پژوهشگروبلاگ شخصی قاسم صفایی نژاد

یک میلیون بازدید

چند روزی می‌شود که از مرز یک میلیون بازدید از وبلاگم می‌گذرد. یک میلیون بازدیدی که نتیجه کمتر از 10 سال عمر این وبلاگ است.

وبلاگ قبلی من کمتر از 2 سال عمر کرد و انقدر به دست فراموشی سپرده شد که حتی یادم نمی‌آید حذفش کرده بودم یا نه. هر چند که به نظرم آن سرویس وبلاگ نویسی کلا از بین رفته است. سرویسی بود به نامی شبیه پارس که دامنه وبلاگ با اسلش بعد از دات کام قرار می‌گرفت.

اما این وبلاگ در طی کمتر از 10 سال، یک میلیون بازدید داشته است، یعنی به صورت میانگین حدودا سالی 100 هزار تا. بگذریم از فراز و نشیب‌ها که زمانی فعالان فضای مجازی انقدرها نبودند که الان هستند، زمانی تب وبلاگ‌نویسی در ایران داغ بود و خوانده می‌شدند و شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های موبایلی انقدر فراگیر نشده بودند، زمانی خوانندگان این وبلاگ آنقدرها هم زیاد نبودند و نمایشگر بازدید آن معمولا بیشتر از عدد 15 را نشان نمی‌داد، زمانی نظرات بیشتری زیر پست‌ها بود و حالا کمتر، زمانی محتوای پست‌ها به سویی بود و در طی زمان تغییراتی کرد و ... اما همه اینها را که کنار بگذاریم چند مورد مهم است که اتفاق افتاده است:

- یکی اینکه این وبلاگ هنوز به روز رسانی می‌شود. بسیاری از وبلاگ‌ها در دوره‌ای پرمخاطب و تأثیرگذار بوده‌اند ولی دوامی نداشته‌اند و به هر دلیلی یا حذف شده‌اند یا شبیه موزه‌ای که پست‌های بعضا باارزش آنها هنوز جلب توجه می‌کند. سالهای سن آدمی که یکی یکی می‌گذرد و مشغله‌ها که بیشتر می‌شود، حفظ به روز رسانی مستمر سخت است اما شدنی.

- دوم اینکه هر چند پست‌هایی غیروبلاگی داشته‌ام و در برهه‌هایی از زمان این پست‌ها زیادتر از حد معمول هم بوده‌اند اما همیشه پست‌های وبلاگی وجود داشته‌اند و این وبلاگ، تبدیل نشده است به بازنشر مقالات و یادداشت‌های مطبوعاتی و علمی.

- سوم اینکه ساختار وبلاگ را همیشه سعی کرده‌ام حفظ کنم؛ برای همین هنوز پیوندهای پیشنهادی روزانه دارم (هر چند ممکن است هر روز به روزرسانی نشود)، هنوز برای وبلاگ دیگران نظر می‌دهم، هنوز نظرات مخاطبان برایم مهم است و ... 

این موارد را مهم‌تر از یک میلیون بازدید می‌دانم، چون به نظرم «ساختن برای ماندن» می‌تواند درجه اثرگذاری را هم بالا ببرد. وبلاگ را برای نشر افکار شخصی بهتر از شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های موبایلی و ... می‌دانم. دلایلی از جمله سهولت دسترسی با جستجو، بایگانی، طبقه بندی موضوعی و ... یا حتی نسبت به کانال‌های تلگرامی که اخیرا مد شده و وبلاگ‌نویسان قدیمی هر کدام کانالی راه انداخته‌اند، مزیت «تعامل با مخاطب». دیدگاهم این است که امثال کانال و گروه و ... دوره‌ای دارند که تمام می‌شوند، اما وبلاگ باقی می‌ماند چون شاید بیراه نباشد اگر بگویم که وبلاگ یک «رسانه» است اما کانال تلگرام «یک ابزار توزیع». شاید به همین خاطر بود که طی این 10 سال، درسنامه «آشنایی با وبلاگ نویسی» را نوشتم، به کمک دوستان چهره برتر وبلاگی سال را انتخاب کردیم، داور چند جشنواره وبلاگ نویسی شدم و وبلاگ نویسی را تدریس کردم. 

-----------------

بعد نوشت: حیفم آمد قسمت نقل قول وبلاگم را بیشتر معرفی نکنم. قسمت نقل قول این وبلاگ شامل جملات و بندهای زیبا از کتابهای مختلف است که در حال مطالعه آنها هستم که با کلیک روی تصویر «کتابخوان الکترونیک» می‌توانید وارد آن شوید. پست‌های این بخش برای مدت کوتاهی در صفحه اصلی وبلاگ نمایش داده می‌شوند و به محض اینکه پست جدیدی اضافه شود، دیگر فقط در صفحه نقل قول نمایش داده می‌شوند تا مطالب صفحه اصلی فقط نوشته‌های خودم باشد. حتما این صفحه جذاب را ببینید.

------------------

پ.ن: ای کاش وبلاگمان را آن کسی که دلمان می‌خواهیم بخواند نیز بخواند!

ثبت نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.

نظرات (۶)

.. روشنا .. ۱۸ مهر ۹۵، ۲۰:۰۹
سلام که نام خداست 
تبریک بابت این استمرار 
در مورد وبلاگ با شما موافقم ! آخرش یک چیز دیگر است ! ضمن اینکه از آن وبلاگ های کم سن و سال زیادداشتم که همگی به دست فراموشی سپرده شدند . نکاتی که ذکر کردید مفید بودند. ان شالله در 5 سال آینده که عمر وبلاگ نویسی ام 10 ساله شد به عددی در حد خودم نزدیک شده باشم :)
قاسم صفایی نژاد: ۱۹ مهر ۹۵، ۱۱:۵۵
سلام، ان شالله روز به روز وبلاگ موفق‌تری داشته باشید
اَسی ... ۱۸ مهر ۹۵، ۲۳:۳۳
موفقیتتون روزافزون
چه جالب که وبلاگنویسی تدریس کردین!!
درمورد پینوشت خب خودتون بهشون بگید بیان بخونن!
قاسم صفایی نژاد: ۱۹ مهر ۹۵، ۱۱:۵۴
سپاس. یه مواقعی هست که به بعضی‌ها نمی‌تونیم بگیم. بعضی وقت‌ها هم میگیم ولی طرف نمیاد، خب چیکار میشه کرد؟ :)
اندیشه خلاق ۱۹ مهر ۹۵، ۱۰:۲۰
احسنت.. ان شالله وب سایتش کنید . ما که میخونیم .. اونی که نمیخونه بفرمایید بیا بخون مستفیض شو..
قاسم صفایی نژاد: ۱۹ مهر ۹۵، ۱۱:۵۳
همین وبلاگ خوبه. وبسایت چرا؟
ممنون از شما

حوری دخت ۲۰ مهر ۹۵، ۲۳:۵۷
سلام چه اراده ای..
من تنبلی میکنم آپ کنم وبمو
هنوز ی سالم نشده البته..
موفق باشین
ب وب منم بیایین
سـ‌ع‌ـید ابوالحسنی نژاد ۲۲ مهر ۹۵، ۱۱:۰۳
خدا قوت
استفاده می کنیم از مطالب و ای کاش ببینه!
قاسم صفایی نژاد: ۲۲ مهر ۹۵، ۱۳:۲۳
لطف دارید. سپاس
*m* ۲۹ مهر ۹۵، ۱۶:۱۹
خدا قوت...