پژوهشگروبلاگ شخصی قاسم صفایی نژاد

نماهنگ «ایستاده‌ایم 2» که رونمایی شد، حجم عظیمی از نقدها، طنزها، کنایه‌ها و تخریب‌ها علیه سازندگان و حامیان آنها شکل گرفت. از آنجا که معمولا این تشتت آرا در امور فرهنگی در جریان انقلابی وجود دارد، فکر می‌کردم این هم تخریبی است از سوی کسانی که هیچ‌کاری نمی‌کنند جز نقد دیگران! و وقتی که پای عمل به میان می‌آید می‌بینیم که نه کارنامه مشخص و خوبی دارند و نه نظر کارشناسی و متقنی. بخصوص اینکه نماهنگ «ایستاده‌ایم 1» نماهنگ خوب و قابل قبولی بود و موضوعی که برای نماهنگ ایستاده‌ایم 2 استفاده شده (حمله آمریکا به هواپیمای مسافربری ایران) موضوع مهم و خوبی بود.

با این نگاه مثبت به تماشای نماهنگ نشستم؛ اما چیزی که مشاهده کردم کاری ضعیف، غیرقابل دفاع و بدون محتوا بود. نماهنگی که باید نویسنده آن را پیوست نماهنگ کنیم تا کمی برای مخاطبان توضیح دهد که چه اتفاقی افتاده است و به راستی ما کجا ایستاده‌ایم و چه کرده‌ایم؟ اگر کسی نداند که آمریکا، هواپیمای مسافربری ما را مورد هدف قرار داده است، بیشتر فکر می‌کند یک فیلم هندی را مشاهده می‌کند که با شلیک توپ و گلوله هم عده‌ای پرچم به دست زنده مانده‌اند و دخترکی از هواپیمای منفجر شده با عروسک خود بر لب ساحل می‌نشیند! بنابراین نمی‌توان برای این نماهنگ، مخاطبی فراتر از کشورمان متصور باشیم. لااقل نویسنده و کارگردان زحمت نمایش رویش مجدد را هم نکشیده‌اند تا بگوییم تداعی این جمله امام (ره) را کرده‌اند که «بکشید ما را، ملت ما بیدارتر می‌شود.» اما به سبک فیلم‌های بالیوود انسان‌ها جان سالم از شلیک‌ها به در می‌برند.

حال که این نماهنگ منتشر شده است، باید بدانیم با چنین آثاری چه باید بکنیم و چه درس‌هایی بگیریم:

1. درس شفافیت: عدم شفافیت مالی باعث اعلام هزینه بیش از 1 میلیاردی برای این پروژه شده است که توسط صاحبان اثر تکذیب می‌شود ولی مبهم نگه داشته می‌شود. شاید یک دلیل انتقادات فراوان به این اثر، هزینه بالای آن بود وگرنه اگر یک کار کم‌هزینه و بدون حمایت حاکمیتی بود، آنقدرها هم انتقاد نمی‌شد.

2. درس نگاه از زاویه دید مخاطب، نه تولید کننده: سازندگان اگر مدعی هستند که این اثر نفوذ فرهنگی بالایی در سطح جهان خواهد داشت - که هستند - باید بدانند که مگر در طی چند دهه گذشت چند محصول فرهنگی جهانی در این رابطه ساخته شده است که مخاطبان جهانی یا حداقل جهان اسلام از این امر آگاه باشند؟ آیا اصلا مخاطب ناآشنا با این مسئله، متوجه می‌شود که آمریکا در واقعیت هواپیمای مسافربری ایران را مورد هدف قرار داده است؟ حتی زحمت نصب پرچم آمریکا بر کشتی جنگی هم کشیده نشده است!

3. درس رعایت دقیق بیت المال: رعایت بیت المال فقط عدم اختلاس و دزدی و رانت‌خواری نیست. عدم کیفیت حداقلی کار، حمایت و ساخت پروژه‌های بدون اثرگذاری و ... هم عدم رعایت بیت المال است که متأسفانه کمتر به آن توجه می‌شود.

4. درس پذیرفتن قصور: اهل نیت‌خوانی نیستم. احتمالا نیت حامیان و سازندگان این نماهنگ، نیت خوبی بوده است. اما اگر نقد نقادان وارد است، بهتر است بپذیریم، نه اینکه عذر بدتر از گناه بیاوریم. در برابر نقد هزینه میلیاردی این اثر، گفتن این جمله که «کوچکترین هزینه این پروژه پولش بود، این پروژه هزینه‌های سنگین‌تری مانند عمر 2 ساله این گروه را داشته است.» مشمئزکننده است. مگر عمر ایشان تلف شده است که هزینه محسوب می‌شود؟ این افراد هم تجربه کسب کرده‌اند و این دو سال عمرشان، سرمایه بوده است نه هزینه. ضمنا مگر بقیه جوانان انقلابی یا حتی غیرانقلابی در این دو سال هیچ‌کاری نکرده‌اند؟ اصلا یک سوال دیگر اینکه یک نماهنگ 8 دقیقه‌ای، چرا 2 سال زمان می‌برد؟!

امیدوارم این نماهنگ تجربه‌ای باشد که کسب کنیم و اشتباهات را بپذیریم و از سوءاستفاده دشمنان و سودجویان از نقدهای خودی نهراسیم. این نقدها باید انجام شود تا روز به روز بهتر شویم و بتوانیم محصولات فرهنگی در خور شأن جمهوری اسلامی خلق کنیم. به امید آن روز...

 

ثبت نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.

نظرات (۱)

.. روشنا .. ۲ شهریور ۹۵، ۱۴:۳۴
ممنون از مطلب . 
استفاده کردیم.