پژوهشگروبلاگ شخصی قاسم صفایی نژاد

۷ مطلب در مهر ۱۳۸۹ ثبت شده است

یادداشت

وسایل زندگی

این چند وقت که خانواده خانمم مشغول تهیه بعضی از اقلام جهیزیه بودند، داشتم به این فکر می‌کردم که: انقدر که ما در تهیه وسایل زندگی حواسمان به تک تک جزییات هست و در حد توان به دنبال بهترین وسایل هم می‌گردیم، آیا به فکر وسایل زندگی آخرت خود هم هستیم؟ امام سجاد می‌فرمایند که خانه قبر با عمل صالح فرش می‌شود. همین یک قلم را آماده کرده‌ایم؟

 

 

نقل قول

لطف بی‌نهایت...

 
لطف شما همیشگی و بی‌نهایت است       مانده‌ام که چرا یک دهه نامش کرامت است؟
شد نیت همیشه‌ی من مشهدالرضا           بالاترین عذاب من، این ترک نیت است
کار نگاه خادمتان کیمیاگری‌ست                 دنیا طلب نمودن ما هم جسارت است
میلی نمی‌کنم به عبادات بی‌حساب           تا دوره‌گردی حرم تو عبادت است
سلطان شمایی و دل ما فخر می‌کند          از اینکه در حوالی خاک تو رعیت است
 
 
 
 
 
 
 
 
 
یادداشت

پنج سال و پنج ماه...

 
یادش بخیر؛ اوایل سال 84 بود و نزدیک انتخابات ریاست جمهوری دور نهم. بعد از آقایان معین،‌ رضایی و ولایتی نوبت به احمدی‌نژاد رسیده بود که آن زمان تقریباً ناشناخته بود. من که تهرانی بودم او را می‌شناختم ولی بقیه دوستان دانشگاه اصفهان اکثراً خیر.

یادم می‌آید آقای رضایی 53 دقیقه تأخیر داشتند؛ این همه دقیق گفتم چون مطمئن هستم. یکی از دوستان پشت تریبون، دقایق تأخیر آقای رضایی را اعلام کرد و از طرف ایشان از دانشجویان معذرت‌خواهی کرد! آقای ولایتی هم همچنین؛ همان دوست عزیز به دکتر ولایتی عرض کرد که شما در تأخیر رکوردشکنی کردید و از طرف ایشان هم از حضار عذرخواهی کرد!

آقای احمدی نژاد هم با نیم ساعت تأخیر آمد و پس از عرض سلام، بلافاصله گفت: «من نیم ساعت تأخیر داشتم، از همتون معذرت می‌خوام؛ خودمو جریمه می‌کنم، تا انتها ایستاده صحبت می‌کنم.»

...

از آن روز تا حالا حدود 5 سال و 5 ماه می‌گذرد. حرکت دیروز آقای احمدی‌نژاد در لبنان، مرا یاد همان روز انداخت... تریبون ضدگلوله...  مترجم... احمدی‌نژادِ انقلابی...

 

 
 
 
نقل قول

تکلف استدلال

ما در زمان ائمه (علیهم‌السّلام)، مباحثات زیادى از طرف ائمه و اصحاب ائمه داشتیم؛ در همه‌ى این مباحثات، جهت جبهه‌ى حق این بوده است که ایمان‌ها را مستحکم و شبهه‌ها را برطرف کند، نه این که ایجاد شبهه بکند! در دانشگاه بایستى با ایجاد شبهه، مقابله بشود و با شبهه هم مبارزه و کار علمى و قوى انجام گیرد. ما استدلال و حرف محکم و متقن، کم نداریم؛ ما سرمایه‌ى عظیمى از اندیشه و فکر در اختیار داریم. البته هیچ معتقد هم نیستم که بایستى با کسى که فکر غلطى دارد، برخورد خشن صورت بگیرد؛ این را هم بدانید، به هیچ وجه!
یکى از چیزهایى که به پا گرفتن فکر غلط کمک مى‌کند، برخورد غیرفکرى با آن است. بعضی‌ها خوششان مى‌آید که یک حرف بى‌ربط مهملى بزنند، بعد به‌جاى این‌که یک نفر بلند شود، در مقابلشان بایستد و بگوید این حرف شما به این دلایل، باطل است، یک نفر بلند شود و فحششان بدهد! از خدا مى‌خواهند! چون تکلّف استدلال، از روى دوششان برداشته مى‌شود و راحت مى‌شوند؛ در موضع مظلومیت و حق به‌جانبى مى‌گویند بله، نمى‌گذارند ما حرف بزنیم! حالا هم مى‌بینید که بعضی‌ها حرف مهملى را مى‌زنند، هیچ کس هم در مقابل، هیچ چیز نمى‌گوید، ولى فوراً داد مى‌زنند که آقا، نمى‌گذارند ما حرف بزنیم! نه آقا، کى نمى‌گذارد؟ حرفت را بزن؛ کسى که جلوى حرف را نگرفته است.



بیانات آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار شرکت‌کنندگان در همایش آسیب‌شناسی انقلاب 1377/12/15