پژوهشگروبلاگ شخصی قاسم صفایی نژاد

هفته‌ای یک فیلم!

از نظر شغلی این دو هفته شلوغ بودم که پست جدید نذاشتم. اما سعی کردم وبلاگ‌هایی که دنبال می‌کنم رو بخونم و تا جایی که می‌تونم و نظری دارم، نظر بدم.

شاید هم سرشلوغی بهونه باشه و سوژه جدیدی نداشتم اما چرا. سوژه که زیاد بوده اما سوژه گفتنی... سوژه‌ای که بشه پردازش و پرداخت خوبی بشه و یه پست قابل بشه نبود. بعضا چیزایی توییت کردم و استوری گذاشتم اما حرف درخور وبلاگ نبود.

این پست رو گذاشتم که نظرم رو راجع به دو فیلم سینمایی که در این دو هفته دیدم بنویسم:

- شبی که ماه کامل شد:

کمتر از انتظار و توقعم بود. با توجه به موضوع جذاب ریگی و سابقه درخشان نرگس آبیار در شیار ۱۴۳، انتظار داشتم فیلم اثرگذارتری ببینم. به نظرم رسید نرگس آبیار بیشتر درگیر تکنیک شده در این فیلم و از محتوا بازمونده. اگر این فیلم دوبله بشه و یه غیرایرانی فیلم رو ببینه، ممکنه حتی فیلم ضد اسلام تعبیر بشه.

- ما همه با هم هستیم:

اگه انتظار دارید که مثل فیلم‌های سامورایی در برلین و امثالهم، در طول این فیلم خیلی بخندید، در اشتباهید. فیلم حتما فیلم طنز هست اما فیلم طنزی که کمی هم ذهن رو درگیر می‌کنه و میخواد معنای مدنظر خودش رو به مخاطب برسونه. به نظرم بهترین جمله فیلم اونجایی بود که یکی از مسافران هواپیما به فردی که داره سعی می‌کنه از خودکشی دسته جمعی اونا جلوگیری کنه این جمله رو میگه: اگه خودت اون پایین بودی و ما داخل هواپیما بودیم هم انقدر برات مهم بودیم که جلوی خودکشی ما رو بگیری؟

 

ثبت نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.

نظرات (۱۲)

سَ بو ۲۷ تیر ۹۸، ۱۴:۴۹
سلام شبی که ماه کامل شد به نظرم خیلی بد نبود شاید برای ورود به این ماجرا شروع خوبی باشه نه اینکه ضعف نداشت ولی خیلی از مردم هیچ ذهنیتی از ریگی و جنایت هاش نداشتند

ما همه باهم هستیم رو ندیدم ولی اخیرا به طور اجباری هزار پا رو دیدم در سخیف ترین سطح طنز اینقدر که بعضی جاهاش احساس میکردم بیش از اینکه حالم خوب بشه داره حالم بد میشه از بدقوارگی فیلم
سَ بو ۲۷ تیر ۹۸، ۱۴:۵۰
سلام شبی که ماه کامل شد به نظرم خیلی بد نبود شاید برای ورود به این ماجرا شروع خوبی باشه نه اینکه ضعف نداشت ولی خیلی از مردم هیچ ذهنیتی از ریگی و جنایت هاش نداشتند

ما همه باهم هستیم رو ندیدم ولی اخیرا به طور اجباری هزار پا رو دیدم در سخیف ترین سطح طنز اینقدر که بعضی جاهاش احساس میکردم بیش از اینکه حالم خوب بشه داره حالم بد میشه از بدقوارگی فیلم
قاسم صفایی نژاد: ۲۷ تیر ۹۸، ۱۵:۱۹
سلام. بله. مردم ما ذهنیتی از ریگی پیدا می‌کنند که شاید درست هم شکل بگیره. اما فرض کنید اون کسی که بین شیعه و سنی و تکفیری فرقی قائل نیست و فقط از دور یه چیزایی راجع به اسلام شنیده، چه برداشتی می‌کنه؟

هزار پا رو ندیدم
سید جواد ۲۷ تیر ۹۸، ۱۵:۰۳
من شنیدم که در مسائل رمانتیک زیاده روی کردند و بیش از این که متمرکز روی ریگی باشند روی داستان ملودرام تأکید کردند
قاسم صفایی نژاد: ۲۷ تیر ۹۸، ۱۵:۱۵
تا اواسط فیلم بله.
سَ بو ۲۷ تیر ۹۸، ۱۵:۲۹
.بله درسته مانورش روی این قضیه خیلی کم بود فقط یه پلان خیلی کوتاه از سنی ها و بلوچ هایی داشت که در گیر این ماجرا نبودند
توی تفکیک۱ این سه تا واقعا ضعف داشت شایدم به خاطر این باشه که روی یک داستان خاص که داستان زن برادر ریگی هست تمرکز کردند و بیش از اینکه هدف خود ریگی و تفکر تکفیری باشه به نمایش گذاشتن سرنوشت اون زن باشه
قاسم صفایی نژاد: ۲۷ تیر ۹۸، ۱۷:۱۵
درسته. منم گفتم این نهایتا یک فیلم ملی هست و نمی‌تونه فیلم بین المللی باشه.
حامد :) ۲۷ تیر ۹۸، ۱۵:۵۹
از قبل از اکران فیلم شبی که ماه کامل شد تصمیم گرفتم که برم ببینمش ولی متاسفانه هنوز موفق نشدم، می‌ترسم که آخر مجبور بشم نسخه خانگیش رو ببینم!

در مورد همه باهم هستیم هم هنوز شوق دیدنش برام ایجاد نشده!
قاسم صفایی نژاد: ۲۷ تیر ۹۸، ۱۷:۱۶
ممنون از نظرتون
محال ‌‌‌ ۲۷ تیر ۹۸، ۱۸:۰۷
آنچه که درباره آبیار برایم جالب است لحن زنانه فیلم‌های اوست. چیزی که در سینمای امروز ما عنصر کمیابی است. و منظور از لحن زنانه الزاما ربطی به جنسیت کارگردان ندارد. منظورم روایت زنانه‌ای از رویدادهاست. حتی واقعه به ظاهر مردانه‌ای مثل تروریسم. مثلا از نظر بنده فیلم رگ‌خواب نعمت‌اله لحنی زنانه دارد یا اساسا برگمان سینمایش دارای لحنی زنانه است. بگذریم.
درباره این فیلم با شما موافقم. اما یه نکته را نباید فراموش کرد؛ اینکه فیلم داستان فائزه را روایت می‌کند نه عبدالحمید را. پس تا جایی که به او مربوط می‌شود، به خانواده ریگی پرداخته می‌شد، نه بیشتر. تنها نکته مثبت فیلم هم از نظر حقیر نقش‌آفرینی درخشان خانم صدرعرفایی بود.
قاسم صفایی نژاد: ۲۷ تیر ۹۸، ۱۸:۳۲
وقتی موضوعی انتخاب می‌کنیم که به خطوط قرمز نزدیک میشه، نمیشه بگیم از زاویه فائزه نگاه کردیم نه عبدالحمید. به نظرم میشد چند دقیقه‌ای به این فیلم ۱۴۰ دقیقه‌ای اضافه کرد و آن موضوع رو جا انداخت. لااقل برای نمایش‌های بین المللی می‌توان چنین تدوین مجددی کرد.

حسن قاسمی ۲۷ تیر ۹۸، ۱۸:۱۴
صحبت های آقای فراستی رو در موید شبی که ماه کامل شد رو دیدید؟
فیلمش تلوبیون
https://www.telewebion.com/episode/2066352
خبر در انتخبات
entekhab.ir/fa/news/487614
قاسم صفایی نژاد: ۲۷ تیر ۹۸، ۱۸:۳۸
نه نخونده بودم. جالب بود.
ممنون.
من آدم سینمایی نیستم. ولی این توضیحاتی که میده راجع به صحنه قتل فائزه درسته.
یا اینکه کسی مقابل ریگی نیست در فیلم. مثلا فائزه یا غمناز مقابل ریگی هستن اما حضور منفعلانه بدون نتیجه‌ای حتی در آینده.
محال ‌‌‌ ۲۷ تیر ۹۸، ۱۹:۰۰
چرا نشود چنین گفت؟! مگر هر هنرمندی به خطوط قرمز نزدیک شد (تازه عبور نکرد) باید به عمال و حکام باج و خراج ایدئولوژیک بدهد؟ با احترام چنین نگرش ایدئولوژیکی به سینما را نمی‌پسندم. چه بسا که همان به قول شما چند دقیقه ناقابل بتواند یک فیلم نسبتا خوب را به فیلمی افتضاح و شعاری بدل کند.
قاسم صفایی نژاد: ۲۷ تیر ۹۸، ۱۹:۰۷
چه ربطی به عمال و حکام داشت؟ عرض بنده اینه که این باعث نقصی شده در فیلم که از نگاه مخاطبی که با ایران یا اسلام آشنا نیست، ابهام ایجاد می‌کنه و گروه تکفیری و امثالهم رو مساوی اسلام میدونه. یعنی گمراه کردن مخاطب بوسیله اطلاعات ناقص کار خوبیه؟
+ البته بماند که این فیلم، یک فیلم حکومتی و سفارشی هست از ابتدا؛ اما اینجا سر این مسئله بحثی ندارم. نگاهم از منظر مخاطب و به عنوان یک جستجوگر حقیقت هست.
آزاد ... ۲۸ تیر ۹۸، ۱۲:۱۲
فیلم دوم رو بیش‌تر پسندیدم تا فیلم اول... دوستام که کنارم بودن می‌دیدم گریه می‌کردن، من فقط با حالت اینکه چرا دوازده تومن حروم کردم پاش نشستم :(
روناک رخساری ۲۹ تیر ۹۸، ۱۱:۰۸
به نظر من که خیلی قشنگ بود شبی که ماه کامل شد. کاملا نگاه زنانه داشت و به دور از کلیشه های سینما بود
قاسم صفایی نژاد: ۲۹ تیر ۹۸، ۱۱:۲۵
ممنون از نظرتون
لوسی می ۳۱ تیر ۹۸، ۲۰:۳۱
سلام.
پستتون باعث شد یک ساعت تمام مشغول تماشای نقد فراستی بشم!
ممنون جالب بود.
قاسم صفایی نژاد: ۱ مرداد ۹۸، ۱۸:۵۲
سلام
خواهش می‌کنم
آقای ‌‌میم ۳ مرداد ۹۸، ۰۹:۵۱
با توجه به وجود ستاره ها نمیشه گفت تبریزی دنبال ساخت فیلم معناگرا بوده
به نظرم دنبال گیشه بوده
یه فیلمنامه ای نوشته که پربازیگر باشه و بتونه ستاره های زیادی رو دور هم جمع کنه یه شعار سیاسی رو هم به عنوان اسم فیلم انتخاب کرده بود که هر جوری شده مخاطب رو به سینما بکشونه