پژوهشگروبلاگ شخصی قاسم صفایی نژاد

۱۱ مطلب در اسفند ۱۳۹۳ ثبت شده است

نقل قول

مدیریت دانش، زیربنای تدوین استراتژی

اگر استراتژی یک فرآیند تکاملی است پس وجود دانش به عنوان یک نیروی محرکه می‌تواند مورد توجه باشد و یک سازمان باید دارای پایگاه داده‌های دانش باشد که از طریق تحلیل محیط خارجی دانش مورد نیاز به دست می‌آید و موجب تحقق چشم‌انداز می‌شود.

جدای از تحلیل محیط خارجی، سازمان‌های باید روابط بین کارکردهای کسب و کار و همچنین چگونگی ساختاربندی منابع سازمان در حمایت از این کارکردها را (برای مثال معماری منابع انسانی، معماری مالی، معماری تکنولوژی و غیره) ارزیابی کنند. در طول فرآیند تعیین روابط بین فرآیندهای کسب و کار، ضروری است که جریان اطلاعات نیز مشخص شود. در اصل فرآیند کسب و کار چیزی بیش از گسترش جریان اطلاعات نیست و تعیین جریان اطلاعات، استراتژیست‌ها را توانمند خواهد ساخت تا جریان و مبادله دانش را ارزیابی کنند. در این صورت است که دانش به عنوان یکی از عناصر حیاتی برای ارزیابی اثربخشی و کارآمدی پروفایل سازمانی (داخلی) و محیط خارجی به کار می‌رود، عنصری که نه تنها توانایی تدوین استراتژی کسب و کار را دارد، بلکه به عنوان زیربنای فرآیند تدوین استراتژی سازمان عمل می‌کند.

 

تأثیر فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی و انگیزش کارکنان بر پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان

نویسنده: حسین وظیفه دوست و دیگران، شماره 52 فصلنامه پژوهش‌های مدیریت راهبردی، پاییز و زمستان 1391

«پاییز» در زمستان

هفته گذشته به دعوت یکی از دوستان، به تماشای تئاتر «پاییز» رفتم. بازی امیر جعفری در این تئاتر، باعث شد که حدس بزنم احتمالا تئاتر قوی و با مفهومی است، زیرا امیر جعفری را با وسواس در انتخاب فیلمنامه‌ها برای بازی شناخته‌ام. به پارک هنرمندان که رسیدیم و وارد سالن که شدیم جمله‌ای توجه مرا جلب کرد: تقدیم به خاطره غرورانگیز دلاوران لشکر 31 عاشورا. با خودم فکر کردم حتما با نمایشی در حوزه دفاع مقدس روبرو خواهم شد. نمایش شروع شد و بر خلاف تصورات من، پیام اصلی نمایش نکات دیگری را به ذهن متبادر می‌کرد.

داستان نمایش، داستان یک خانواده آذری است که فرزندان از یک پدر ولی دو مادر هستند. «جواد» پسر ارشد خانواده که از زن اول پدر خانواده است و بازی نقش آن به عهده امیر جعفری است، به قول قدیمی‌ها یک لوتی است که دعوایی است، مست می‌کند اما معرفت دارد و ناموس می‌فهمد. «علی» پسر کوچک‌تر خانواده که از زن دوم پدر خانواده است، در روایت داستان به عنوان بسیجی معرفی می‌شود و در دفاع مقدس، فرمانده بوده است. «پروین» خواهر خانواده است و مادر و دایی خانواده هم در داستان نقش دارند. شخصیت‌های داستان خاکستری هستند و انتخاب قهرمان داستان از منظر تماشاگران ممکن است متفاوت باشد، هر چند که «جواد» نقش محوری داستان است اما او هم نقاط سیاهی در روایت دارد.

یادداشت معرفی کتاب و فیلم

آداب الصلوه

آداب الصلوه نام یکی از کتب کم‌نظیر امام خمینی (ره) است که نگارش آن در 30 فروردین 1321 به اتمام رسیده است. امام خمینی (ره) در مقدمه کتاب نوشته‌اند که کتاب قبلی ایشان یعنی «اسرار صلوه» متناسب با احوال عامه نبوده و در واقع «آداب الصلوه» را کمی فارغ‌تر از مباحث عرفانی و قابل فهم‌تر نگاشته‌اند؛ هر چند که باز فهم کتاب سختی‌های خود را برای عامه مردم دارد.

در این کتاب امام به ابعاد مختلف نماز پرداخته‌اند. کتاب از چیستی و چرایی عبادت آغاز می‌شود، به حضور قلب و طهارت می‌رسد و پس از آن تک تک اجزای نماز را مورد بررسی قرار می‌دهد. اذان، اقامه، نیت، تکبیر، قرائت، تفسیر خلاصه سوره‌های مبارکه «حمد»، «توحید» و «قدر»، رکوع، سجده، تشهد،سلام، تسبیحات اربعه و قنوت، اجزایی هستند که به صورت مبسوط به تشریح آن‌ها پرداخته شده است. 

نکته جالب توجه، زاویه دید کاربردی امام در تمامی بخش‌ها است که خارج از سخنرانی‌های مرسوم و کتب معمول، از دیدگاه سیر الی الله به تمامی این موارد پرداخته‌اند؛ اوج این نگاه را می‌توان در تفسیر سوره حمد در این کتاب دید که امام نوشته‌اند: تا کنون تفسیری برای کتاب خدا نوشته نشده است، زیرا قرآن کتاب هدایت است و مفسر باید مقصود نزول را برساند و نه سبب نزول.

متن کامل کتاب را از اینجا بخوانید.

قبلا در این وبلاگ، 18 بند خواندنی از این کتاب را در بخش «نقل قول» گنجانده بودم که توصیه می‌کنم با خواندن آن‌ها به خواندن کامل کتاب علاقه‌مند شوید. عناوین این 18 بند در زیر آمده است که می‌توانید برای خواندن آن‌ها روی آن کلیک کنید:

مردانه باید قیام کرد!          

راضی شود از او به کم...

ذره‌ای از حب دنیا...

حب به خود!

اشتغال به عیب خود پیدا کن

اگر قلب موافقت نکند...

کسانی که دعوت به صورت محض می‌کنند...

بعضی مراتب اخلاص

غاصب منزلگه حق

سرچشمه گل آلود!

نظر تعلیم و تعلم به قرآن

شاهکار شیطان!

غیر از تفاسیر موجود در قرآن تفکر کنیم

پناه بردن به دشمن؟!

دل‌های سخت را برق عاطفه قلبت نرم کند...

فراموشی حادثه بزرگ!

فانیان در خدا گمراهند مگر...

ما قرار ندادیم برای یک نفر دو قلب

 

شخصی

رومینگ ملی رایتل، چاره کدام درد است؟

اپراتورهای تلفن همراه در کشورمان، تنوع چندانی ندارند. هر چند رقابتی در چند سال اخیر بین همراه اول و ایرانسل به وجود آمد و با آمدن رایتل به نظر می‌رسید رقابت به سود مشتریان خاتمه یابد اما نباید از نقش تبلیغات هم در این رقابت، غافل شد.

اواخر پاییز 91 بود که با تبلیغات فراوان رایتل، یک سیم کارت دائمی رایتل خریداری کردم. صرف نظر از این‌که پوشش آنتن مطابق نقشه سایت نبود و بسیاری از مناطق آنتن‌دهی در لحظه‌ای وجود داشت و لحظه‌ای دیگر تا دقایقی امکان اتصال وجود نداشت، اشکالات بزرگ دیگری نیز وجود داشت؛ مانند عدم دریافت پیامک از بانک‌ها، سامانه‌های خبری و ... که تا تابستان امسال وجود داشت.

اما تیر ماه امسال رایتل با تبلیغات فراوان در مورد فعال کردن رومینگ ملی (از خزر تا خلیج همیشه فارس) و استفاده از پوشش آنتن‌های سایر اپراتورها، سعی در ورود جدی‌تر خود به بازار اپراتورهای همراه کرد. اما از آن‌جا که ذات تبلیغات این است که خوبی‌ها گفته شود و بدی‌ها به چشم نیاید، واقعیت‌هایی بر روی مشترکان پس از خرید مشخص می‌شود که به نظر می‌رسد گاهی مصداق «کم فروشی» است.

رومینگ ملی رایتل در روزهای ابتدایی راه اندازی، در مکان‌هایی که رایتل آنتن نمی‌داد به همراه اول و ایرانسل منتقل می‌شد تا مشترک رایتل تقریبا در هر مکانی پوشش شبکه داشته باشد. اما پس از گذشت یکی دو ماه، اختلال جدی در اتصال به آنتن‌های همراه اول و ایرانسل پیش آمد که در بسیاری از زمان‌ها اجازه اتصال به آنتن‌های این دو اپراتور داده نمی‌شد. پس از گزارش مشکل به رایتل از طریق سایت رایتل، اپراتورهای رایتل با تماس پیگیرانه خواهان حل مشکل بودند اما به دلیل اینکه از تخصص کافی برخوردار نبودند، راهنمایی‌های درستی نمی‌کردند. حتی گاهی اوقات سخنانی مانند «با همراه اول تماس بگیرید که چرا در انتقال به آن مشکل وجود دارد» بر زبان رانده می‌شد که به دلیل اینکه من مشترک رایتل بودم، خنده دار بود.

به هر حال پس از چند بار گزارش مشکل، بنده از اپراتورهای خط مقدم رایتل به سمت تیم تخصصی رایتل هدایت شدم که با کمتر از دو دقیقه صحبت، مشکل به صورت شفاف توضیح داده شد. «مشکل با همراه اول طی چند روز آتی حل می‌شود اما ایرانسل در مناطقی که مشترکان زیاد دارد، نمی‌تواند مشترکان رایتل را ساپورت کند و به همین دلیل امکان اتصال به ایرانسل وجود ندارد.» که البته با سؤال بعدی مشخص شد که همه جای شهر تهران جزو این مناطقی است که رومینگ ایرانسل قابل استفاده نیست.

این مشکل کماکان وجود دارد و به نظر نمی‌رسد که اراده‌ای برای حل آن باشد. رومینگ به همراه اول هم با اینکه بسیار بهتر از دوره اختلال است اما گاها اختلال‌هایی در آن به وجود می‌آید.

یکی دیگر از مشکلات رومینگ رایتل، عدم وجود بسته‌ها و طرح‌ها در استفاده از رومینگ است. به طور مثال وقتی از طرح بی‌نهایت رایتل استفاده می‌کنید، فقط باید از آنتن رایتل استفاده کنید و اگر در مترو (که رایتل به هیچ وجه آنتن نمی‌دهد و باید با رومینگ همراه اول صحبت کنید) با موبایل صحبت کنید خارج از طرح بی‌نهایت است و باید هزینه مجدد بپردازید. یا اینکه اگر از اینترنت یک ماهه رایتل استفاده می‌کنید، وقتی به رومینگ همراه اول متصل می‌شوید، علاوه بر آنکه نمی‌توانید از اینترنت پرسرعت رایتل استفاده کنید و باید به اینترنت کم‌سرعت همراه اول بسنده کنید - که به نظر منطقی می‌رسد - باید هزینه مجدد نیز بپردازید و جزو بسته یک ماهه شما محسوب نمی‌شود.

به هر صورت، به نظر می‌رسد رومینگ رایتل فقط چاره دردهای اضطراری است که در دسترس باشید و انتظار بیشتر از آن نباید داشت. البته باید انتظار داشته باشید گاهی اوقات نیز به صورت اتوماتیک به رومینگ متصل نشود و شما به صورت دستی این کار را انجام دهید.

 

 

نقل قول نقل قول

دعا، باب مراوده با دوست

اهل معرفت گویند: دعا بر سه گونه است:

یکى، دعاى از روى استعجال، و آن دعاى عامه است. اینان چون اسیر مقاصد نفسانیه هستند، در دعا نیز شتابزده هستند که مبادا مقاصد دنیاوى یا حیوانى از آنها فوت شود.

دیگر، دعاى از روى احتمال، و این دعاى ارباب حکمت است. اینان نیز پابند مقاصد خویشند و احتمال مى دهند دعا در جریان امور قضائى دخالت داشته باشد و قضاى حق تعالى مقید به دعا باشد؛ از این جهت دعا کنند.

سوم، دعاى از روى امتثال است، و این دعاى اصحاب معارف است. آنان از اسارت نفس بیرون آمدند، و براى آمال نفسانیه و لذات خویشتن لب به دعا نگشایند.

من گروهی می‌شناسم ز اولیا           که زبانشان بسته باشد از دعا

اینان دعا را براى امتثال امر خدا مى‌کنند. چون دعا خلوت با حق و مخاطبه با محبوب مطلق است، قیام به آن کنند.

حقا که انسان اگر به نور معرفت قلبش منور باشد و مانند ما اسیر سلسله‌هاى شهوات و زندان طبیعت نباشد، هرگز مخاطبه با حق تعالى و توجه و ذکر او را وسیله چیز دیگر قرار نمى‌دهد.

اولیاء خدا نظرشان به دعا انقطاع به حق تعالى است، و او و مذاکره و خلوت با او را وسیله خودپرستى و خودخواهى نمى‌کنند؛ بلکه هر چه بخواهند براى آن است که باب مراوده با دوست را مفتوح کنند.

در دل دوست به هر حیله رهى باید کرد

ما اسیران نفس و شهوت، خدا را براى خرما مى‌خواهیم، و دوست مطلق را فداى لذات نفسانیه مى‌کنیم. و این از بزرگترین خطاها است که اگر دل ما حظى از معرفت داشت و جلوه‌اى از محبت در آن حاصل بود، باید از خجلت بمیریم، و سر شرمسارى را تا قیامت بر زیر افکنیم. آنان اگر چیزى بخواهند، چون کرامت دوست است، مى‌خواهند.

 

شرح حدیث جنود عقل و جهل، صفحه 363

نویسنده: امام خمینی (ره)