پژوهشگر

چهارشنبه, ۲۷ آبان ۱۳۹۴، ۱۲:۴۸ ب.ظ

انتخاب تکنولوژی مناسب و ضرورت فعالیتهای تحقیق و توسعه

فرآیند‌ انتخاب‌ تکنولوژی‌ و محصول مناسب شامل کلیه اقدامات و فعالیتهای به هم پیوسته‌ای است که با‌ توجه‌ به اهـداف،شرایط، ویـژگیها و نیازهای تکنولوژیکی جهت تعیین مناسب‌ترین تکنولوژی مورد نیاز و همچنین‌ مناسب‌ترین‌ استراتژی دستیابی به آن با در نظر گرفتن بهترین شرایط و مناسبات فنی،اقتصادی و حقوقی‌ صورت‌ می‌پذیرد.این فرآیند معمولا به‌طور کلی شامل مراحی نـظیر آنـچه خواهد آمد،می‌باشد.:

1. اطلاع‌ از‌ نیازهای‌ بازار،سلیقه‌های مصرف‌کنندگان و کشش بازار برای محصولات جدید

2. اطلاع از وضعیت رقبا،موقعیت فعالیتهای تحقیق و توسعه‌ و نوآوری محصول و تهدیدات محیطی

3. اطلاع از موقعیت جهانی تکنولوژیهای مورد نیاز‌ و تبیین الگوی رفتار آنها در مـقطع زمـانی مورد بررسی با استفاده از تکنیکهای پیش‌بینی تکنولوژی

4. شناخت‌ از‌ امکانات فنی و علمی کشور و امکان دسترسی به مواد،انرژی،فرآیندهای تولید محصولات

5. تجزیه‌ و تحلیل موقعیت شرکت سرمایه‌گذار در بین‌ سایرین‌ از‌ نظر پشتوانه علمی و فنی،توانایی اقتصادی و فـنی،ارتباطات‌ و بازاریابی

6. بـرنامه‌ریزی اسـتراتژیک برای تعیین و انتخاب تکنولوژی مـورد نـیاز بـا توجه‌ به‌ اطلاعات جمع‌آوری شده.

7. طراحی استراتژی‌های‌ دستیابی‌ به محصول‌ و انتخاب‌ مناسب‌ترین استراتژی

 

جایگاه و نقش فعالیت‌های تحقیق و توسعه در استراتژی‌های دستیابی به تکنولوژی مورد نیاز

نویسنده: علیرضا علی احمدی، شماره 15 و 16 فصلنامه مدیریت فردا، پاییز و زمستان 1385

 

 



نوشته شده توسط قاسم صفایی نژاد
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم
کسی که عقل ندارد، ادب ندارد؛ کسی که همت ندارد، مروت ندارد و کسی که دین ندارد، حیا ندارد. خردمندی موجب معاشرت نیکو با مردم است و به وسیله عقل سعادت هر دو عالم بدست می‌آید.
امام حسن مجتبی علیه السلام
پژوهشگر را دنبال کنید پژوهشگر را دنبال کنید

بایگانی

طبقه بندی موضوعی

آخرین نظرات

  • ۲۱ تیر ۹۶، ۱۲:۲۸ - دچـــــ ـــــار
    خطو ++!

فرآیند‌ انتخاب‌ تکنولوژی‌ و محصول مناسب شامل کلیه اقدامات و فعالیتهای به هم پیوسته‌ای است که با‌ توجه‌ به اهـداف،شرایط، ویـژگیها و نیازهای تکنولوژیکی جهت تعیین مناسب‌ترین تکنولوژی مورد نیاز و همچنین‌ مناسب‌ترین‌ استراتژی دستیابی به آن با در نظر گرفتن بهترین شرایط و مناسبات فنی،اقتصادی و حقوقی‌ صورت‌ می‌پذیرد.این فرآیند معمولا به‌طور کلی شامل مراحی نـظیر آنـچه خواهد آمد،می‌باشد.:

1. اطلاع‌ از‌ نیازهای‌ بازار،سلیقه‌های مصرف‌کنندگان و کشش بازار برای محصولات جدید

2. اطلاع از وضعیت رقبا،موقعیت فعالیتهای تحقیق و توسعه‌ و نوآوری محصول و تهدیدات محیطی

3. اطلاع از موقعیت جهانی تکنولوژیهای مورد نیاز‌ و تبیین الگوی رفتار آنها در مـقطع زمـانی مورد بررسی با استفاده از تکنیکهای پیش‌بینی تکنولوژی

4. شناخت‌ از‌ امکانات فنی و علمی کشور و امکان دسترسی به مواد،انرژی،فرآیندهای تولید محصولات

5. تجزیه‌ و تحلیل موقعیت شرکت سرمایه‌گذار در بین‌ سایرین‌ از‌ نظر پشتوانه علمی و فنی،توانایی اقتصادی و فـنی،ارتباطات‌ و بازاریابی

6. بـرنامه‌ریزی اسـتراتژیک برای تعیین و انتخاب تکنولوژی مـورد نـیاز بـا توجه‌ به‌ اطلاعات جمع‌آوری شده.

7. طراحی استراتژی‌های‌ دستیابی‌ به محصول‌ و انتخاب‌ مناسب‌ترین استراتژی

 

جایگاه و نقش فعالیت‌های تحقیق و توسعه در استراتژی‌های دستیابی به تکنولوژی مورد نیاز

نویسنده: علیرضا علی احمدی، شماره 15 و 16 فصلنامه مدیریت فردا، پاییز و زمستان 1385

 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">