پژوهشگروبلاگ شخصی قاسم صفایی نژاد

۵ مطلب در خرداد ۱۳۹۱ ثبت شده است

یادداشت یادداشت‌ها

ما از صفار انتظار داریم «عمار رهبری» باشد!

راستش را بخواهید وقتی خبر فرمایشات آقای صفار هرندی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه قم را دیدم، حیرت کردم. حیرتی از جنس حیرتی که رهبری چند روز پیش فرمودند: «من اوّلى که با این قضیه برخورد کردم، حیرت کردم: مگر چنین چیزى ممکن است؟ دیدیم بله، هم ممکن است، هم واقع است!» (+)

این حیرت چند دلیل داشت:

دلیل اول این بود که ما از آقای صفار انتظار داریم عمار رهبری باشند؛ قرار نیست ایشان هم مانند برخی دیگر هر چیزی به ذهنشان می‌رسد بر زبان بیاورند و هر حرف بدون سندی را که می‌شنوند، بدون سند به مردم منتقل کنند.

دلیل دوم اینکه تعجب کردم از اینکه چنین شخصی از چنین تریبونی، توهین و تهمت را روانه برخی افراد می‌کند! تهمت‌هایی از قبیل اینکه اینها یک رکعت نماز هم نمی‌خوانند! و جالب اینکه در نقطه کاملا مقابل ایشان، سال گذشته جناب آقای مهدی طائب فرموده بودند «مشایی مرتاضی بسیار قوی است» و ریاضت‌های شدید او را «نمازهای سه ساعته» و «هر روز روزه بودن» عنوان کرده بودند! (+)

دلیل سوم اینکه جناب آقای صفار گویا فراموش کرده‌اند که رهبری سال 88 فرمودند: «اینکه در دادگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها از قول یک متهمى چیزى راجع به یک کس دیگرى گفته میشود، من این را بگویم که این، شرعاً حجیت ندارد. بله، متهم هرچه درباره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ى خود در دادگاه بگوید، این حجت است. اینکه بگویند در دادگاه درباره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ى خودش اگر اعترافى کرد، حجت نیست، این حرف مهملى است، حرف بى‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ارزشى است؛ نه، هر اقرارى، هر اعترافى، شرعاً، عرفاً و در نزد عقلا در یک دادگاه در مقابل دوربین، در مقابل بینندگان میلیونى که متهم علیه خود بکند، این اعتراف مسموع است، مقبول است، نافذ است؛ اما علیه دیگرى بخواهد اعترافى کند، نه، مسموع نیست. فضا را نباید از تهمت و از گمان سوء پر کرد. قرآن کریم میفرماید: «لو لا اذ سمعتموه ظنّ المؤمنون و المؤمنات بانفسهم خیرا»؛ وقتى میشنوید که یکى را متهم میکنند، چرا به همدیگر حسن ظن ندارید؟ تکلیف دستگاه اجرائى و قضائى به جاى خود محفوظ است. دستگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هاى اجرائى باید مجرم را تعقیب کنند، دستگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هاى قضائى باید مجرم را محکوم و مجازات کنند؛ با همان روشى که ثابت میشود و در قوانین اسلامى و قوانین عرفى ما هست و هیچ هم در این زمینه نباید کوتاه بیایند؛ اما مجازات مجرم که از طرق قانونى جرم او ثابت شده است، غیر از این است که به گمان، به خیال، به تهمت، یکى را متهم کنیم، بدنام کنیم، توى جامعه دهن به دهن بگردانیم. اینکه نمیشود. این فضا، فضاى درستى نیست.» به نظرم اگر ایشان این جمله رهبری را فراموش نکرده بودند، نباید به این راحتی می‌گفتند: «بعضی از رفقایشان بعد از دستگیری، اعتراف کردند که گاهی در طول یک مسافرت می‌دیدم که این‌ها یک رکعت نماز هم نخوانده‌اند؛ می‌گویند ما به آن‌ها گفتیم که ما فکر می‌کردیم شما با این ارتباطی که با ناحیه مقدسه دارید نسبت به نماز مراقبت دارید، اما آن‌ها جواب دادند که ما به مرحله‌ای رسیدیم که از این چیز‌ها عبور کردیم.»

دلیل چهارم اینکه تعجب کردم از اینکه وقتی ایشان به آقای شریف زاده به راحتی تهمت «فاسد» می‌زنند، هیچ واکنشی از سوی مسئولینی که وظیفه دارند دیده نمی‌شود؛ حال آنکه اگر این قضیه برعکس اتفاق می‌افتاد احتمالا واکنش مسئولین متفاوت بود!

همیشه اعتقاد داشته‌ام که «یکى از چیزهایى که به پا گرفتن فکر غلط کمک مى‌کند، برخورد غیرفکرى با آن است.» (+) و اینگونه برخوردها با جریان موسوم به انحرافی را  کمک به ترویج آن می‌دانم که در پست‌های مختلف به آن پرداخته‌ام. (+)، (+)، (+) و (+) به نظرم بهترین راه مقابله با فکرهای غلط، تبیین است که در یادداشت‌های مختلف تلاش خود را در این جهت به کار بسته‌ام. (+)، (+)، (+)، (+) و (+)

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

بعد نوشت: (28 خرداد:‌ ساعت 18) دقایقی پیش متن کامل سخنرانی جناب آقای صفار در خبرگزاری فارس منتشر شد. آن قسمت سخنرانی ایشان راجع به کسی که یک رکعت نماز نمی‌خواند بود، راجع به مشایی نبوده و راجع به مدعیان ارتباط با امام زمان بوده است! ما بقی نقد من به ایشان کماکان پابرجاست.

 

در درون خود دچار هزیمت نشویم

این یادداشت برای پایگاه تحلیلی تبیینی برهان نوشته شده است.

 

در دهه «پیشرفت و عدالت» و در شرایطی که بیداری اسلامی حتی تا قلب اروپا هم پیش رفته است و همگان شرایط آینده را همراه با لبخند به آرمان‌های انقلاب اسلامی می‌دانند، فرمایشات مقام معظم رهبری در سالروز ارتحال امام خمینی (ره) بیدارباش و هشداری جدی به نظر می‌رسید. ایشان در بخشی از سخنان خود فرمودند: «بله، ما رکورد زدیم، ما پیشرفت کردیم؛ اما اگر دلمان را به آنچه که تاکنون به دست آوردیم، خوش کنیم، شکست خواهیم خورد؛ اگر توقف کنیم، به عقب پرتاب خواهیم شد... در راه پیشرفت، توقف ممنوع است؛ خودشگفتى ممنوع است؛ غفلت ممنوع است؛ اشرافیگرى ممنوع است؛ لذت‌جوئى ممنوع است.»

بیان این جملات در کنار سخنانی راجع به «عزت» قطعا معنی‌دار است. معظم له عزت را دلیل نفوذناپذیری در برابر دشمن سیاسی و همچنین دشمن درونی یعنی شیطان دانستند و فرمودند: «کار به جائى میرسد که همچنان که انسان از نفوذ و غلبه‌ى دشمن سیاسى و دشمن اقتصادى محفوظ می‌ماند، از غلبه و نفوذ دشمن بزرگ و اصلى، یعنى شیطان هم محفوظ باقى می‌ماند.»

در واقع می‌توان با این استفاده از این دو موضوع بگوییم که در صورت وجود عزت، هم بر دشمن بیرونی و هم بر دشمن درونی غلبه خواهیم کرد و راه پیشرفت ادامه می‌یابد. اما سوال این است که این دشمن درونی و بیرونی دقیقا چیست، چگونه اثرگذاری می‌کند و چه راهی برای مقابله با آن وجود دارد؟ قصد ما این است که با شناخت دشمن درونی و دشمن بیرونی راه پیشرفت هموارتر و بدون توقف ادامه یابد. به همین دلیل نگاهی داریم به سخنان رهبر معظم انقلاب در رابطه با «دشمن درونی و دشمن بیرونی».

قدرت نرم جمهوری اسلامی مهارناپذیر است

دیشب موفق شدم از شبکه 3 مستند «مهار نشده» را ببینم. کاری از مرکز مستند سفیر و از از نسل سوم انقلاب که به زیبایی بیان کرده آن چیزی که غرب در مورد ایران از آن هراسان است، انرژی هسته‌ای یا به قول غربی‌ها بمب هسته‌ای نیست؛ بلکه غربی‌ها از قدرت نرم جمهوری اسلامی نگران و هراسانند. قدرت نرمی که در عشق و اطاعت نسبت به ولی فقیه تبلور یافته و محبوبیتی که آرمان‌های ملت ایران در بین سایر ملت‌های دنیا دارد. آرمان‌هایی که یک روز سرباز عراقی را به ملت ایران پیوند می‌زند تا با صدام بجنگد و روزی دیگر خبرنگار مسیحی آمریکایی را مسلمان می‌کند تا همراه ملت ایران در جنگ رسانه‌ای با کشورش وارد جنگ شود.

مستند مهار نشده با طیف‌های گوناگونی گفتگو انجام می‌دهد؛ از مردم عادی تا هیئتی‌ها، از خبرنگاران تا تحلیل‌گران سیاسی و تا نماینده مجلس ششم که هنوز هم مخالف برنامه هسته‌ای ایران به بهانه هزینه‌های گزاف آن است!

هر ایرانی مسلمانی قطعا با دیدن این مستند احساس غرور می‌کند از اینکه کشورش و آرمان‌هایش کانون حرکت‌های جهانی برای فرو پاشیدن نظام سلطه است و البته ممکن است تاسف بخورد از اینکه برخی اختلافات داخلی، ممکن است ثانیه‌ها و دقایق و روزهایی را از ما بگیرد و این حرکت را کُند کند!

این مستند امشب هم ساعت 19/30 از شبکه مستند پخش می‌شود و البته آن را می‌توانید از اینجا دانلود نمایید.

 

توبه و «جود» تو

سلام

نمی‌دانم به خدا هم باید هنگام توبه سلام کنیم یا نه! او همیشه از رگ گردن به من نزدیکتر است ولی می‌خواهم سلام کنم تا فریاد بزنم برگشتنم و توبه‌ام را به سمت او.

خدای من! صدای «این الرجبیون» را تازه شنیدم و به این فکر کردم که چقدر فرصت بزرگی است این سه ماه رجب و شعبان و رمضان برای رسیدن به تو و توبه کردن از غفلت‌ها و گناهان بی‌شمار.

درست است که گناهان زیادی کرده‌ام، اما مانند آن توبه کننده می‌خواهم بگویم «بنده فراری‌ات به در خونه‌ات برگشته.»

سه خصلت باعث میشه که من ازت چیزی نخواهم، ولی یک خصلت منو ترغیب می‌کنه که به درگاهت رو بیارم! اون سه خصلت «امری است که به آن فرمان داده‌ای و من در انجامش کندی کردم، کاری است که مرا از آن نهی کردی و من در انجام آن عجله کردم و نعمتی که به من بخشیدی و من در شکرگزاری‌اش کوتاهی کردم» اما آنچه مرا بر درخواست از تو ترغیب می‌کند، «احسان توست به آن که با نیت پاک به تو روی آورده و از طریق خوش گمانی به درگاه تو آمده»

می‌دانم که من گناهکارترین گناهکارانی نیستم که تو آن‌ها را بخشیده‌ای، ستمکارترین ظالمانی نیستم که نزد تو موفق به توبه شده‌اند، پس شب تولد جواد الائمه آمده‌ام که جود تو را ببینیم. بزرگان می‌گویند اگر امام رضا علیه السلام را به جوادش قسم دهی، دست رد به سینه‌ات نمی‌زند. برای توبه ضامن آهو را به جوادش قسم می‌دهم، که نزد تو ضامن من شود تا مرا ببخشایی یا رب یا رب یا رب...

 

* با الهام از نیایش 12 صحیفه سجادیه

لزوم بیان جدید و جذاب برای حماسه‌های ماندگار

سوم خرداد با آزادسازی خرمشهر گره خورده؛ این دو جدایی‌ناپذیرند برای هر ایرانی. اما گاهی اوقات حرف‌ها آنقدر تکراری زده می‌شود که گوشی برای شنیدن پیدا نمی‌کنند. نه تنها خاطرات فتح و روزهای سخت مردم در آن زمان، بلکه گاهی حرف‌هایی از این جنس که 30 سال بعد از فتح خرمشهر هم هنوز خرمشهر آباد نشده است، تکراری می‌شود.
به نظرم حرف زدن در مورد آن حماسه، شیوه جدید مقتضی به هر زمانی می‌خواهد که برای مخاطبینش جذاب باشد. یک حماسه هر چقدر هم بزرگ باشد، اگر مدام به یک شکل تکرار شود، جذابیت خود را از دست می‌دهد.
این میان حرف‌های جدید، گوش‌های جدید جذب می‌کنند و بر آن‌ها تاثیر می‌گذارند؛ حرف‌های جدیدی مانند «کتاب دا» که «قابل طرح جهانی است.» + یا حرف‌هایی مثل برنامه تلویزیونی «راز» سال گذشته که به شدت تاثیرگذار بود و بارها و بارها مردم آبادان و خرمشهر بابت ساخت این برنامه تشکر کردند.
امسال تا به حال که خبری از این حرف جدید نبود و لااقل من ندیده‌ام. حتی به جستجوی برنامه راز سال گذشته پرداختم اما سایت برنامه راز که نمی‌دانم به چه دلیلی بالا نمی‌آید، و آرشیو دیجیتالی صدا و سیما هم قسمت جستجویش کار نمی‌کند و آرشیو تقویمی‌اش فقط یک ماه اخیر را دارد! خلاصه اگر حرف جدیدی در سال جاری در این باره دیدید یا دسترسی به فایل ویدئویی آن برنامه راز برایتان میسر است، لطفا معرفی کنید.