پژوهشگروبلاگ شخصی قاسم صفایی نژاد

مأموریت مورینیو در منچستر تمام شد!

منچستر بدون مورینیو دوست داشتنی‌تر است! این تیتر مطلبی بود که حدود سه سال پیش نوشته بودم (+). دوری نوع نگاه مورینیو به فوتبال از فلسفه فوتبال فرگوسن که منچستر یونایتد بر مبنای آن در طول سی سال گذشته حرکت کرده است، بیش از همه چیز هواداران منچستر را آزار می‌داد. به هر حال مورینیو رفت و یکی از پرطرفدارترین تیم‌های فوتبالی جهان از شر او خلاص شد. 

بهانه طرفداران مورینیو عدم خرید بازیکن است، حال آنکه به جز زلاتان ابراهیمویچ که به عنوان بازیکن آزاد وارد منچستر شد، پوگبا (۱۰۵ میلیون یورو)، لوکاکو (۸۵ میلیون یورو)، فرد (۵۹ میلیون یورو)، ماتیچ (۴۴ میلیون یورو)، میخیتاریان (۴۲ میلیون یورو)، بایی (۳۸ میلیون یورو)، لیندلوف (۳۵ میلیون یورو)، سانچز (۳۴ میلیون یورو)، دالوت (۲۲ میلیون یورو) و گرانت (۲ میلیون یورو) خرید‌های مورینیو بودند که در مجموع ۴۶۶ میلیون یورو طی دو سال گذشته برای منچستر هزینه تراشیدند. مبلغی تقریبا مساوی کل خرید‌های فرگوسن در طول ۲۷ سال! جالب اینکه ۵ نفر از این ۱۰ نفر خصوصیات دفاعی پررنگ‌تری دارند و مورینیو مدعی است که دفاعی برای او نخریده‌اند! حال آنکه خرید‌های گران‌قیمت او تقریبا همگی اشتباه بوده‌اند و کاری از پیش نبرده‌اند.

اما این اصل کاری نبود که مورینیو کرد. اصل مأموریت مورینیو که به نظرم به خوبی آن را انجام داد تخریب منچستر یونایتد بود. یادمان نرفت که شرط قرارداد مورینیو با منچستر، حذف گیگز محبوب از کادر مربیگری منچستر بود. گیگزی که قرار بود پس از سه سال دستیاری فان خال به عنوان سرمربی منچستر یونایتد معرفی شود اما عمر فان خال در منچستر به سه سال نرسید. حرکت بعدی مورینیو حذف وین رونی از منچستر یونایتد بود. وین رونی با وجود اینکه آماده بود، آنقدر نیمکت نشین شد تا خودش از منچستر برود. 

مورینیو دوست دارد محبوب‌ترین باشد و هر کسی که به نوعی محبوب هواداران بود، توسط او تخریب می‌شد. پوگبا که با آن همه سر و صدا توسط خود مورینیو خریداری شد هم از این تیغ در امان نبود.

مورینیو باید زودتر از این‌ها می‌رفت تا حجم تخریب کمتر می‌شد. حال گیگز، زیدان یا هر گزینه دیگری سکان هدایت منچستر یونایتد را به عهده گیرد، کار سختی برای رسیدن به نقطه صفر پیش رو دارد. نتیجه عملکرد فردی که خود را آقای خاص می‌نامد، فقط و فقط ۷ برد از ۱۷ بازی است که منجر به اختلاف ۱۹ امتیازی تا صدر جدول شده است. این فاصله وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانیم تیم آخر لیگ جزیره که در در رده بیستم قرار گرفته است، ۱۷ امتیاز با منچستر یونایتد اختلاف دارد! تازه این امتیازها برای این فصل است و معلوم نیست خرابی‌هایی که او به بار آورده است، چقدر زمان برای بازسازی نیاز داشته باشد.

ثبت نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.

نظرات (۶)

یه بنده خدا ۲۷ آذر ۹۷، ۱۹:۵۷
قبول ندارم ولی نظر همه محترمه
قاسم صفایی نژاد: ۲۸ آذر ۹۷، ۱۴:۰۲
اوضاع خیلی خوبه در منچستر و همه چی هم خوب پیش رفت. اونطوری که حتی طرفداران منچستر هم فکرشو نمیکردن.
الان اینو قبول دارید؟
سراسر گنگ ۲۷ آذر ۹۷، ۲۰:۵۹
سلام
هیچ وقت از سبک تیم های مورینیو لذت نبردم اما بی انصافی است آمار همین فصل رو فقط بگید . در مجموع حضورش در منچستر باز هم درصد پیروزی هاش جز بهترین های منچستر بوده و خب فصل پیش هم اگه سیتی فوق العاده گواردیولا نبود میتونست قهرمان بشه .

اما در کل با متنتون موافقم و اون کسیه که میخواد همیشه خاص باشه .
هر چقدر کار سختیه تا منچستر به نقطه ی صفر برسه چندبرابرش صفر شدن مورینیو سخته . اگه مورینیو باز بتونه مثلا قهرمانی چمپیونز بیاره بی شک باید جز بهترین مربی های تاریخ دونستش هر چقدر هم که دیدن بازی هاش خسته کننده باشه.
قاسم صفایی نژاد: ۲۸ آذر ۹۷، ۱۴:۲۱
سلام. آمارهای این فصل که بدترین نتایج منچستر در ۲۸ سال گذشته بود. حتی بدتر از مویس. سر این که نباید بحث کرد اصلا. اما راجع به دو فصل قبل:
فصل اول حضورش ۲۴ امتیاز اختلاف با صدر و رده ششم. فصل دوم حضورش ۱۹ امتیاز اختلاف با صدر و رده دوم. حتی اگر سیتی فوق العاده نبود و ۱۰۰ امتیاز کسب نمی‌کرد و مثل قهرمان‌های سال‌های قبل ۸۹، ۸۶ و ۸۷ امتیاز کسب می‌کرد باز هم مورینیو قهرمان نمیشد با ۸۱ امتیاز!
اون هم با اون خریدهای گران‌قیمتی که کرده بود رو بهش میگید بهترین‌های منچستر؟
مویس بدون خرید و با جدایی اون همه ستاره بعد از فرگوسن (مثل فردیناند و ویدیچ و اورا و گیگز و اسکولز و ...)، ۲۲ امتیاز با صدر جدول فاصله داشت.
فان خال هم یک فصل ۱۷ امتیاز و یک فصل ۱۵ امتیاز با صدر جدول فاصله داشت.
یه بنده خدا ۲۸ آذر ۹۷، ۱۴:۰۵
نه اینم نیست ولی شما دارید همه چی رو کتمان میکنید!
خخ
قاسم صفایی نژاد: ۲۸ آذر ۹۷، ۱۴:۳۴
چی رو کتمان می‌کنم؟ 
بهش ۸۰ درصد منابع دادند، طرف ۲۰ درصد خروجی داده. میگیم چرا اندازه ۸۰ درصد منابع کار نکرد؟ میگید ۲۰ درصد رو ببین. خب باشه ۲۰ درصد هم کار کرد. خداروشکر منچستر که در سه فصل گذشته جزو ۵ تیم پرخرج بوده، دسته دو انگلیس نرفت :))
یه بنده خدا ۲۸ آذر ۹۷، ۱۴:۵۸
1. بحث خروجی:مو توی این 2.5 فصل 3 جام گرفت و یونایتد رو به چمپیونز برگردوند و از مرحله ی گروهی هم صعود کرد و بهترین عملکرد رو بعد از فرگی داشت
2.پپ در فصل دومش و به اولین جامش رسید و کلوپ بعد از 4 سال هنوز به جامی نرسیده
3.آمار خرید های پپ و کلوپ و همچنین تعداد و همچنین نوع خرید هارو نگاه کن میبینی که اون دوتا هرکدوم توی این سال ها حدود 20 خرید داشتن و از همه مهمتر اینکه خرید ها با نظر خودشون خرید ها انجام شده ولی با یه نگاه به لیست بازیکنای مورد نظر مو خرید یونایتد بندازی میبینی که خیلی فرق داره
4.صحبت های کاپلو رو بخون که میگفت مو قبل از شروع فصل به من اسم 4 بازیکنی که میخواست رو گفت ولی یونایتد در کمال تعجب هیچکدوم رو نخرید
5.مو با اینگه تاکید داشت تیم دفاع وسط نداره و نیازمند دفاع وسطیم یونیاتد با فیل جونز و اسمالینگ تمدید میکرد
6.به نظرت طبیعیه که مو میگه من الدرویلرد و مگوایر یا پریشیچ رو میخوام بعد وودوارد میره گرانتی که دورازه بان سومه رو میخره
7.حمایت های فرگی از مو رو نیگا کن
8.میگی طرف منابع داشته رجوع میدمت به سابقه ی مربی گری با اینکه مو 2 برابر پپ سابقه داره ولی پپ تقریبا اندازه مو خرج کرده
9.نگاهی بکن به اعتراضات طرفدارا توی ورزشگاه که بنر های حمایتی از مو میاوردن و به عملکرد مدیریت اعتراض داشتن
10صحبت های گری نویل درمورد مو رو ببین
و...
قاسم صفایی نژاد: ۲۸ آذر ۹۷، ۱۵:۵۳
۱. کامیونتی شیلد و جام حذفی هم جام شدند؟ ما از قدیم طرفدار منچستر بودیم؛ عادت کردیم به لیگ جزیره و لیگ قهرمانان. وقتی یه مربی ده برابر مویس خرج میکنه و ده برابر اون دستمزد می‌گیره و ده برابر رای خودش اعتبار قائله که نمیخوای مقایسه کنی با مویس؟ مرحله گروهی لیگ قهرمانان با خریدهای گران‌قیمت هنره؟ 
۲. پپ داره منچستر سیتی رو تقویت میکنه که اعتبارش با منچستر قابل مقایسه نیست. همین الان جمع بزنی قیمت بازیکن‌های زیرنظر مورینیو و کلوب و پپ رو به چی میرسی؟ 
۳. در ۲ پاسخ داده شده :D
۴. این برای فصل سوم خرید مورینیو هست. با توجه به خریدهای اشتباهی که در پست نوشتم. مثلا بایی و لیندلوف که دفاع وسط بودن و با اون هزینه گزاف خریداری شدند خیلی خوب بودند که دوباره براش دفاع وسط بخرن؟ انصافا فیل جونز خیلی از اون دو تا خرید مورینیو بهتر هست. باشگاه که نمیتونه بخاطر تفکر یه مربی همه بازیکن‌های خوبش رو از دست بده. از دست دادن وین رونی مگه کم هزینه‌ای متحمل کرد به منچستر؟
۵. در ۴ جواب دادم ;)
۶. در سال سوم بعد از ۱۰ خرید اشتباه طبیعیه.
۷. فرگی مثل رهبری باید از همه دولت‌ها حمایت کنه. انتظار داری فرگی بیاد بگه مورینیو بدرد نمیخوره؟ اینو بگه که مردم زنده نمیذارن مورینیو رو خخخ
۸. گواردیولا ۵۹۹ میلیون یورو در منچسترسیتی هزینه کرده و ۲۲ تا بازیکن خریده. مورینیو ۴۶۶ میلیون یورو هزینه کرده و ۱۰ تا بازیکن خریده. ضمن اینکه بازیکن‌های موجود منچستر و آکادمی اون قابل مقایسه با منچسترسیتی نیست. بعدشم اصلا با پپ مقایسه نکن. بیا با پوچیتینو مقایسه کن. اونوقت می‌فهمی اوضاع مورینیو چقدر خرابه. 
۹. دیگه طرفدارای مورینیو هم مثل خودشن :D
۱۰. گری نویل که کلی به مورینیو هم انتقاد کرد. به تیم مدیریتی انتقاد میکرد که چرا اصلا مورینیو رو تمدید کردید. البته تیم مدیریتی حتما بهش نقد وارده. نه الان، از همون ۱۰-۱۲ سال پیش که گلیزرها اومدن. فرگوسن هم ۶-۷ سال با این تیم کار کرد و بحران‌های زیادی رو رد کرد. 
یه بنده خدا ۲۸ آذر ۹۷، ۱۶:۵۹
پپ و کلوپ میشن تقویت مو میشه ضرر؟!
😂😂
پوچ خودش شاگرد مو هست و امار بازی هاش مقابل مو کاملا امار از برتری استاد داره
اگه به داستان خریدها نگاه کنی میبینی اونایی که جذب شدن گزینه ی سوم بودن
گری نویل کاملا با کنار گذاشتن مو مخالف بودش
چندین بار هم اعلام کرد
مقایسه فرگی و رهبری عالی بود😂😂😂
قاسم صفایی نژاد: ۲۸ آذر ۹۷، ۱۷:۰۶
:)
سراسر گنگ ۲۸ آذر ۹۷، ۱۸:۱۱
اگر پیامم رو درست میخوندید اشاره کرده بودم که درصد پیروزیش با چیزی حدود ۶۴ درصد از بهترین های منچستره.
قاسم صفایی نژاد: ۲۸ آذر ۹۷، ۱۸:۲۱
جام حذفی و بازی‌های دوستانه رو حذف کنید. بیاید درصد پیروزی‌ها در لیگ و لیگ قهرمانان رو ببینید. اونوقت تفاوت درصد با عصر فرگوسن رو ببینید. تفاوت درصد با مویس و فان خال هم بسیار بسیار کمه. 
مویس ۱۹ برد در لیگ داشت در یک فصل، 
فان خال ۳۹ برد در دو فصل داشت. 
مورینیو ۴۳ برد در دو فصل اول که با احتساب ۷ برد در این ۱۷ بازی که بدترین نتایج بود می‌شود ۵۰ برد در لیگ در دو فصل و نیم.
فرگوسن ۵۶ برد در دو فصل پایانی!
همانطور که می‌بینید تفاوت زیادی با مویس و فان خال نداره با وجود هزینه‌های گزاف.