پژوهشگروبلاگ شخصی قاسم صفایی نژاد

تعطیلی وطن امروز؟!

دیشب خبری منتشر شد که روزنامه وطن امروز به دلیل مشکلات مالی دیگر منتشر نخواهد شد. اگر اشتباه نکنم سال ۸۷ بود که این روزنامه شروع به کار کرد و از همان ابتدا مواضع شفاف و البته کار هنری دلچسب آن به همراه نیروی انسانی جوان با انگیزه، وجه تمایز این روزنامه شد. روزنامه‌ای که ۲۷۸۰ شماره منتشر شد و حداقل نیم صفحه اول روزنامه، آن را به یکی از اثرگذارترین روزنامه‌های تاریخ کشور تبدیل کرد.

کار روزنامه کلا کار طاقت‌فرسایی است. روزهای کاری شلوغ و مستمر یکی پس از دیگری می‌آیند و زمان کمی برای بستن صفحات آن هم در تعداد واژه‌های تقریبا از پیش مشخص شده وجود دارد. حتما این کار حدود ۱۱ ساله هم خدا قوت لازم دارد. خدا قوت و ذکر این نکته که ای کاش می‌شد با حذف هزینه‌های کاغذ و چاپ و توزیع، نسخه الکترونیک این روزنامه را حفظ کرد.

داشتم به این فکر می‌کردم واقعا وطن امروز تعطیل شده یا تعطیل می‌شود؟ دیدم وطن امروز علاوه بر انتشار روزنامه، یک کار با ارزش دیگر نیز انجام داده است. پرورش روزنامه‌نگارانی که حالا هر کدامشان می‌توانند در فضای رسانه‌ای کشور نقش‌آفرینی کنند. افرادی که یاد گرفته‌اند به دور از محافظه‌کاری‌های موجود و البته به دور از برخی تندروی‌های بی حاصل، حنجره مکتوب انقلاب باشند. البته که حتما در کار پرشتاب و حجیم، اشتباهاتی هم وجود دارد، اما برآیند وطن امروز، از آن روزنامه‌ای دوست داشتنی ساخته بود که امید است ریشه‌های آن در سایر رسانه‌ها تکثیر شود.

 

ثبت نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.

نظرات (۱۱)

پرواز... ۱۲ مرداد ۹۸، ۲۰:۰۶
جالبه که اون روزنامه نگار ها، یه سری هاشون به شدت با جمعیت های دانشجویی اخت شدن. امثال آقای دیانی و کردلو، تا جایی که من می دونم خیلی بچه های انجمن اسلامی مستقل رو حمایت می کنن. حتی توی اردو هاشون حضور فعال دارن. تا دو سال پیش هم کاس تحلیلی می ذاشتن. نمی دونم هنوز ادامه داره یا نه.
سید جواد ۱۲ مرداد ۹۸، ۲۰:۳۱
خوش خبر باشی ولی ناراحت کننده بود، وطن امروز برای مهرداد بذرپاش بود.
این روزنامه انقلابی بود ولی بهتر از کیهان نبود
سَ بو ۱۲ مرداد ۹۸، ۲۰:۴۲
سلام امروز خبرش رو دیدم وطن امروز حسنش بی تعارف بودنش بود و کسایی مثل آقای قدیانی که اونجا مینوشتند با یک سبک عالی توی نوشتن چه طنز و چه جدی
ولی به نظرم روزنامه هایی مثل کیهان وطن امروز باید توانشون رو یک جا کنند نه اینکه پراکنده باشند ما تقریبا کیهان روزنامه سی و خورده ساله خونمون هست روزی بدون کیهان و یا کلا بدون روزنامه نبودیم ولی توی این چندسال اخیر ضعف کیهان رو دارم میبینم
هانیه ‌‌‌‌ ۱۲ مرداد ۹۸، ۲۱:۴۳
فارغ از خوب بودن یا بدبودن این روزنامه، نکته‌ی مهمی داشت یادداشت‌تون و اونم انتشار نسخه الکترونیک بود. نمی‌دونم چرا باتوجه به حال و روز کاغذ و توسعه اینترنت و سرعت تبادل اطلاعات، این رو نمی‌پذیرن.
سکوت محض ۱۳ مرداد ۹۸، ۰۰:۱۸
به سوالاتتون تو گزارش فارس جواب دادن
جای تاسف داره واقعا
احسان شریعتی ۱۳ مرداد ۹۸، ۰۸:۱۵
امیدوارم بودجه‌ی دولتی کیهان و اطلاعات هم قطع بشه تا اگر اقبال خوانندگان را دارند ادامه پیدا کنند و اگر ندارند بودجه‌ی مملکت را به هدر ندهند.
قاسم صفایی نژاد: ۱۳ مرداد ۹۸، ۰۹:۵۷
در همه کشورها، رسانه‌های حاکمیتی وجود دارند. مختص ایران نیست. 
یک دختر شیعه ۱۳ مرداد ۹۸، ۱۱:۲۰
واقعا دیروز از شنیدنش خیلی ناراحت شدم
نسر ین ۱۴ مرداد ۹۸، ۱۲:۳۲
واقعا غصه داره تعطیلی روزنامه و مجله
مثل بلایی که سر نشریات همشهری اومد، مجله محبوب همشهر یجوان و داستان که افتاد دست یه گروه دیگه ای کلا
هرچند اون آدم های کار بلد هنوزم دارن فعالیت میکنن ولی خب اون جمع دیگه یک جا نیستن
الف ۱۴ مرداد ۹۸، ۱۴:۳۱
یادتونه اصلاح طلبا بخاطر بستن روزنامه سلام فتنه 78 را راه انداختند و شهری را بهآتش کشیدند
MIS _REIHANE ۱۸ مرداد ۹۸، ۰۴:۱۳
فصل اخر سریال the wire درمورد خبرگذاری ها و روزنامه ها و سیاست های بازخریدشونه. اشاره میکنه که کمبود بودجه باعث میشه چدین و چند شعبه از روزنامه "سان" تعطیل بشه.
خیلی عوامل دیگه هم توی بی اعتباری روزنامشون سهیم بود که خب،مردم عادی متوجهشون میشدن،یا اینکه سریال میخواست اینطوری نشون بده که متوجهشون نمیشن.
خلاصه که.برای نویسنده هاش ناراحت شدم.ایشالا که وطن امروز،توی ذهن بمونه.
قاسم صفایی نژاد: ۲۳ مرداد ۹۸، ۰۸:۴۷
ان شالله که برمیگرده.
مردی بنام شقایق ... ۲۶ مرداد ۹۸، ۱۵:۱۷
سلام

حیف بود واقعا!

تنها روزنامه ای که دوست داشتم بخونمش...