پژوهشگروبلاگ شخصی قاسم صفایی نژاد

محتوای عمیق یا عامه‌پسند؟

برنامه سازی تلویزیونی، کار آسانی نیست. آن هم در دوره‌ای که تلویزیون، به معنی تخصصی تلویزیون، در دنیا رو به افول است. از سویی تولید برنامه‌های عمیق یا فاخر، نمی‌تواند مخاطبان زیادی را با خود همراه کند و از سوی دیگر تولید برنامه‌های عامه‌پسند از سوی بخشی دیگر از جامعه به عنوان برنامه‌های زرد، مورد انتقاد قرار می‌گیرند.

همراه کردن مردم با برنامه‌ای خاص در دوره‌ای که انواع محتوا در قالب‌های گوناگون و رسانه‌های متفاوت در دسترس آنها است، کار بسیار دشواری است. ذات محتوا هم طوری است که همیشه موافقان و مخالفان جدی دارد و هر کدام هم تا قسمتی حق دارند.

عصر جدید در این دوره توسط احسان علیخانی شروع به کار کرد. در دوره‌ای که صداوسیما توان سرمایه‌گذاری قابل توجهی بر روی برنامه‌های درجه الف ندارد و اسپانسر تا حدودی دست تهیه کننده‌ها را برای محتوای عمیق‌تر می‌بندد.

احسان علیخانی در عصر جدید، سعی کرد تا حدودی به عمق محتوا در کنار عامه‌پسند بودن آن فکر کند. حضور دکتر سید بشیر حسینی به عنوان یک استاد دانشگاه در رشته رسانه به عنوان داور، یکی از این اقدامات بود. یا مثلا شاید حضور یک خواننده مشهور به جای آریا عظیمی‌نژاد می‌توانست مخاطبان برنامه را بیشتر کند اما او سعی کرد در حوزه موسیقی هم تخصصی‌تر به موضوع نگاه کند. البته عصر جدید دارای ضعف‌هایی در محتوا هست که با توجه به نو بودن برنامه طبیعی است و امیدوارم به مرور حل شود.

در روزهای گذشته، تخریب عصر جدید و به‌ویژه سید بشیر حسینی آغاز شده است. می‌دانیم این شروع یک فضاسازی رسانه‌ای بزرگتر است و به همین کلیپ بسنده نمی‌شود. دقیقا تخریب را از جایی شروع کرده‌اند که احتمال واکنش کمتر و تقابل کمتری می‌دادند. یک استاد دانشگاه اخلاق‌مدار و علمی که همیشه سعی کرده به دور از حاشیه به افزایش آگاهی مردم کمک کند.

سید بشیر حسینی را از سالها قبل توسط رسانه می‌شناسم اما آشنایی و دوستی ما به حدود دو سال قبل برمی‌گردد که در دفتر ایشان در دانشگاه صداوسیما با هم جلسه داشتیم. چیزی که توجه مرا در آن جلسه جلب کرد، این بود که درِ اتاق مدیر گروه علوم نوین رسانه همواره به روی دانشجویان باز است. با اینکه جلسه رسمی بود، اما مدام دانشجویان به اتاق ایشان مراجعه می‌کردند و راجع به پروژه‌های مختلفی که برای ساخت مستند، تولید کلیپ یا انواع دیگر محتوا برای شب یلدای ۹۵ داشتند از ایشان مشورت می‌گرفتند؛ همینقدر مردمی و کاری.

البته ایشان نیاز به تمجید من ندارند و حتما روزی که قبول کردند در چنین برنامه‌ای حضور داشته باشند، می‌دانستند که از جهات گوناگون مورد حمله قرار خواهند گرفت؛ از سویی طبیعتا افراد مرتبط با حوزه علم و اندیشه به ایشان خرده می‌گیرند که چرا در چنین برنامه عامه‌پسندی شرکت کرده‌ای و از سوی دیگر افرادی که عادت به هجونویسی دارند، حتی شده با تقطیع کردن کلیپی، هجو خواهند نوشت.

برای ایشان آرزوی موفقیت می‌کنم و امیدوارم در راه ارتباط علم و عمل و البته افزایش آگاهی مردم از طریق ارائه محتوای عمیق‌تر به آنان گام‌های بهتری بردارند.

 

ثبت نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.

نظرات (۹)

Maryam ۱۱ فروردين ۹۸، ۱۸:۵۴
سلام
چقدر خوبه که همچین وبلاگ پرمحتوایی رو دنبال می کنم ، به نظر من در برنامه ی عصر جدید آریا عظیمی نژاد گاهی بسیار ناعادلانه نظر میدن مثل دیشب ، خانم نونهالی از ابتدای برنامه جبهه ی خاصی نسبت به بعضی مهارت ها داشتند ولی کم کم بهتر شدند ، دقت کرده بودم هم رأی عظیمی نژاد بودند ولی این اواخر رأی های مخالف هم میدن ، جناب حسینی خیلی منطقی رأی میدن و بسیار منعطف برخورد می کنند تخریب نمی کنند اما جناب عظیمی نزاد تخریب می کنند که مثال این موضوع دو شب پیش پسری که برای خوانندگی شرکت کرده بود و میگفت آشپزی می کنم خیلی ناراحت شدم
قاسم صفایی نژاد: ۱۲ فروردين ۹۸، ۱۹:۲۳
سلام. شما لطف دارید.
بله به هر حال داوران هم باید مورد نقد قرار بگیرند.
🦉 شباهنگ ۱۱ فروردين ۹۸، ۲۰:۱۵
به نظرم جای یه ورزشکار یا حداقل ورزشدان! بین داورا خالیه
قاسم صفایی نژاد: ۱۲ فروردين ۹۸، ۱۹:۲۳
بله. من با آقای دکتر حسینی که صحبت می‌کردم، خودشون هم به این نتیجه رسیدند.
ف .ن ۱۱ فروردين ۹۸، ۲۱:۵۹
از ابتدای دیدن برنامه من هم نقدم به تلفیق محتوای عمیق با عامه‌پسندی بود ولی انعطاف به خرج می‌دادم در نظر دادن‌های خانوادگی تا بقیه افراد خانواده لذت ببرن از دیدن هیجان و کارها و خلاقیت‌های جدید. ولی دیشب نقدم به اوج خودش رسید. وقتی که دیدم یک بازیگر وقتی از هیچ بخش موسیقی سررشته‌ای نداره و حتی شاید کاربردهای سازها رو هم ندونه فقط به واسطه‌ی دونستن چند لغت از فرهنگ لغتِ موسیقی، بخواد درباره‌ی یک اثر این حوزه نظر و بالاتر از اون، قضاوت کنه. امین حیایی در قسمت دیشبِ برنامه به من ثابت کرد که این تلفیق هرچقدر هم بخواد کارساز باشه و مردم رو به سمت تلویزیون بکشونه ولی می‌تونه به حدی برسه که توهین به شعور مردم باشه.

مورد بعدی اینکه مگه چقدر از افراد شرکت کننده در حوزه‌ی تئاتر و بازیگری میان برای اجرا که دو بازیگر آوردن؟
می‌تونستن جای یکی از این بازیگر‌ها رو با یک ورزشکار یا دانش‌آموخته‌ی تربیت بدنی که چهره‌ی مشهوری هم داشته باشه عوض کنند..

ولی نقد اصلیم برمی‌گرده به این مسئله که بهتر بود اجراها تقسیم‌بندی می‌شد. حوزه‌ها تفکیک می‌شد. مثلا یک شب بازیگری با داورهای این حوزه. یک شب ورزشی با داورهای این حوزه. یک شب موسیقی با داورهای مخصوص به خودش.
این تلفیق، تهش بازم می‌شه عامه‌پسندی. یعنی بازم این جذب مخاطبِ عمومی هست که سود می‌بره نه شرکت‌کننده‌ها. چه بسا استعدادهایی که با نظرات غیرکارشناسانه، حذف بشن و ناامید. ناامید شدن جوان‌های این مملکت هم تو این زمونه‌‌ی درهم برهم، چیز عجیب و بعیدی نیست.
قاسم صفایی نژاد: ۱۲ فروردين ۹۸، ۱۹:۲۵
گویا خودشون هم به این نتیجه رسیدن که جای یک ورزشکار خالیه.
در مورد تفکیک حوزه‌ها، اونوقت تا مرحله فینال باید همینطور پیش میرفت و در هر حوزه تفکیکی یک نفر برنده می‌شد. نمیشد نهایتا یک نفر در مجموع برنده بشه.
علیرضا فدایی ۱۲ فروردين ۹۸، ۰۰:۱۳
به نام خدا

با سلام خدمت جناب صفایی نژاد عزیز
ضمن تبریک سال نو، به عنوان بیننده تمام قسمت های این برنامه باید عرض کنم که باید به این نکته که هر تیپ برنامه ای که به عنوان پیشقدم شروع به کار می کنه حتما با هجمه انتقادها مواجه میشه، مخصوصا که این تیپ برنامه نمونه های غیر ایرانی بسیاری داره و این که در ایران اساسا همه مردم اصولا در همه زمینه ها نظر کارشناسی و البته با حب و بغض میدن.
حتما نقص هایی به برنامه وارد هست، اما پیشگامی و جسارت ساخت اون بسیار با ارزش و قابل تقدیره.
قطعا داوران از ابتدا تا قسمت اخیر پخش شده، تغییرات زیادی در نحوه برخورد با جایگاه داوری و کارشناسی نظر دادن پیدا کردن؛ و البته که هنوز هم با تمام تلاش هایی که شده، جاهایی به نظر مخاطب داوری ناعادلانه و نادرسته.
و صد البته که در دوره های بعدی و جا افتادن تیپ ایرانی این برنامه شاهد ساخت بهتر و کارشناسی های بهتری خواهیم بود.
با نظر شما در مورد دکتر بشیر حسینی موافقم و چون دانشجوی ایشون د ر دانشگاه صدا و سیما بودم کاملا صحبت شما رو تایید می کنم.
دکتر حسینی استاد محبوب و با دانشی نزد دانشجویان هم هستن و قطعا درایت و توانایی کنترل هجمه ها و تخرب ها رو دارن و با توجه به این که ایشون استاد سواد رسانه هستن کمک بسیاری به بالا رفتن سواد رسانه ای بیننده ها هم خواهند شد.
برای ایشون پایندگی و ثبات قدم در مسیر سوادآموزی آرزومندم.
برای جنابعالی هم که دست توانمندی در حوزه رسانه دارید موفقیت و سلامتی آرزو می کنم.

ارادتمند
علیرضا فدایی
قاسم صفایی نژاد: ۱۲ فروردين ۹۸، ۱۹:۲۵
سلام. 
ممنون از نظرتون.
یک دختر شیعه ۱۲ فروردين ۹۸، ۰۱:۲۰
به نظرم اتفاقا بهترین داوری که میتونه تو برنامه عصر جدید درست داوری کنه با نظرات دقیق و کارشناسی شده همین آقای سید بشیر حسینی هستند
قاسم صفایی نژاد: ۱۲ فروردين ۹۸، ۱۹:۲۶
ممنون از نظرتون
هانیه شالباف ۱۲ فروردين ۹۸، ۰۹:۲۵
سلام
نکته‌ای که درباره‌ی انتخاب داورها نوشتین، جالب و البته مهم بود.
البته من این برنامه رو خیلی دنبال نمی‌کنم؛ مگر اتفاقی دیده باشم؛ اما چیزی که برداشت کردم داوری‌های غیرحرفه‌ای و غیرتخصصی هست. بهتر نبود برای هر رشته‌ی خاص، داور متخصص نظر بده؟ چرا باید یه‌نفر توی حوزه موسیقی، برای دوبله یا اجرای نمایش داوری کنه؟
قاسم صفایی نژاد: ۱۲ فروردين ۹۸، ۱۹:۲۷
سلام. در پاسخ به یکی دیگه از نظرات هم عرض کردم، اونطوری باید برای هر حوزه تخصصی، یک مسابقه جداگانه برگزار می‌شد چون نهایتا نمیشد یک نفر در مجموع برنده بشه.
در دنیا هم روال این برنامه‌ها همینطوره. 
آبجی خانوم (فاطمه ...) ۱۲ فروردين ۹۸، ۱۲:۱۹
سلام
چون نمیبینم نظری ندارم
قاسم صفایی نژاد: ۱۲ فروردين ۹۸، ۱۹:۲۷
سلام. ممنون
هانیه شالباف ۱۲ فروردين ۹۸، ۲۱:۱۹
بالاخره می‌شد یه دسته‌بندی انجام داد و مثلا روی سه حوزه‌ی ورزش و نمایش و موسیقی کار می‌کردن. حالا این سه بخش، خودشون خیلی رشته‌ها رو شامل می‌شن...
آشنای بی نشان ۱۶ فروردين ۹۸، ۰۴:۵۲
در خصوص نظرات و مسئله تفکیک داورها درسته که شدنی نیست ولی به هر حال نمیشه از این مسئله گذشت که نظر دادن افرادی که تو یه سری حوزه ها تخصص ندارن به چشم میاد

کاش یه خلاقیتی هم در خصوص چراغ ها میدادن دقیقا ضرب در ها کپی شده از برنامه های اونور ابیه