پژوهشگروبلاگ شخصی قاسم صفایی نژاد

تحویل نشر جام جم

کمی بیشتر از دو سال پیش بود که مدیر نشر جام جم شدم. انتشاراتی که متعلق به موسسه فرهنگی مطبوعاتی جام جم بود و چند سالی تعطیل بود و در زمان فعالیت هم بیشتر به انتشار کتب خروجی از روزنامه جام جم می‌پرداخت. قرار شد در دوره احیای نشر جام جم، تمرکز بر نشر الکترونیک باشد و مستقل از روزنامه و ذیل موسسه جام جم فعالیت کند. راهبرد محتوایی‌مان، رفع نیازهای فرهنگی مردم انتخاب شد و شیوه تولید محتوا هم متمرکز بر مشارکت با مردم مصوب شد. الحمدالله با وجود موانع فراوان اداری غیرقابل پیش بینی، کارهای بزرگی انجام شد که عناوین و معرفی مختصر اهم آن به شرح زیر است:

- برگزاری مسابقه داستان نویسی خودنویس (+)

این مسابقه در قالب داستان بلند و با موضوع سبک زندگی برگزار شد و شرط ورود به مسابقه نوقلم بودن عنوان شد. مسابقه‌ای برای کشف استعدادهایی که تا به حال دیده نشده‌اند. ۴۵۹ اثر از ۳۱ استان کشور به دستمان رسید. ۲۰ نفر برتر در کارگاه‌های آموزشی با حضور اساتید خوب داستان نویسی پرورش یافتند و اثر آنان تقویت شد و ۱ نفر برتر هیات داوران و ۳ نفر برتر آرامی مردم به جوایز خود رسیدند. 

- برگزاری پویش کتابخوان مجازی

این پویش توسط نهاد کتابخانه‌ها برگزار شد و نشر جام جم در آن همکاری کرد. بیش از ۱۰۰۰ کلیپ معرفی کتب انقلاب اسلامی به دبیرخانه پویش رسید.

- تولید کتاب صوتی (+)

توانستیم ظرف ۹ ماه، ۶۷ کتاب صوتی منتشر کنیم. کتب چلچله (۴۰ کتاب صوتی شعر با صدای شعرای مشهور کشور)، حسین از زبان حسین (+)، آب هرگز نمی‌میرد، سه کاهن، عاشقی به سبگ ون‌گوک (+)، خواب باران، لبخند مسیح و ...از مهمترین کتب صوتی بودند. برخی از کتب صوتی مانند خداحافظ سالار، شاخ دماغی‌ها، خانه مغایرت و ... هم تولید شده‌اند که ان شالله به زودی منتشر می‌شوند.

- انتشار کتاب مناجات الغافلین (+)

کتاب مناجات الغافلین یک کتاب طنز نوجوان است که توسط استاد رسولی نوشته و تصویرگری شده است. سیدمهدی شجاعی بر این کتاب مقدمه نوشته و در جشن رونمایی این کتاب سخنرانی کرد. محمدرضا علیمردانی که او را با نام دیرین دیرین می‌شناسیم هم کتاب صوتی این اثر را گویندگی کرده است. 

- انتشار کتاب نظام رده بندی سنی محتوای صوت و تصویر فراگیر (+)

این کتاب تخصصی با همکاری معاونت فضای مجازی سازمان صداوسیما منتشر شد.

- انتشار کتاب تاریخ تفکر مدیریت (+)

اثر ترجمه و اقتباس ارزشمند پروفسور علی اکبر فرهنگی، چهره ماندگار مدیریت و پدر مدیریت رسانه ایران توسط نشر جام جم منتشر شد. کتابی که می‌تواند مرجع درس فلسفه مدیریت در دوره دکتری رشته‌های مدیریت قرار گیرد و برخلاف سایر کتب مدیریتی، به جای شروع کردن از عصر تیلور، از تاریخ کهن مدیریت تا حال حاضر سخن رانده است. ارجاع به شاهنامه و تمدن ایران و اسلام هم در نوع خود جالب توجه است.

- انتشار کتاب کارت دعوت (+)

این کتاب با همکاری بنیاد ادبیات داستانی وزارت ارشاد منتشر شد. نویسندگانی که در دوره‌های آموزشی این بنیاد شرکت کرده بودند و مجموعه داستان کوتاه آنان به صورت یک کتاب منتشر شد. وزیر ارشاد در مراسم جایزه جلال از این کتاب رونمایی کرد.

- برگزاری پویش سلام بر محمد (ص) (+)

به مناسبت میلاد پیامبر اسلام (ص)، پویش سلام بر محمد (ص) را برگزار کردیم که بیش از ۱۰ هزار نفر نسخه رایگان کتاب صوتی سه کاهن، برنده جایزه اوراسیا ۲۰۱۸ را دریافت کردند و در مسابقه کتابخوانی آن شرکت کردند. لوح فشرده این کتاب صوتی هم در سینماهای تهران، مشهد و اصفهان به صورت رایگان توزیع شد.

- برگزاری مسابقه داستان کوتاه می‌خواهم بمانم (+)

مسابقه‌ای با موضوع «نه به سقط عمدی جنین» برگزار کردیم تا جریان ادبی کشور نسبت به موضوعات مهم و فاجعه‌بار کشور که این موضوع هم از آن جمله است، واکنش نشان دهند و مردم هم از این محتوا اثر بپذیرند. مسابقه‌ای که توانست ۸۹۹ اثر از نویسندگان حرفه‌ای و نوقلم دریافت کند و در میلاد حضرت زهرا (س) و روز مادر با اهدای جوایز به کار خود پایان دهد.

 

همه این موارد حاصل حدود یک سال فعالیت جدی نشر جام جم بود. سعی کردم در تمام این مدت به جای گله کردن، کار کنم، شفافیت را در دستور کار قرار دهم، با مردم در تولید و توزیع محتوا مشارکت کنم و به آینده کتاب و فرهنگ فکر کنم. حال که زمان جدایی رسیده است، درخواست دارم همه کسانی که به نحوی در این مدت با من یا نشر جام جم در ارتباط بودند، قصور و تقصیر اینجانب را ببخشایند. شما دوستان گرامی هم مانند همیشه لطف خود را شامل حال من کنید و برای من دعا کنید.

 

ثبت نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.

نظرات (۴)

عین الف ۲ اسفند ۹۸، ۰۰:۱۴
سلام علیکم
خداوند خیرتان دهد و همیشه یار و یاورتان باشد!
قاسم صفایی نژاد: ۴ فروردين ۹۹، ۰۹:۳۹
سلام
سپاس. ممنون از دعای خیرتان.
miss writer ۷ اسفند ۹۸، ۱۲:۵۹
یعنی دارید استعفا میدید؟!
قاسم صفایی نژاد: ۸ اسفند ۹۸، ۱۱:۰۶
همه تیم از جام جم اومدیم بیرون و داریم یه نشر به اسم نشر صاد رو راه اندازی می‌کنیم با همون برنامه‌ها ولی با سرمایه گذار جدید و اختیارات بیشتر ان شالله.
یاسر همرا ۱۴ اسفند ۹۸، ۰۲:۵۱
باسلام و آرزوی توفیق در هر جا و عرصه ای که هستید
با توجه به جدایی اشاره شده ، ایا امیدی به چاپ چند کتاب از بین بیست اثر برگزیده و یا ارائه آثار به صورت کتاب الکترونیکی هست؟ ان شاا...زحمات شما بزرگوار و اساتید بزرگوار به بار بنشیند و خروجی آثار عزیزان را داشته باشیم تا خدای ناکرده در آرشیوها خاک نخورد.پایدار باشید.
قاسم صفایی نژاد: ۴ فروردين ۹۹، ۰۹:۳۹
سلام
بیست اثر برگزیده کدام مسابقه؟ 
خودنویس؟ برخی از آثار در حال آماده سازی برای انتشار هستن ولی همه آنها نه.
می‌خواهم بمانم؟ باید با جام جم به توافق برسیم برای انتشار.

محمدحسن منعمی بیدگلی ۶ تیر ۰۲، ۲۱:۱۲
با درود و مهر
حیف شد،‌ هرجا می گردم اسامی برندگان جشنواره می خواهم بمانم را پیدا نمی کنم. فقط اعلام شده که در فلان روز اختتامیه انجام شده و جایزه داده شده. پس اسامی برگزیدگان را کجا اعلام کردید.باسپاس از تلاشتان