پژوهشگروبلاگ شخصی قاسم صفایی نژاد

دیجی‌کالا با ارائه کمپینی تحت عنوان ساخت ایران made_in_ir# گفته:

ما در کمپین «ساخت ایران» قصد داریم با افتخار، کالاهای با کیفیت ساخت ایران و قهرمانان و ستاره‌های تولید داخلی را معرفی کنیم و با سربلندی و سرافرازی به ایرانی بودن خود ببالیم.

ضمن تشکر از توجه دیجی‌کالا به کالای ایرانی، ذکر چند نکته ضروری است:

- دیجی‌کالا در مورد چگونگی انتخاب این برندها در نظرسنجی مردمی نوشته است:

برندهای حاضر در این کمپین همگی بطور اختصاصی از شرکای تجاری دیجی‌کالا هستند و محصولات آنها در وب‌سایت دیجی‌کالا قابل بررسی و خریداری است.

اینکه دیجی‌کالا به عنوان یکی از معتبرترین و موفق‌ترین فروشگاه‌های اینترنتی ایرانی، با این تعداد کم از برندهای ایرانی شریک تجاری است، مایه تأسف است. البته می‌دانیم که دیجی‌کالا در دو سه سال اخیر اجناس غیردیجتیالی هم به فروشگاه خود اضافه کرده و شاید یک دلیل عمده همین باشد. اما انتظار می‌رود دیجی‌کالا با ایجاد مشوق‌های لازم به برندهای ایرانی، اجناس ایرانی بیشتری را در فروشگاه خود به فروش بگذارد و امیدواریم یکی از اهداف دیجی‌کالا از راه‌اندازی این کمپین همین باشد.

- نکته جالب توجه دیگر اینکه تقریبا سی درصد از برندهای ایرانی دیجی‌کالا مرتبط با «انتشارات» مختلف است که اگر محصولات فرهنگی و هنری را به انتشارات کتاب اضافه کنیم، این درصد بالاتر هم می‌رود. اینکه دیجی‌کالا به سراغ انتشارات مختلف رفته یا آنها به سمت دیجی‌کالا آمده‌اند، مهم نیست؛ مهم تفاهم دیجی‌کالا و توجه ویژه دیجی‌کالا به فرهنگ است که می‌تواند در آینده اثرات مثبت یا منفی پررنگی داشته باشد.

- دیجی‌کالا در شش دسته نظرسنجی خود را انجام می‌دهد:

  1. توان رقابتی بیشتر با کالای مشابه خارجی
  2. موفق‌ترین برند در زمینه مشتری‌مداری
  3. بهترین خدمات پس از فروش
  4. نوآوری و جذابیت برند
  5. موفق‌ترین در ایجاد سبک زندگی راحت‌تر
  6. فعال‌ترین در ترویج فرهنگ و هنر

از آنجا که ارزش‌گذاری محتوا در رسانه‌های جدید به سمت امتیازات کاربری رفته است و از آنجا که بازاریابی دیجیتال سهم عمده‌ای در فروش شرکت‌ها در آینده خواهد داشت و دیجی‌کالا نیز یکی از موفق‌ترین فروشگاه‌های ایرانی تا امروز بوده، اثر دیگری که اینگونه کمپین‌ها بر فضای تجاری دارند، سمت و سودهی به شرکت‌ها برای بالا بردن این 6 زمینه است. 

به نظر می‌رسد در سال‌های آتی با بیشتر شدن خرید اینترنتی مردم، شرکت‌ها به سمت همین بروند که تطابق بیشتری با معیارهای نظرسنجی‌های مردمی داشته باشند و خوب یا بد (در این یادداشت قصد قضاوت ندارم) این کمپین‌ها بر تولیدات ایرانی اثر خواهد گذاشت.

- با یک پیشنهاد این یادداشت را به پایان می‌برم: بهتر بود دیجی‌کالا این کمپین را منوط به شرکای تجاری خویش نمی‌کرد؛ بلکه در یک فضای باز اجتماعی، به کاربران اجازه اضافه کردن برندهای محبوب ایرانی خود را می‌داد. شاید اینگونه هم رقابت جذاب‌تر می‌شد و هم برندهای دیگر تشویق به حضور در بازار تجارت الکترونیک می‌شدند و شاید اینگونه سمت و سودهی به خرید و توجه مردم کمرنگ‌تر می‌شد.

 

ثبت نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.

نظرات (۲)

مهدی احمدزاده ۱۰ اسفند ۹۴، ۰۷:۵۴
مطلب جالبی است اما نکته سنجی و نقد شما بسیار جالب تر است.
خداقوت
پریسا ۱۶ مرداد ۹۵، ۲۳:۱۹
عالی بود