پژوهشگروبلاگ شخصی قاسم صفایی نژاد

دیروز حوالی میدان انقلاب یکی دو ساعتی را به تماشای کتاب‌فروشی‌ها سپری کردم. نو شدن برخی از کتابفروشی‌ها نسبت به سال‌های قبل جلب توجه می‌کند، چه نو شدن در ساختمان که نصیب برخی از کتاب‌فروشی‌ها شده و چه نو شدن در نوع چیدمان و چه نو شدن در محصولاتی که در کنار کتاب به فروش می‌رسد. 

بعضی‌ها یک سیستم رایانه‌ای را در اختیار مشتری قرار داده‌اند تا بتوانند به جستجو در میان انبوه کتب بپردازند. اما برخی از کتاب‌فروشی‌ها ابتکارات جالب‌تری به خرج داده‌اند. مثلا انتشارات جیهون دیواری را اختصاص داده است به نظرات مشتریان که کدام کتاب را دوست دارند و در کتاب‌فروشی موجود نیست تا برایشان فراهم شود. یک چیز شبیه کتاب درخواستی! 

یک کتابفروشی بزرگ دیگر که به صورت کتابخانه‌ای کتب را نچیده و همه کتب را به صورت ویترینی (که جلد همه آنان مشخص است) چیده، تا نزدیک سقف بلند خود کتاب چیده تا مشتری اگر خواست تورقی کند نتواند!

دستفروشان کتاب هم که گویا روز به روز در حال ازدیاد هستند. هم خودشان و هم تعدد کتاب‌هایشان. جالب است که عنوان برخی از این کتاب‌ها هم خلاف قانون به نظر می‌رسد، بماند که چاپ آن داخل ایران انجام شده است یا نه و بماند که قانون باید اصلاح شود یا نظارت یا دستفروشان!

مشتریان کتب را بیشتر جوانان تشکیل می‌دهند که برخلاف تصور عمومی، کتاب دانشگاهی نمی‌خریدند و اتفاقا دنبال رمان آن هم از نوع ترجمه بودند. البته شاید فرصت بین دو ترم این ترکیب از خرید را در این روزها باعث شده و شاید اگر دو سه هفته آینده به کتاب‌فروشی‌ها بروید به دلیل شروع ترم جدید کتب دانشگاهی طرفدار بیشتری داشته باشد.

به نظرم کتاب و بازار کتاب و مشتریان آن در حال نو شدن است. در این دوره آن کس برنده است که بتواند از شکست‌های قبلی درس بگیرد و از فرصت‌های آینده استفاده کند.

 

 

 

ثبت نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.

نظرات (۳)

آقاگل ‌‌ ۴ بهمن ۹۶، ۱۰:۱۱
امیدوارم در کنار این نو شدن کتاب‌ها و کتاب‌خانه‌ها اقبال مردم هم نسبت به کتاب بیشتر بشه و جمعیت کتاب‌خوان کشور روز به روز افزایش پیدا کنه. :)

قاسم صفایی نژاد: ۴ بهمن ۹۶، ۱۰:۱۲
آمین
فاطمه ... ۴ بهمن ۹۶، ۱۰:۴۵
سلام علیکم
چقدر خوب
یه عادت بدی که دارم وارد کتاب فروشی بشم به نگاه راضی نمیشم و ورشکست شده میام بیرون 
الان باز به لطف حضور تو کتابخونه و ازاد بودن ورود به مخزن این کتابخونه ای که عضوم بهتر شدم یکم
در مورد داستان های خارجی من هم به یه لیست چه کتابی باید بخوانم نیاز دارم واقعا. شما پیشنهادی ندارید؟ 
قاسم صفایی نژاد: ۴ بهمن ۹۶، ۱۰:۵۴
سلام. بادبادک باز خالد حسینی خیلی خوبه.
البته کلا پیشنهاد دارم در گودریدز فعال بشید. اینطوری پیشنهادهای بهتری بهتون میرسه در حوزه کتاب.
بانوچه ۵ بهمن ۹۶، ۰۱:۰۳
کاش علاوه بر نو شدن دکوراسیون و ساختمان و نوع چیدمان و ... نو شدن رو در کاهش قیمت ها و فرهنگ کتاب خوانی و ... هم داشته باشیم.
قاسم صفایی نژاد: ۱۷ بهمن ۹۶، ۱۴:۱۴
باید برای رسیدن به وضعیت مطلوب تلاش کرد و هر کسی سهم خودش رو انجام بده.