پژوهشگروبلاگ شخصی قاسم صفایی نژاد

مذاکرات هسته‌ای سال‌ها است به عنوان پرونده‌ای که ذهن بخش زیادی از مردم را مشغول خود کرده است،‌ شناخته می‌شود. تخصصی در زمینه هسته‌ای ندارم و اندکی بیش، از سیاست خارجی نمی‌دانم؛ به همین دلیل به خودم اجازه نمی‌دهم خیلی در مورد این‌گونه مسائل صحبت کنم یا یادداشت بنویسم؛ اما نسبت به کشورم و مردمم احساس مسئولیت می‌کنم و تا حدی که قدرت تحلیلم به من اجازه می‌دهد، می‌نگارم. این یادداشت فارغ از دغدغه‌های انقلابی و اسلامی و فقط بر اساس منافع ملی است.

شبهه‌ای که در میان بخشی از مردم رواج پیدا کرده این است که «ما نفت داریم، به انرژی هسته‌ای نیاز نداریم»، «از انرژی هسته‌ای چه به ما می‌رسد؟» و «انرژی هسته‌ای نیاز داریم ولی به این همه دردسر نمی‌ارزد.»

قصد من پاسخ به این سؤالات نیست، هر چند پاسخ آن با کمی تأمل مشخص می‌شود.  بدیهی است که هر عاقلی طالب امکانات بیشتر است اما سخن این‌جا است که بخشی از مردم اگر می‌گویند انرژی هسته‌ای لازم نداریم، در قبال چه چیزی می‌گویند؟ به احتمال زیاد منظورشان این است که انرژی هسته‌ای را تعلیق یا تعطیل کنیم و در قبالش، از شر تحریم‌ها و گرانی‌ها و بیکاری خلاص شویم.

حال این سؤال مطرح می‌شود که چند درصد از مشکلات اقتصادی از تحریم‌ها ناشی می‌شود و چند درصد از مشکلات اقتصادی ریشه در نظام اقتصادی غلط، سوءمدیریت‌ها، اسراف‌ها و فرهنگ غلط ترجیح دلالی به جای تولید در میان سرمایه‌داران خرد و کلان دارد؟

به اذعان اکثریت کارشناسان بخش زیادی از مشکلات به داخل کشور برمی‌گردد و نه تحریم‌ها؛ ولی برای اینکه اهمیت توافق را بالاتر ببریم، فرض بگیریم تمام مشکلات اقتصادی کشور به تحریم‌ها برمی‌گردد و اگر تحریم‌ها یکجا برداشته شود، کشور گلستان می‌شود و یا حداقل اوضاع بهتر می‌شود. در این صورت خواست مردم چیست؟ خواست مردم این است که اگر انرژی هسته‌ای را تعلیق می‌کنیم، تحریم‌ها برداشته شود تا اوضاع اقتصادی بهتر شود. اما مردم می‌دانند که توافق با آمریکا با آن همه سابقه دشمنی با ایران (از کودتای 28 مرداد تا وضع همین تحریم‌ها به بهانه بمب هسته‌ای!) به سادگی نیست و امکان خلف وعده طرف مقابل بالاست. پس چاره کار چیست؟ این‌که همه تحریم‌ها در همان روز توافق یکجا لغو شود:

- چرا همه تحریم‌ها؟ چون اگر هسته‌ای تعلیق شد (با آن نرخ بازگشت‌پذیری بالا) ما دیگر چیزی برای مذاکره نداریم تا بقیه تحریم‌ها برداشته شود.

- چرا همان روز توافق؟ چون سابقه طرف مقابل، سابقه تاریکی است.

- چرا یکجا؟ چون اگر نظام تحریم‌ها بهم نخورد، دوباره به بهانه‌های دیگر تحرکات منطقه‌ای ایران و یا حقوق بشر و ... تحریم‌ها به سرعت برمی‌گردند.

پس خواسته مردم ناخودآگاه یا خودآگاه این است که تمام تحریم‌ها در روز توافق به صورت یکجا برداشته شود. باز فرض می‌کنیم آن‌قدر به آمریکا خوشبین هستیم که این تحریم‌ها پس از مدتی به بهانه‌های دیگر اعمال نشود، سؤال این است که آیا تیم مذاکره کننده ایرانی توانایی دارد «لغو یکجای همه تحریم‌ها در همان روز توافق» را در توافق بگنجاند؟ و اگر نتوانست، آیا تعلیق -نه لغو- بخشی از تحریم‌ها -نه همه آن‌ها-، به صورت مرحله به مرحله -نه یکجا- و پس از اقدامات اعتمادساز ما -نه در روز توافق به صورت همزمان-، ویژگی یک توافق خوب است؟

 

 

ثبت نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.

نظرات (۴)

احمد ۴ خرداد ۹۴، ۱۸:۰۱
به نظرم بهتر است مشخص کنیم چه چیزی را برای ملت و کشور خود می خواهیم؟ پیشرفت و قدرت یا دلالی دیگران؟ چرا نباید ما صادر کننده فناوری باشیم؟توان نداریم یا اراده و یا به قولی حالش نیست!؟ به نظر خیلی ساده انگارانه است که به قول جناب آقای اوباما درهای تجارت جهانی باز شود و نتیجه آن به قول برخی دوستان روزنامه نگار بشود: "بازگشت پژو"!! و خوشبختی ایران. در دوران دانشگاه درسی داشتیم با عنوان انتقال تکنولوؤی که همیشه استادمان می گفت صرف وارد کردن یک ماشین پیشرفته که تنها کلید روشن و خاموشش در دست ماست باعث پیشرفت و ترقی نمی شود. حال فرض کنیم تحریم ها برداشته شد و دوستان!! آمریکایی و انگلیسی که همه کشورهای تحت سیطره خود را آباد!! کرده اند وارد شدند. بنظرتان از دید یک آمریکایی، ایرانی چگونه آدمی است(ارجاع به گفته شرمن در خصوص DNA ایرانی!). آیا لیاقت پیشرفت دارد؟ آیا اصلا اجازه پیشرفت دارد؟ ما و کارکنان کشورمان (آمریکا) که هستیم، او برای چه کار کند؟ مگر ما (آمریکا) برتر نیستیم؟ چه لزومی دارد اصلا ایرانی وجود داشته باشد؟ 
متاسفانه ساده ترین راه برای فرار از مشکلات به گردن دیگری انداختن مشکلات است. ما ملت بزرگی هستیم که باید عزت و منافع ملی خود را داشته باشیم و به خدا و ملت خودمان تکیه کنیم که هیچ عزتی بدون سختی و تلاش حفظ نخواهد شد.
در پایان باید بدانیم که "إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم" 
قاسم صفایی نژاد: ۴ خرداد ۹۴، ۱۸:۱۵
سپاس :)
احمد ۴ خرداد ۹۴، ۱۸:۵۲
وقتی پایگاه گلوبال ریسرچ اینو بگه من دیگه حرفی ندارم!:
"بلاتکلیفی بازار به همراه عدم وجود حمایت دولت از صنایع نوپا در برابر صنایع قدرتمند خارجی باعث شده است که کارآفرینان کشور علاقه‌ای به سرمایه‌گذاری در پروژه های بلندمدت تولیدی نداشته باشند. به همین دلیل، قسمت اعظم سرمایه کشور صرف سرمایه‌گذاری‌های کوتاه مدت پرسود از قبیل خرید و فروش مسکن می‌شود که هیچ‌گونه حاصلی برای کشور ندارند."
"دولت روحانی نه تنها بخش خصوصی را دچار سردرگمی و بلاتکلیفی کرده است، بلکه وظایف سنتی بخش دولتی یعنی توسعه زیرساختها و هدایت از طریق سیاستهای اقتصاد کلان را فراموش کرده است."
"لایحه بودجه که توسط سازمان تازه احیاء شده مدیریت و برنامه‌ریزی نوشته شده است هیچ‌گونه مبنای مفهومی ندارد و اصلاً به برنامه‌ریزی اقتصادی توجهی نمی‌کند. این لایحه بر اساس مدل نئولیبرال طراحی شده است. موافقان اقتصاد نئولیبرالی به شدت طرفدار آزادسازی اقتصادی، تجارت آزاد و کاهش هزینه‌های دولت به منظور افزایش نقش بازار آزاد، اشخاص و بخشهای خصوصی در اقتصاد هستند.

اولویتهای لایحه بودجه آنقدر بی‌منطق هستند که به بخشهای عرضه و تقاضا آسیب جدی می‌زنند. در بخش عرضه، این لایحه بخشهای تولیدی، زیرساختها و محیط‌ زیست را نادیده می‌گیرد. در بخش تقاضا نیز به جز بخش بهداشت و درمان، در بقیه بخشها ما شاهد کاهش بودجه هستیم. یارانه غذا، آموزش، مسکن، و سوخت کاهش یافته است."

بقیه اش رو هم خودتون ببینید:

اصلی: http://www.globalresearch.ca/economic-crisis-in-iran-the-impacts-of-sanctions-and-the-uncertain-outcome-of-nuclear-talks/5451396

ترجمه: http://www.mashreghnews.ir/fa/news/420536/%D9%84%D8%BA%D9%88-%D8%AA%D8%AD%D8%B1%D9%8A%D9%85%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D8%A8%D9%8A%D8%B4%D8%AA%D8%B1-%D8%A8%D9%87-%D9%86%D9%81%D8%B9-%D8%AE%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D9%87%D8%A7%D8%B4%D9%85%D9%8A-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%A7%D9%85%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D8%AE%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D9%85%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D8%B3%D9%88%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D9%82%D8%B1%D8%A7%D8%B1-%DA%AF%D8%B1%D9%81%D8%AA%D9%87%E2%80%8C%D8%A7%D9%86%D8%AF

ذره ی ناچیز ۷ خرداد ۹۴، ۰۹:۵۷
ممنون از توصیه تون. البته بعضی از مباحثش رو خوندم...

مطلب خوبه، احسنت...
البته یادمان نرود که دشمنان جز تحریم ابزار دیگه ای در حال حاضر ندارند!

یاعلی...
معصومه صفری ۷ خرداد ۹۴، ۱۸:۳۴
این توافق حکایت اون خیاطه است که می خواست برای پادشاه لباس بدوزه!
آخرش می فهمند که عریانه بوده و بوق و کرناش فقط باعث آبروریزیه!