پژوهشگروبلاگ شخصی قاسم صفایی نژاد

دیروز اولین بخش مناظره‌های انتخاباتی سال 96 با موضوع اجتماعی فرهنگی برگزار شد. فارغ از اینکه کدام کاندیدا پیروز شد یا کدام کاندیدا شکست خورد، کسی توجهی نکرد که «فرهنگ» چه شد؟ اصلا مباحث فرهنگی کجا مطرح شد؟ بیشتر مناظره به بحث عدالت اجتماعی آن هم از نوع اقتصادی‌اش و دعواهای سیاسی گذشت اما هیچ‌کسی نگفت چه برنامه فرهنگی برای کشور دارد؛ چه در حوزه فرهنگ عمومی و چه محصولات فرهنگی و ...

انقلاب اسلامی مردم ایران یک انقلاب فرهنگی بود. رهبری انقلاب چه در زمان امام خمینی (ره) و چه در زمان حاضر بارها فرهنگ را به عنوان زیربنا و روح حاکم بر همه برنامه‌ها تصریح کرده‌اند اما گویا فرهنگ رأی‌آور نیست و همه به دنبال رأی هستند! 

درست است که شاید اولویت فوری حل مسائل، مسئله اقتصاد باشد اما حتما برای آن هم وقت مناظره هست و فرهنگ نیز اولویتی «ضروری» است. 

قصه آنجا غصه‌‌انگیز می‌شود که دو نفر از 6 نفر کاندیدا روحانی هستند و طبیعتا باید بر امور فرهنگی مسلط باشند و کاندیدایی دیگر سابقه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد و باز هم فرهنگ مظلوم واقع می‌شود.

ثبت نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.

نظرات (۴)

اشمایکل ۹ ارديبهشت ۹۶، ۲۳:۲۹
از صفحه حامد قدوسی:

ددر مناظره دیروز هاشمی طبا و میرسلیم چون خیلی دنبال جمع‌کردن رای نبودند از بقیه اصولی‌تر صحبت می‌کردند و بیش‌تر از بقیه روی موضوعات پایه‌ای مثل اهمیت بحران آب و کشاورزی، حاشیه‌نشینی، و محدودیت‌های و قیود دخالت دولت در اقتصاد و زندگی مردم و الخ متمرکز شدند.

واقعیت تلخی است که «دیده شدن» در مناظره و رفتن به سمت پیروزی تا حد خوبی مستلزم پریدن از این نوع موضوعات حیاتی (ولی بلندمدت و خسته‌کننده برای مخاطب) و جنگیدن به شیوه رینگ بوکس حول موضوعات روزمره‌تر است.

قاسم صفایی نژاد: ۱۳ ارديبهشت ۹۶، ۱۵:۴۸
همین هم مشکل فرهنگی است
محسن سلگی ۱۰ ارديبهشت ۹۶، ۱۴:۴۳
متاسفانه جزئیت بر کلیت، و امر روزمره و بر امر آرمانی و کلی فائق آمده و جزئی ، کلی را بلعیده است! شکمش گنده شده! در این میان طبیعی است که بحث ها بیشتر بر شکم و مسائل معاش متمرکز شود . پس کو آرمانهای بزرگ سیاست و حیات اجتماعی- سیاسی؟کو آرمان های رفیع انقلاب؟ خیلی خوب اشاره کردید جناب صفایی به مظلومیت فرهنگ. از شما ممنونم
قاسم صفایی نژاد: ۱۳ ارديبهشت ۹۶، ۱۵:۴۸
خواهش میکنم
نفر اول ۱۰ ارديبهشت ۹۶، ۱۸:۵۱
فکر می‌کنم رقبا الکی زیاد شده‌اند! توی ۳ دقیقه و ۲ دقیقه و پنج دقیقه هم معلوم است که نمی‌شود برنامه داد. این زمان شاید فقط برای همان کُری‌خوانی‌هایی که دیدیم و شنیدیم بس می‌بود که بود. 
قاسم صفایی نژاد: ۱۳ ارديبهشت ۹۶، ۱۵:۴۹
سوال اساسی این است که اصلا آیا برنامه‌ای وجود دارد؟
المیرا شاهان ۱۲ ارديبهشت ۹۶، ۱۳:۴۳
دقیقا

و عمدۀ رنجی که امروز می بریم از فقر فرهنگی ست.
قاسم صفایی نژاد: ۱۳ ارديبهشت ۹۶، ۱۵:۵۴
و البته فقر انسانی؛
در اینجا بخوانید درباره‌اش:
http://safaeinejad.ir/1395/06/13-1