پژوهشگروبلاگ شخصی قاسم صفایی نژاد

سخنی در مورد تولید محتوا

در مورد تولید محتوا زیاد شنیده‌ایم و خوانده‌ایم؛ از تولید محتوای حرفه‌ای گرفته تا نیمه‌حرفه‌ای و مبتدی. سرویس‌های مختلف فضای مجازی و رسانه‌ای هم در بین مردم و نخبگان بسیار مورد کنکاش قرار گرفته‌اند. اما به یک نکته شاید کمتر توجه کرده باشیم. بارها شده که در مورد موضوعی تخصصی یا موضوعی که در زندگی روزمره به آن نیاز داریم، جستجو کرده‌ایم و به نتیجه مطلوبی نرسیده‌ایم. حال این محتوا ممکن است کتاب، مستند، فیلم سینمایی، پویانمایی یا سایر قالب‌های محتوایی باشد. موتورهای جستجو به ما نشان داده‌اند که انبار بزرگ اطلاعاتی که در جهان فراهم آمده است، هنوز به اندازه نیازهای بشر نیست و شاید بهتر است بگوییم آن اندازه که انسان فکر می‌کرد از نظر علمی پیشرفت کرده است، واقعیت ندارد. 

با توجه به رشد سرعت اینترنت در جهان طی سالیان اخیر و ارزان شدن آن، دغدغه اصلی در حال حاضر «تولید محتوا» است. ما با شاهراه‌های اطلاعاتی‌ای مواجهیم که در آن محتوا به اندازه کافی وجود ندارد. دنیا به نقطه‌ای رسیده است که باید برای فناوری‌های خلق شده، تولید محتوا کنیم! 

البته این بحث منافی بارش اطلاعاتی در دنیای رسانه‌های جدید نیست. ما همزمان هم مورد هجوم بارش اطلاعاتی هستیم و هم به تولید محتوا نیاز داریم، به دلیل اینکه بخش زیادی از این بارش اطلاعاتی یا مورد نیاز ما نیست یا خواسته ما نیست یا به پیشرفت ما کمکی نمی‌کند. ما نیازمند تولید محتوای غنی هستیم که در مواقع لزوم به آن دسترسی پیدا کنیم. از نگاه کارآفرینی هم این تولید محتواست که ارزش و ثروت بیشتری می‌آفریند؛ همیشه تولید کنندگان فیلم‌های سینمایی نسبت به تولیدکنندگان دوربین‌های فیلمبرداری سود بیشتری کسب می‌کنند!

ثبت نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.

نظرات (۴)

سینا ۹ دی ۹۸، ۱۳:۳۶
سلام خیلی خوب و خلاصه بود ...
miss writer ۹ دی ۹۸، ۱۵:۲۷
در این مورد موافقم ولی یه نکته‌ی دیگه‌ای هم هست که منظورتون دقیقا چه موضوعاتیه؟
آخه من تقریبا هر چی که می‌خوام رو با سرچ توی گوگل پیدا میکنم 😂هررر چی
سرچ کردن یه مهارته خودش،ترم پیش استاد سم‌شناسی اهمیت این موضوع رو بهمون نشون داد.
قاسم صفایی نژاد: ۹ دی ۹۸، ۱۷:۱۲
بحث ایندکس کردن گوگل نیست و بحث این نیست که گوگل نتیجه‌ای برای جستجو نشون نمیده. چرا. گوگل نتیجه رو نشون میده ولی لزوما، نتیجه اون نتیجه مورد انتظار ما نیست چون قبلا محتوای غنی‌ای براش تولید نشده و یه محتوای دم دستی هست.
به طور مثال یه نفر میخواد یه انیمیشن خوب در مورد یکی از سلسله‌های پادشاهی ایران به طور خاص ببینه. اصلا چنین محتوایی قبلا تولید نشده که گوگل بعنوان نتیجه جستجو نمایش بده. یا مثلا در موضوعات علمی، من میخوام یه محتوای خوب در مورد بازار کتاب الکترونیک در کشورهای جهان سوم داشته باشم. اصلا چنین محتوایی تولید نشده یا اگر شده دقیق نیست.
حسین مداحی ۹ دی ۹۸، ۱۸:۴۴
سودی هست در این تولید محتوا؟
تقاضا برای بعضی محتواها به قدری کم هست که شاید پرداختن به اون موضوعات بازدهیِ مالی رو نداره برای تولید کنندگان محتوا.
قاسم صفایی نژاد: ۱۱ دی ۹۸، ۰۹:۵۷
تقاضا برای محتوا کم نیست. در حال رشد هم هست. مشکل تولید کنندگان محتوا اینه که بدون توجه به مخاطب و نیازهاش تولید انجام میدن. 
حسین مداحی ۱۱ دی ۹۸، ۱۲:۲۲
من رشته تحصیلیم زیست شناسیه و البته شغلم طراحی گرافیک. همیشه دوست داشتم بشینم طراحی های زیست شناسی انجام بدم. ولی وقتی تقاضایی وجود نداره تولید این محتوای تصویری برام مثل الافی میمونه. به نظرم برای خیلی از موضوعات این قضیه صدق میکنه
قاسم صفایی نژاد: ۱۱ دی ۹۸، ۱۸:۰۴
بله. منم عرض کردم که باید به نیاز مخاطب توجه داشت یا حتی نیازسازی کرد. وگرنه بدون تقاضا که فایده‌ای نداره.