پژوهشگروبلاگ شخصی قاسم صفایی نژاد

۵ مطلب در مرداد ۱۳۸۹ ثبت شده است

یادداشت

مناظره رسایی و جوانفکر

برنامه دیشب «دیروز، امروز، فردا» که با مناظره آقایان رسایی و جوانفکر همراه بود برام جالب بود. جدا از این بحث که حرف‌های آقای جوانفکر چقدر منطقی بود یا نبود، این سؤال برام پیش اومد:
شما که انقدر گفتید علیه آقای مشایی موج‌سازی می‌کنند و جو خبری ایجاد می‌کنند، مگر مدیر خبرگزاری جمهوری اسلامی نیستید؟ شما چه کار رسانه‌ای کردید که من و امثال من به کنار، حتی علما هم گول این موج‌سازی را خوردند؟!
یادداشت معرفی کتاب و فیلم

پیش‌نیازهای مدیریت اسلامی

 
مجموعه کنفرانس‌های آیت الله مصباح یزدی در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران به کوشش غلامرضا متقی‌فر تبدیل به کتابی تحت عنوان «پیش‌نیازهای مدیریت اسلامی» شده است که در آن به بخش‌های مختلفی پرداخته شده است. استاد مصباح در ضرورت این بحث اینگونه می‌فرمایند:
«مدتى است که تعدادى از اساتید دانشگاه در مطالعات مباحث مدیریت به این نتیجه رسیده‌اند که باید یک سلسله مباحث تحقیقى جدید انجام داد تا بتوان قدمى فراتر از آنچه تا به حال برداشته شده است برداشت. تنها نقل کلمات دیگران و طرح کردن آنها در دانشگاه‌ها، حتى در رسانه‌هاى تحقیقى براى رسیدن به هدف والاى اعتلاى فرهنگى که مخصوصاً بعد از انقلاب مطرح شده است کافى نیست، علاوه بر این، بعضى از مباحث مورد نیازما در «مدیریت» یا در دانشگاه هاى جهانى مطرح نشده و یا به طور خیلى ضعیف مورد بحث واقع شده است که به دلیل عقاید خاص دینى و بالاخص با توجه به فلسفه انقلاب، باید این مباحث را گسترده‌تر و عمیق‌تر بررسى کنیم.»
در این کتاب پس از بحث در مورد ضرورت طرح انسان‌شناسی در مدیریت و همچنین مباحث انسان‌شناسی، می‌توانید در مورد نظام ارزشی اسلام مطالعه بفرمایید و پس از آن نکاتی در مورد رابطه این دو با مدیریت، تجلی ارزش‌های اسلامی در مدیریت و معنای صحیح مدیریت اسلامی بیان می‌شود.
  

 

یادداشت

بهار سرمستان

شد بهار سرمستان، پایان خزان آمد          مژده ای گنهکاران، ماه رمضان آمد

نوشتن برای خدا، اگر قرار باشد افراد دیگر هم نوشته تو را بخوانند کار ساده‌ای نیست. این‌که برای خوش‌آمد و جلب رضایت و مسرت این و آن حتی یک کلمه هم کسی با او شریک نشود و چه زیبا فرمود شیخ خوبی‌ها و راستی‌ها که «درمان ریا، خود ریا است.» آری! حضرت بهجت؛ چه نسخه‌ای پیچیدی برای ما که اگر در عباداتمان حواسمان جز به خدا رفت، بدانیم که در حضور مدیر، کسی برای سرپرست خودشیرینی نمی‌کند و در حضور خدا کسی برای بنده.

خدایا!

برای خودت می‌نویسم که مهربان‌ترینی و فاش می‌گویم که ریا برای خوش‌آمد توست و هدف ریا تو هستی. آخر آن امام مناجات و سجده‌ها و زینت عباد فرمود که چابلوسی فقط در ِ خانه تو رواست.

گشتم و در همه عالم و مهربان‌تر از تو ندیدم. می‌دانم! فرموده‌ای که اگر بنده‌های من می‌دانستند چقدر دوستشان دارم، از فرط شادمانی می‌مردند. اگر می‌دانستند... حال که زنده‌ام پس نمی‌دانم اما می‌دانم که مهربان‌ترینی. می‌دانم که تو در این ماه همه کار کرده‌ای که من بیایم و رستگار شوم. دعوت‌نامه و سرمایه و پول و وسیله را برای طی مسیر تا خودت داده‌ای و گفته‌ای همه برای تو. گفته‌ای فقط تجارت با من است که تو را عاقبت به خیر می‌کند اما ویرانه‌های شیطان را که در ماه‌های دیگر با جلوه‌های ویژه، کاخ دیده‌ام را از روی غفلت ترجیح می‌دهم و تمام امکاناتی را که به من دادی، در راه ویرانه‌ها خرج می‌کنم!

می‌دانم یک راه سعادت بیشتر ندارم ولی نمی‌دانم چرا گاهی حواسم پرت می‌شود به علف‌های کنار چاه. آتش پایین چاه را می‌بینم و طناب در حال پوسیدن را. صدای بلبلان و عطر مست‌کننده بیرون چاه را هم می‌شنوم اما به جای تلاش برای رهایی از آتش و رسیدن به آن باغ، حواسم به این دنیای علف‌های کنار چاه است.

دستم بگیر در این ماهی که از آن آتش خبری نیست تا بتوانم خود را به دهانه چاه نزدیک کنم. معلوم نیست چند وقت دیگر این طناب پوسیده توانایی تحمل من را دارد، یا عزیز...

 

 

یادداشت

امام زنده...

دو سال پیش نیمه شعبان مکه بودم. خسوف شده بود. نماز آیات می‌خواندند که رسیدیم مسجدالحرام.

بعد از نماز آیات، امام جماعت خطبه خواند. گفت: «برخی فرقه‌های منحرف در اسلام...» منظورش مذهب تشیع بود. گویا نمی‌دانست امام ما شیعیان زنده است و شاید آن شب در مسجدالحرام نماز آیات خوانده است!

 

 

یادداشت معرفی کتاب و فیلم

الگوی مطبوعات و رسانه‌های اسلامی

«الگوی مطبوعات و رسانه‌های اسلامی» نام کتابی است که در سال 1382 توسط «حمید مولانا» به زبان فارسی تألیف شده است.
مؤلف کتاب در مقدمه کتاب بیان می‌کند که:
«انقلاب اسلامی در این دو دهه موفق شده است، الگوهای اصیل، مستقل و اسلامی در نهادهای مختلف حکومت و دولت و به ویژه در قوای سه گانه مجریه، مقننه و قضاییه به وجود آورد. مقام رهبری و نهاد ولایت فقیه اصیل‌ترین و بهترین نمونه از ابتکارات انقلاب اسلامی می‌باشد. شورای نگهبان، مجلس خبرگان و بسیاری دیگر از سازمان‌های امروزی امثال روشنی از نهادهای انقلاب و جمهوری اسلامی ایران می‌باشند ولی در تفکر و سازماندهی و پیاده کردن یک الگوی انقلابی و اسلامی که کل سیستم: 1. مطبوعاتی و رسانه‌ای؛ 2. تشکل سیاسی و احزاب؛ 3. تعلیم و تربیت عالی و دانشگاهی را در برگرفته، مستقل باشد، غفلت شده است...
... تحقیقات نیم قرن اخیر در مورد مطبوعات و نظام‌های رسانه‌ای کشورها و مناطق مختلف نشان می‌دهد که همیشه رابطه مستقیمی بین الگوی مطبوعات و الگوی سیاسی و اقتصادی هر نظام وجود دارد. سوالی که برای جمهوری اسلامی ایران باید مطرح باشد، این است که آیا یک سیستم مطبوعاتی که مخلوطی از ایده‌ها و ارزش‌ها و الگوهای لیبرالیستی و غیرلیبرالیستی غرب می‌باشد، می‌تواند محافظ نظام انقلابی و اسلامی و به موازات نهادهای دیگر رشد و نمو کند؟...
... در ایران «آزادی مطبوعات» جوابی عام به همه مسائل بوده است، بدون اینکه سؤال شود، درد اصلی چیست؟ تاریخ مطبوعات ایران تاریخ «جواب» بوده است، نه تاریخ «سؤال»...
... تصاویر و تئوری‌های مطبوعات و رسانه‌های جمعی در تاریخ ایران از جنبه فلسفی، سیاسی، جامعه شناسی و ناسیونالیسم غرب مطرح شده است و نه از جنبه اسلامی و ملی و سنتی. به این دلیل تئوری مطبوعات در ایران اصالت مستقل به خود را تا حدود زیادی ندارد. برهان مطبوعات و رسانه‌های جمعی برهان «دموکراسی» و «آزادی» است که در محیط و فرهنگ اروپا و آمریکا و در محیط سرمایه‌داری و سوسیالیستی آنها رشد و نمو کرده است. اینگونه تناقضات در طول تاریخ، مطبوعات و رسانه‌های جمعی ایران را به رسانه‌های تفریقی مبدل کرده است. مطبوعات به جای یک نیروی مؤثر در همبستگی جامعه و آزادی حقیقی و واقعی، به یک نهاد تفرقه‌آور تبدیل شده است.»
در ادامه پروفسور مولانا به بحث‌های زیر پرداخته است که خواندن آن به تمامی علاقه‌مندان توصیه می‌گردد:
- نظریه‌های مربوط به فرهنگ و جامعه
- آزادی مطبوعات و رسانه‌ها
- تئوری‌ها و الگوهای مطبوعات و رسانه‌ها
- فرهنگ مبتذل و رسانه‌های غرب
- تناقضات در مطبوعات و رسانه‌های لیبرالیسم
- فرهنگ و مطبوعات و رسانه‌های اسلامی
- نظریه همگرا در فرهنگ و ارتباطات
- کالبدشناسی مطبوعات و رسانه‌ها
- مالکیت مطبوعات و رسانه‌ها
- کنترل مطبوعات و رسانه‌ها
- ریشه‌های بحران مطبوعات در ایران
- ارتباطات و رسانه‌ها در اسلام
- اخلاقی مطبوعاتی و رسانه‌ای
- بسیج روزنامه‌نگاران مسلمان
- پایه‌های اسلامی اخلاق مطبوعاتی و رسانه‌ای
- مدلولات و الگوی مطبوعات و رسانه‌های اسلامی

 

 

 

* می‌توانید خلاصه کتاب و نقد آن را از اینجا دانلود نمایید.