پژوهشگروبلاگ شخصی قاسم صفایی نژاد

روزی که مجروح از زخمی که به ظاهر خودی‌ها، ناجوانمردانه به پایش زده بودند به کوشک مدائن آمد و ابن مسعود افتخار میزبانی از امام عالمین را داشت، به اصرار ابن مسعود، برادرزاده‌اش مختار ثقفی برای اضافه شدن به لشگر امام حسن علیه السلام جهت جنگ با معاویه به مدائن آمد. مختار پس از صحبت با جعده، همسر امام، دست از حمایت امامش برداشت و به عمویش گفت: «سخنی را که از زبان عمر بن سعد شنیده بودم، از زبان بانو جعده نیز شنیدم. حسن بن علی حتی در خانه خویش نیز تنهاست و جنگ ثمری ندارد.»

مختار درست تشخیص داده بود که دختر اشعث، دشمن امام است نه همسر امام، اما درست تشخیص نداد که فرمان جنگ یا صلح را امام می‌دهد نه خودش! که پیغمبر نیز فرموده بودند حسن و حسین وصی من هستند، چه بنشینند و چه قیام کنند. همین تشخیص اشتباه هم باعث شد که دنیا به او اثبات کند دار مکافات است، ولو اینکه توبه او را به سمت عاقبت بخیری رهنمون کرده باشد. وقتی 7 هزار نفر در روزی که تزویر -همان سلاح معاویه- به جنگ مختار آمده بودند، او را یاری نکردند و مختار با عده اندکی از یاران خود به شهادت رسید، با تمام وجود درک کرد آنچه را باید درک می‌کرد.

------------------

پ.ن: 8 سال پیش کتاب الکترونیکی «پرشکوه‌ترین نرمش قهرمانانه تاریخ» در مورد صلح امام حسن را در وبلاگم قرار داده بودم. توصیه می‌کنم از اینجا آن را دریافت کنید و مطالعه نمایید.

 

ثبت نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.

نظرات (۵)

فاطمه غلامی ۹ آذر ۹۵، ۱۷:۰۴
احسنت
نکته دقیقی بود
قاسم صفایی نژاد: ۷ بهمن ۹۵، ۰۸:۴۳
ممنون :)
طاهره الف ۹ آذر ۹۵، ۲۰:۰۵
حال خوب شد و تلخ..
خیلی خوب نکته ای بود:)
قاسم صفایی نژاد: ۷ بهمن ۹۵، ۰۸:۴۳
ُسپاس :)
امیر لیلاز مهرآبادی ۱۰ آذر ۹۵، ۱۶:۳۷
سپاس
قاسم صفایی نژاد: ۷ بهمن ۹۵، ۰۸:۴۳
:)
ف.ع ‏ ‏‏ ‏ ۱۱ آذر ۹۵، ۱۸:۲۲
دقیقا مصداق خوبیه برای عمل خیلی از افراد در همین دوره
قاسم صفایی نژاد: ۱۴ آذر ۹۵، ۰۷:۱۷
بیشتر از همه خواص، ولی از جمله خودمان
روشنا ۱۱ آذر ۹۵، ۱۸:۴۵
یادآوری خوبی بود. ممنون
قاسم صفایی نژاد: ۷ بهمن ۹۵، ۰۸:۴۳
سپاس