پژوهشگروبلاگ شخصی قاسم صفایی نژاد

یکی از مباحث مهم در مدیریت زمان همواره طبقه‌بندی کارها و مشخص کردن زمان برای آن‌ها است. کمی که زمان را به عقب ببریم، استفاده از کاغذ ابزار مطلوبی بود تا کارهایی که می‌خواستیم بکنیم را در آن برنامه ریزی کنیم و آن کار را به اجزای ریزتر تقسیم کنیم و برای هر جز زمانی مشخص کنیم و آن را در موعد مقرر انجام دهیم. شاید ابزار کاغذ برای خیلی از افراد بخصوص در کشور ما هنوز مطلوب باشد. نرم افزارهای مختلفی برای مدیریت امور -چه شخصی و چه شغلی و ...- معرفی شده و حتی تقویم‌های موجود در رایانامه‌ها با قابلیت به اشتراک‌گذاری قرارها و جلسات کمک‌های بسیاری به افراد کرد اما هنوز این نرم افزارها شاید آن چیزی که باید می‌شد، نشده بود. به نظر می‌رسد واندرلیست برنامه‌ای است که توانسته با بیش از 13 میلیون کاربر در دنیا اثبات کند حرفی برای گفتن دارد.

اما چرا واندرلیست؟ واندرلیست چه امکاناتی در اختیار ما می‌گذارد؟ به طور خلاصه می‌توان به مهم‌ترین خصوصیات واندرلیست اشاره کرد:

  • در واندرلیست می‌توانید کارهای مختلف خود را به دسته‌های گوناگون طبقه بندی کنید. با استفاده از یک نام کاربری و در یک محیط ساده، مثلا می‌توانید یک لیست از کارهای شخصی، یک لیست از کارهای شغلی، یک لیست از کارهای دانشگاه و ... بسازید.
  • در هر طبقه که خودتان ایجاد کرده‌اید، می‌توانید لیستی از کارها را اضافه کنید.
  • برای هر کار تاریخ سررسید تعیین کنید، تاریخ یادآور تعیین کنید، کار جانبی (اجزای کار) تعریف کنید، یادداشت بگذارید، فایل الصاق کنید، کامنت بگذارید و ...
  • می‌توانید تمام این‌ها را به ایمیل بفرستید یا چاپ کنید.
  • می‌توانید هر لیستی را بر اساس معیارهای مختلف مانند زمان ایجاد، زمان سررسید، حروف الفبا یا اولویت ترتیب بندی کنید.
  • با قابلیت جستجو می‌توانید کار مورد نظرتان را به راحتی بیابید.
  • در واندرلیست می‌توانید از هشتگ # نیز استفاده کنید و با کلیک بر روی واژه دارای هشتگ، آن واژه را در تمامی طبقه‌ها و کارهای خود ببینید.
  • اگر وقت یادداشت گذاشتن برای هر کاری ندارید، می‌توانید با فشردن یک دکمه به راحتی هر چه در مورد آن کار دوست دارید بگویید و آن را ضبط کنید.
  • می‌توانید هر طبقه از کارها را بر هر شخصی که در آن کار با شما همکاری می‌کند نیز به اشتراک بگذارید و آن فرد نیز مانند شما می‌تواند در آن طبقه، کار جدید ایجاد کند، فایل الصاق کند و کامنت بگذارد و ...
  • می‌توانید روی «امروز» یا «هفته» کلیک کنید و کل کارهای آن روز یا آن هفته را در تمام طبقه‌هایی که ایجاد کرده‌اید یکجا ببینید.
  • می‌توانید کار خاصی را به هر یک از دوستانتان که آن طبقه را با او به اشتراک گذاشته‌اید، بسپارید و برای او یادآور ارسال کنید و یا بالعکس در یک تیم کاری هر فردی برای فرد دیگر این کار را انجام دهد.
  • واندرلیست به شما درصد پیشرفت کار را هم نمایش خواهد داد.
  • واندرلیست در تمامی پلتفرم‌ها قابل اجراست. آندروید، ویندوز، ویندوزفون، آی او اس و حتی مرورگرهای اینترنتی و از این طریق شما همیشه به لیست کارهای خود به صورت آفلاین دسترسی دارید و اگر به اینترنت وصل شوید، می‌توانید همگام‌سازی هم انجام دهید.
  • واندرلیست با تقویم شما (گوگل یا اوتلوک و ...) قابلیت همگام‌سازی دارد.
  • واندرلیست از زبان فارسی نیز پشتیبانی می‌کند.

یک نکته دیگر اینکه این تمامی امکانات نسخه رایگان واندرلیست بود و واندرلیست نسخه پیشرفته (pro) و کسب و کار (business) هم دارد!

خبر خوب اینکه سه ماه پیش یعنی خرداد 1394 مایکروسافت، توانست به قیمت 200 میلیون دلار واندرلیست را خریداری کند. بسیاری از استفاده کردن از این قابلیت‌های بی‌نظیر در وان نوت یا اوتلوک خبر داده‌اند. آیا مایکروسافت این کار را انجام خواهد داد؟

 

ویدئوی آشنایی با محیط این برنامه را می‌توانید ببینید:

 

ثبت نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.

نظرات (۶)

داود ۳۱ شهریور ۹۴، ۱۹:۵۴
عالی بود.
خیلی وقت بود دنبال همچین چیزی بودم
ممنون از توضیحات خوبتون
پژوهشگر ۱۱ مهر ۹۴، ۱۶:۳۴

باسلام

میتوانم به عنوان همکار پژوهشی در طرح هایتان همکاری داشته باشم؟

باتشکر

منتظر اطلاع شما هستم

قاسم صفایی نژاد: ۱۱ مهر ۹۴، ۱۶:۳۶
سلام. متأسفانه هیچ آدرسی از خودتون نگذاشتید!
مریم ۱۹ آبان ۹۴، ۱۲:۱۶
من از برنامه استفاده کردم. خیلی عالیه. و جالبتر اینکه میتونیم همین نرم افزار رو روی گوشی هم نصب کنیم و فقط با یکبار وصل شدن به اینترنت کلیه اطلاعات رو روی گوشی آپدیت کنیم.
فقط یه مشکل وجود داره که اونم تقویم میلادیش هست. اگه تقویمش رو بشه شمسیش کرد، دیگه حرف نداره
علیرضا ۲۳ ارديبهشت ۹۵، ۰۹:۱۰
سلام 
وقت بخیر
 سئوالی که در استفاده از این برنامه برای من ایجاد شده اینکه:
آیا کاربران دیگری هم که از این نرم افزار استفاده می کنند می توانند برنامه ریزی شما رو ببینند؟؟!!

قاسم صفایی نژاد: ۲۳ ارديبهشت ۹۵، ۱۰:۴۴
سلام. فقط کسانی که شما باهاشون به اشتراک میگذارید میتونند ببینند. مثلا میتونید یه دسته بندی خانواده داشته باشید و با همسرتون به اشتراک بگذارید، یه دسته بندی محل کارتون داشته باشید و با همکاراتون به اشتراک بگذارید، یه دسته بندی دانشگاه داشته باشید و با همکلاسیتون به اشتراک بگذارید و .... در این صورت هم هر کسی فقط اون قسمتی که شما به اشتراک گذاشتید رو مشاهده میکنه. میتونید هم هیچکدوم رو با هیچکسی به اشتراک نگذارید و در این صورت هیچکس هیچ چیزی از برنامه‌های شما رو نمی‌بینه.
هانیه شالباف ۶ آبان ۹۵، ۱۳:۰۴
خیلی جالبه! ممنون بابت معرفی‌تون :)
حامد ۱۶ آذر ۹۶، ۱۱:۵۴
واندرلیست بسیار برنامه کاربردی و جالبی است
با تشکر از شما
قاسم صفایی نژاد: ۲ دی ۹۶، ۱۷:۰۹
خواهش می‌کنم