پژوهشگروبلاگ شخصی قاسم صفایی نژاد

۱ مطلب در آبان ۱۳۹۲ ثبت شده است

همراهی با نماد استکبار یعنی تخطئه شعار ظلم‌ستیزی انقلاب

* این یادداشت به عنوان سرمقاله شماره 183 روزنامه سرخط منتشر شده است.

 

هر سال در سالروز تسخیر لانه جاسوسی آمریکا که به «روز مبارزه با استکبار» نامگذاری شده است، ظلم‌ستیزی و عزت‌مداری مردم رنگ و بوی دیگری می‌گیرد. یک مسئله مهم که نباید از آن غافل شد توجه به ماهیت این مسئله است در کنار مراسم‌های نمادینی که برگزار می‌گردد. در واقع تفاوت انقلاب اسلامی ایران با سایر انقلاب‌های جهان این است که هنوز پس از گذشت 35 سال از انقلاب، این مردم هستند که با حضور پرشور خود سالروز حوادث گوناگون را گرامی می‌دارند، در حالی که در سایر کشورها به عده‌ای از وابستگان حکومت ختم می‌شود. برای مشخص شدن ماهیت «مبارزه با استکبار» نیاز است تا برخی از تعاریف تبیین شود تا نسل‌های آینده نیز با دل و جان خود آن را نوش کنند.

  1. استکبار یعنی چه؟

استکبار یعنی شخص، گروه و یا دولتی که خود را در مداخله در امور دیگران آزاد می‌بیند تا منافع خود را تأمین نماید و در این راه به هیچ کس پاسخگو نیست.

  1. مبارزه با استکبار یعنی چه؟

استکبار ستیزی یعنی شخص، گروه، دولت یا ملتی زیر بار مداخله‌جویی قدرت مستکبر نرود. معناى استکبارستیزى دشمنى کردن با دولت‌هاى دنیا نیست، معنایش دشمنى کردن با استکبار است. استکبار- از هر دولتى و از هر نظامى سر بزند- آفتِ براى بشریت است. البته امروز امریکا و صهیونیزم مظهر استکبارند. اما در گذشته شاهد بودیم که انقلاب اسلامی علیه هر دو مستکبر شرق و غرب اعلام موضع کرده است و مردم شعار «نه شرقی، نه غربی» را فریاد می‌زدند.

  1. آیا ملت آمریکا هم مستکبر است؟

توجه به این نکته ضروری است که انقلاب اسلامی با دولت آمریکا مواجه است نه ملت آمریکا. اما از سوی دیگر دولت آمریکا با ملت ایران مواجه است و نه فقط دولت ایران. دلیل آن هم این است که فرهنگ استکبارستیزی و میل به استقلال در دل ملت ایران رسوخ پیدا کرده است. نشانه آن هم این است که حتی اگر مسئولی نخواهد این شیوه را پیش بگیرد، مردم به او اعتراض خواهند کرد.

  1. چرا مبارزه با استکبار برای ایرانیان مهم است؟

ملت ایران به دلیل اینکه ضربات بسیاری از مستکبرین متحمل شدند، پس از بیداری از خواب غفلت، تمایلی ندارند به گذشته بازگردند. گذشته‌ای که یکی از نمادهای واضح آن «کاپیتولاسیون» است. به همین دلیل ملت ایران در انقلاب اسلامی، یکی از اهداف اسلامی انقلاب را «استکبارستیزی» قرار دادند.

  1. آیا حتما باید موضع در مقابل استکبار اعلام شود؟

رهبر معظم انقلاب در این باره فرمودند: «اگر کسى مرزبندى شفاف نمى‏کند، قدرِ خودش را کاهش مى‏دهد؛ اگر گرایش پیدا مى‏کند، از دایره خارج مى‏شود. این‏ها آن مبانى و آن خطوط اصلى است.» (2/4/1389)

  1. مبارزه با استکبار وظیفه چه کسانی است؟

برخی یادداشت‌ها، سخنان و نقل خاطرات اینگونه القا می‌کنند که وظیفه مبارزه با استکبار بر دوش مردم است و دولت در این مورد مسئولیتی ندارد. اما با مروری بر فرمایشات امام راحل (ره) و رهبر معظم انقلاب مبارزه با استکبار چند رکن اساسی دارد: آحاد مردم، دولت،‌ جنبش دانشجویی و مجلس شورای اسلامی.

  1. آیا مبارزه با استکبار باعث انزوا خواهد شد؟

استکبارستیزی موجب انزوا نمی‌شود، همانطور که ارتباط با استکبار، هیچ گره‌ای از کار ملتی که نتواند خودش دردهایش را علاج کند، باز نمی‌کند. مبارزه با استکبار موجب عزت یک کشور در میان سایر ملل خواهد شد؛ اتفاقی که شاهد زنده آن، جمهوری اسلامی ایران است.

  1. مبارزه با استکبار تا چه زمانی معنا دارد؟

برخی به اصطلاح خودشان عقلا و مصلحت‌اندیش‌ها از ابتدای انقلاب می‌گفتند که با پیروزی انقلاب دیگر مبارزه با آمریکا معنایی ندارد. بعضا حتی امام راحل (ره) را نصیحت می‌کردند که چرا با قدرتی به نام آمریکا مبارزه می‌کنید؟ پاسخ این است که ملت ما ابتدائا با کشوری دشمنی ندارد. کشورهایی در دنیا وجود دارند که هیچ اشتراکی با ما ندارند ولی با آن‌ها رابطه داریم. اما در مورد ارتباط با آمریکا دو نکته باید در نظر گرفته شود. نکته اول اینکه آمریکا، غاصبی بوده است که ملت او را رانده‌اند. طبیعتا غاصبی که منافع خود را از دست داده است، کینه ملت را به دل می‌گیرد و حتی اگر پس از مدتی از در دوستی وارد شود، هدف او سوءاستفاده خواهد بود. نکته دیگر اینکه پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، بذر امیدی در دل یک میلیارد مسلمان کاشت که آمریکا به سادگی از آن نمی‌گذرد. بنابراین مبارزه با استکبار تا زمانی ادامه خواهد داشت که مستکبر، خوی استکباری خود را کنار نگذاشته است، در غیر این صورت همراهی با مستکبر، تخطئه شعار ظلم ستیزی مردم خواهد بود.