون. اگر تبلت نوت‌ی با صفحه استاندارد برای مطالعه باشه (اینطور که شما می‌گید فرقی با کاغذ کتاب نکنه) خریدنش برای من کاربردی‌تره. 
قاسم صفایی نژاد: ۱۸ ارديبهشت ۹۶، ۱۵:۵۹
یعنی چی؟ کتابخوان با تبلت فرق داره. با کتابخوان تقریبا فقط میشه کتاب خوند. فناوری e-ink داره که شبیه جوهر هست. دیگه نمیشه تبلت باشه که رنگی باشه و بازی و موزیک و دوربین هم داشته باشه
فایزه روحانی ۱۴ مرداد ۹۶، ۰۰:۴۴
چه چیز خوبیه
مطلب خیلی خوبی بود
ولیحس کتاب کاغذی,یه چیز دیگه س یا لااقل برای من به چیز دیگه س
من اولین کاری که میکنم وقتی میخوام کتابی رو شروع کنم به خوندن اینه که بووووووووش میکنم بووووی کتاب بوی کاغذ یه چیز دیگه س
قاسم صفایی نژاد: ۱۴ مرداد ۹۶، ۱۰:۳۶
انقدر مزیت داره که اگه یک ماه ازش استفاده کنید دیگه کتاب کاغذی رو فقط برای نوستالژی استفاده کنید
حسین ... ۱۰ شهریور ۹۷، ۱۸:۳۳
در کل خیلی چیز خوبی به نظر میاد و اگر این نکته ای که در رابطه با اذیت چشم گفتید درست باشه خیلی عالیه مخصوصا برای ما آستیگمات ها!
منتهی گرونه ولی تو دراز مدت گرون نیست! خخخ ولی تهیه این مقدار پول اولش سخته مخصوصا برای ما دانشجوهای بدبخت
قاسم صفایی نژاد: ۱۰ شهریور ۹۷، ۱۸:۵۳
قیمتش ۱۱۰ دلاره و عملا قیمتی نداره. ارزش پول ما پایینه و دلال خیلی طمعش زیاده. 
حسین ... ۱۰ شهریور ۹۷، ۱۹:۰۹
خب چند تا سوال میپرسم که امیدوارم شما آگاهی داشته باشین ازش و ممنون میشم جواب بدین.
اولا: چه تعداد کتاب الکترونیکی فارسی وجود داره و آیا کتاب های فارسی تا حدی به این سمت رفتن که گرفتن همچین چیزی بصرفه؟ مثلا من که دوس دارم هزاران کتاب بخونم تا سالهای سال، آیا این هزاران کتاب رو میتونم به صورت الکترونیکی هم پیدا کنم؟ آمار مشخصی هست؟
دوما: این امکاناتی که گفتید همه برای کشور ما در دسترس هست؟ خیلی امکانات کلا در کشور ما در دسترس نیست. مثلا توی نرم افزارهایی نظیر طراحی ما به خیلی چیزا دسترسی نداریم و از طرف شرکت ادوبی تحریم هستیم. آیا شرکت های ارائه دهنده خدمات این قبیل داستان ها ما رو تحریم نکردن؟
قاسم صفایی نژاد: ۱۰ شهریور ۹۷، ۱۹:۱۷
کتاب الکترونیک فارسی قانونی در حال حاضر حدود ۵۰ هزار تا وجود داره که خب به نسبت حدود ۱ و نیم میلیون عنوان کتاب فارسی خیلی کمه و همه سلایق رو پوشش نمیده اما بخش قابل توجهی از کتب معروف قدیمی به صورت پی دی اف هست که میشه مطالعه کرد، و کتب جدید هم عموما در اپلیکیشن «طاقچه» و «فیدیبو» هستند که متاسفانه در این کتابخوان کیندل نمیشه اونا رو خوند. اما هستند کتابخوان‌هایی که سیستم عامل اندروید دارند و میشه طاقچه و فیدیبو رو روی اون نصب کرد مثل boox که یه برند روسی هست. قیمت دستگاه بدون قلمش از کیندل ارزونتره ولی امکاناتش هم یه کم کمتره. کتابخوان فیدیبوک هم چند ماه پیش رونمایی شد که قیمتش ۵۴۹ هزار تومان هست و از دیجی کالا میتونید بخرید ولی فقط کتابهای فیدیبو رو میتونید روی اون مطالعه کنید که حدود ۲۵ هزار تا کتابه. 
دوم: امکانات فعال هست منتهی برای خرید کتاب از آمازون (حدود ۵ میلیون عنوان کتاب انگلیسی داره) باید ویزا کارت داشته باشید یا از همین کارت‌های موقتی که اینترنتی میفروشن تهیه کنید. منتهی باید به دلار بخرید و با توجه به وضعیت ارز در کشور ممکنه به صرفه نباشه.
حسین ... ۱۰ شهریور ۹۷، ۱۹:۱۴
بعد راستی این خراب بشه جایی هست بتونه تعمیر کنه؟! آیا گارانتی داره؟
قاسم صفایی نژاد: ۱۰ شهریور ۹۷، ۱۹:۱۹
من ۴ سال هست که دارم و مشکلی نداشتم که خراب بشه. طبیعتا چون در ایران نمایندگی نداره این چیزاش یه کم مشکل هست. مگر اینه فیدیبوک بگیرید. البته اون boox هم که عرض کردم در کامنت قبلی، احتمالا قراره به زودی به صورت قانونی و با نمایندگی فعال وارد کشور بشه.

حسین ... ۱۰ شهریور ۹۷، ۱۹:۲۰
همین کتابخوان شما رو الان تو دیجی کالا نوشته بود نسل هفتم فکر کنم زده بود حدود سه ملیون.
قاسم صفایی نژاد: ۱۰ شهریور ۹۷، ۱۹:۲۶
عجب. من ۷۰۰ خریده بودم. تا همین سه چهار ماه پیش هم ۷۵۰ تومان بود!
حسین ... ۱۰ شهریور ۹۷، ۱۹:۲۹
خب حالا جدای از هر بحث دیگه ای. آیا من اگر مثلا همین کتابخوان های کیندل رو بخرم و یا بگم مثلا از یک کشور خارجی بخرن و برام بفرستن و بیاد دستم. میخوام بدونم آیا من میتونم در کل کتاب بخونم؟! اگرچه ممکنه خیلی کتاب ها پیدا نشه. ولی خب میتونم کتاب های پی دی اف بخونم؟ نمیشه از طریق رایانه ریخت براش کتاب ها رو. پی دی اف پشتیبانی نمیکنه؟ اگه پی دی اف پشتیبانی کنه که بازم خوبه. چون خیلی کتاب ها پی دی افش موجوده.
قاسم صفایی نژاد: ۱۰ شهریور ۹۷، ۱۹:۴۳
بله با کابل میشه پی دی اف ریخت
حسین ... ۱۰ شهریور ۹۷، ۱۹:۳۱
ضمنا ببخشیدا. این مسئله برام تازگی داره و تازه باهاش آشنا شدم دیواری هم کوتاه تر از شما پیدا نکردم.
قاسم صفایی نژاد: ۱۰ شهریور ۹۷، ۱۹:۴۵
خواهش میکنم. در خدمتم
حسین ... ۱۰ شهریور ۹۷، ۲۰:۳۱
و شما با این کتابخوانتون کتابهای فارسی میخونید؟
قاسم صفایی نژاد: ۱۰ شهریور ۹۷، ۲۰:۳۶
بله. اونهایی که فایل کتاب در وب موجود هست. پی دی اف چون ریز میشه، باید افقی بگیرید دستگاه رو که بتونید راحت بخونید
حسین ... ۱۰ شهریور ۹۷، ۲۰:۴۱
خب پس این امکان وجود داره که فایل کتاب الکترونیکی رو از فیدیبو مثلا بخریم و منتقل کنیم به دستگاه و مطالعه کنیم. درسته؟
قاسم صفایی نژاد: ۱۰ شهریور ۹۷، ۲۱:۱۶
خیر. فیدیبو و طاقچه به دلیل حفظ کپی رایت، فایل در اختیار نمی‌ذارن. فقط رو اپ خودشون میتونید بخونید. مگر اینکه کیندل نخرید و یک کتابخوان اندرویدی بخرید که بشه اپ اینها رو نصب کرد
دانشجوی همیشگی مدیریت ۲۷ شهریور ۹۷، ۱۸:۰۷
بنده تا امروز تصور می کردم تبلت همان کتابخوان است!
متشکرم که این مفهوم را یاد دادید
اگرچه قیمتش ارزان هم نیست.
قاسم صفایی نژاد: ۲۷ شهریور ۹۷، ۱۸:۴۸
قیمتش 110 دلاره و در اون کشور تولید کننده خیلی ارزان محسوب میشه. اونجا با 100 دلار مثلا میشه 2 تا کتاب کاغذی خرید! 
פـریـر بانو ۲۸ آبان ۹۷، ۱۸:۰۷
یکی از مشکلاتم با کتاب الکترونیکی و پی‌دی‌اف چشمم بوده همیشه. خسته می‌شم زود. ولی گویا برای این مشکل هم چاره اندیشیدن. :)) پست ترغیب‌ و تشویق‌کننده‌ای بود... . :)
فعلا جیب دانشجوییمون و این گرونی‌ها مسئله‌اس... ولی بالاخره که می‌خرم. ممنون بابت پینشهاد و این پست. D:
قاسم صفایی نژاد: ۲۸ آبان ۹۷، ۱۹:۳۲
خداروشکر. ان شالله که برای پایین اوردن قیمت این وسیله هم چاره‌ای اندیشیده میشه.
گمـــــــشده :) ۶ اسفند ۹۷، ۱۶:۰۴
واقعا جالبه.
من اولین باره اسمشو میشنوم.
شاید در آینده یه دونه بخرم.
مرسی بابت معرفی
قاسم صفایی نژاد: ۶ اسفند ۹۷، ۱۶:۱۳
البته متاسفانه به دلیل نوسانات ارزی چند ماه پیش یهو قیمتش از ۷۰۰ تومان رفت تا ۲ میلیون و نیم! اما اگر خارج آشنا دارید، با ۱۱۰ دلار میشه تهیه کرد. اونجا ۱۱۰ دلار پول ۳ تا کتابه!
گمـــــــشده :) ۶ اسفند ۹۷، ۱۸:۲۸
منم برای قمتش بود که گفتم شاید در آینده یکی بخرم
^____^
بهتره فعلا کتابای کاغذی کتابخونه رو سفت بغل کنیم تا خدا چه خواهد
میم مهاجر ۲۷ بهمن ۹۹، ۱۴:۳۰
خیلی خوب بود،ممنونم🙏🏻
من نزدیک به دو سالی هست که فیدیبوک دارم
ان شاء الله می نویسم در موردش
ن. .. ۲۸ بهمن ۹۹، ۰۹:۱۵
راستش اول قیمت برام سوال شد که نظرات را خوندم و فهمیدم و سپس با دیدن جمله صد و ده دلار پول دو تا سه کتابه خیلی خیلی شگفت زده شدم، این اولین باره که یک نفر یک دلار را برام معنی کرد
ای وای و حیف بر این ارزش پولی 
محبوبه شب ۱۶ اسفند ۹۹، ۱۸:۴۷
اللهم الرزقنا از همینایی که جناب صفایی دارن :دی

+ همیشه مشکل داشتم با گوشی کتاب و پی دی اف بخونم
نمیدونستم کتابخوان هم داریم
اطلاعاتم در حد همون تبلت بود که اونم مثل گوشیه :|