پژوهشگروبلاگ شخصی قاسم صفایی نژاد

ذهنیت ما چگونه شکل می‌گیرد؟

عادت ندارم که اگر میانه روز یا موقع غروب در خیابان باشم، دنبال مسجدی بگردم و نماز را اول وقت و به جماعت بخوانم؛ نه اینکه برایم مهم نباشد، بیشتر سعی می‌کنم موقع اذان جایی باشم که بتوانم راحت نمازم را بخوانم. یکشنبه مشغول کاری بودم که نزدیک اذان باید یک ساعتی بیکار می‌ماندم. یادم بود که در میدان انقلاب، مسجدی هست؛ برای فرار از گرمای وسط ظهر هم شده، نماز را در مسجد به جماعت خواندم. برخلاف تصورم مسجد تقریبا پر از جمعیت بود و افراد مختلف در سنین مختلف و با تیپ‌های گوناگون نمازشان را در مسجد و به جماعت می‌خواندند. طبیعتا نمازگزاران مسجد میدان انقلاب یا رهگذران هستند یا کسبه‌ها. 

می‌گویند مردم ما نسبت به زمان قدیم کمتر دین‌مدار هستند و مثلا در زمان شاه مردم نماز و روزه‌شان سر جایش بود. ما هم لابد توجیه می‌آوریم که دین‌داری که فقط به نماز و روزه نیست. مقابله با استکبار و ... هم جزو دین‌داری است. اما الان فکر می‌کنم که حتی در همین نماز و روزه هم مردم ما دین‌دارتر از گذشته هستند. از بزرگتر‌ها شنیده‌ایم که صفوف نماز جماعت در زمان شاه چگونه بود (حتما که حساب انقلابیون رو باید جدا کرد در این مرحله)؛ مثلا پدر یکی از دوستان می‌گفت در دانشگاه اگر کسی می‌خواست نماز بخواند تمسخر می‌شد و صفوف نماز جماعت نهایتا یکی دو صف بود.

سوال مهم‌تر این است که ذهنیت ما چگونه شکل می‌گیرد؟ گاهی اوقات رسانه‌ها - حالا رسمی یا غیررسمی، جمعی یا اجتماعی- پیامی را به ما منتقل می‌کنند که به دلیل اینکه خودمان آن را تجربه نکرده‌ایم یا راجع به آن علمی نداریم، راحت آن را می‌پذیریم. کم کم همان پذیرش تبدیل می‌شود به یک دانسته درونی که مبنای تحلیل‌های بعدی‌مان قرار می‌گیرد، در صورتی که اصل آن ممکن است مخدوش باشد یا لااقل مثل موردی که نوشتم، مثال نقضی در مورد آن یافت شود. مراقب محتوایی که مصرف می‌کنیم، باشیم.

 

+ پست مرتبط: نظریه‌های اقناع و کاربرد آن در رسانه‌ها

 

ثبت نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.

نظرات (۶)

ام شهرآشوب ۴ مهر ۹۸، ۱۶:۳۵
من یکی که تا یه نفر میگه خدا بیامرزه شاه رو، به عقلش شک میکنم
مخصوصا اگه مسن باشه
قاسم صفایی نژاد: ۴ مهر ۹۸، ۱۶:۵۴
بله :)
دچارِ فیش‌نگار ۴ مهر ۹۸، ۱۷:۰۰
اتفاقا منم یکی دو بار اتفاقی اون مسجد که رفتم شگفت زده شدم هم از کیفیت نمازگزارا
هم از کمیتشون :)
قاسم صفایی نژاد: ۹ مهر ۹۸، ۱۰:۵۲
البته باید این چیزا برامون عادی باشه نه موجب شگفتی.
بانوچه ۴ مهر ۹۸، ۱۸:۳۱
چه خوب و امیدوارکننده :)
ولی واقعا من هر چی دیدم به نسبت 9 به 1 صفوف کم و مسجدهای خلوت بوده متاسفانه.
قاسم صفایی نژاد: ۹ مهر ۹۸، ۱۰:۵۲
نمیدونم. مسجد محله ما که الحمدالله همیشه شلوغه.
Saboo .. ۴ مهر ۹۸، ۲۰:۴۶
دقیقا هدف منبعی که ازش اطلاعات دریافت میشه باعث میشه ذهنیت مخاطب شکل بگیره منبعی که هدفش القای نا امیدی هستش آمار طلاق رو بالا نشون میده فساد رو زیاد نشون میده بی دینی رو بالا و وقتی توی خیابون میریم با همین نگاه فقط بدی های جامعه رو میبینیم در حالی که اتفاقات خوب سانسور شده
قاسم صفایی نژاد: ۹ مهر ۹۸، ۱۰:۵۲
درسته
نوا ... ۴ مهر ۹۸، ۲۱:۱۶
چندوقت پیش این رو گفته بودم که: «توی این دوره واقعیت اهمیت نداره. بستگی داره رسانه دست کی باشه تا واقعیت به شکل‌های جدید بازتعریف بشه.»
و هی دارم بیشتر بهش مومن می‌شم.
قاسم صفایی نژاد: ۹ مهر ۹۸، ۱۰:۵۹
در رسانه‌ها بهش میگن انگاره‌سازی.
دچارِ فیش‌نگار ۹ مهر ۹۸، ۱۲:۴۹
الان از بایدها دراری حرف میزنی یا هست ها؟
اینو مشخص کن :)
قاسم صفایی نژاد: ۱۰ مهر ۹۸، ۰۷:۰۹
هست