* این یادداشت به عنوان سرمقاله شماره 569 روزنامه سرخط منتشر شده است.
حکومتهای مختلف در دنیا غالبا به سه شکل اداره میشوند:
1. حکومتهای استبدادی که به وسیله زور اداره میشوند که شکلهای گوناگونی از قبیل سلطنتی، شبه سلطنتی، کمونیستی و ... دارند. اینگونه حکومتها نسبت به دو نوع دیگر، معمولا دوران عمر کوتاهی دارند و مردم در آن اغلب ناراضی هستند.
2. حکومتهای تزویر و تبلیغات که در آن خبری از فشار و اختناق نیست و مردم به ظاهر آزادی عمل دارند اما دستگاههای عظیم تبلیغاتی این حکومتها، قدرت تفکر را از مردم میگیرند. انواع تزویر و برنامههای تبلیغات سیاسی دروغین ذهن مردم را مدیریت میکنند و حتی گاهی با انتشار برنامههای سرگرم کننده، فکر مردم را از پرداختن به مسائل اساسی کشور بازمیدارند. آنها تا وقتی دموکرات هستند که بتوانند با تزویر، مردم را فریب دهند و هر زمان که حصار تزویر آنها میشکند، فورا درفش و فشار و روشهای سخت آنان ظهور میکند. این نوع حکومتها در تمدن غرب به وفور یافت میشوند.
3. حکومت نوع دیگر، حکومتی است که با محبت و عطوفت مردم و بر اساس اعتماد متقابل مردم و حکومت اداره میشود. در این نوع حکومتها، بزرگترین بحرانهای کشور نیز با همکاری متقابل سپری میشود که نمونه واضح آن را در 8 سال جنگ تحمیلی دیدیم.
بدیهی است وقتی ملتی با جان و دل برای سربلندی کشورش تلاش میکند، بدون اینکه فکر منفعت و سود شخصی خود باشد، از دولت خود هم انتظار دارد که به دور از اشرافیت و تجمل و در نظر گرفتن نفع شخصی و حزبی و سیاسی، برای کشور کار کند و زحمت بکشد و کشور با چنین دولت و ملتی است که میتواند بحرانهای مختلف را از پیش رو بردارد. وقتی همه همدل و همزبان با یکدیگر باشند، مشکلات سپری میشود و نیازی به دشمن وجود ندارد. سرمایه نظام اسلامی پشتیبانی مردم است و اگر این سرمایه از میان رود، مشکلات قابل حل نخواهد بود. رهبر معظم انقلاب در این باره فرمودهاند:
«اگر استکبار جهانی و شیاطین عالم احساس کنند که جمهوری اسلامی ضعیف است، فشار را زیاد خواهند کرد. ما بحمداللَّه قوی هستیم و از ثبات لازم برخورداریم. سرمایهای که جمهوری اسلامی ایران دارد - اعتماد مردم و پشتیبانی آنها از نظام - گمان نمیکنم هیچ دولتی آن را داشته باشد. این نعمت را باید مسئولان وآحاد مردم حفظ کنند. در کشور ما، دولت و ملتی وجود ندارد؛ همه سربازان انقلاب هستند و باید هم باشند. همه باید روح سربازی برای انقلاب را حفظ کنند.» (1368/3/26)
این سیره غیرقابل تحریف امام (ره) است که رهبر معظم انقلاب نیز در این باره بیان داشتند:
«مکرر امام ذکر کردند که این مردم ولینعمت ما هستند؛ مواردی خود را خادم ملت معرفی کرد؛ میگفت: اگر به من خادم ملت بگویند بهتر از این است که رهبر بگویند؛ این حرف خیلی بزرگی است، نشاندهنده جایگاه برجسته مردم و افکار مردم و آرای مردم و حضور مردم در نظر امام است؛ مردم هم پاسخ مناسب دادند؛ در صحنه حضور پیدا کردند؛ آنجایی که انگشت اشاره او بود، مردم با جانودل در آنجا حاضر شدند. این متقابل بود؛ امام به مردم اعتماد داشت، مردم به امام اعتماد داشتند؛ امام مردم را دوست داشت، مردم امام را دوست داشتند؛ این رابطه متقابل، یک امر طبیعی است.» (1394/3/14)
به همین دلیل است که ایشان در مورد مباحث روز کشور نیز اشاره کردند: ««ما حرفمان با مردم بر مبنای اعتماد متقابل است؛ مردم به این حقیر ضعیف اعتماد کردند، بنده هم به تک تک این ملت اعتماد دارم؛ به این حرکت عمومی اعتماد دارم؛ معتقدم «یَدُ اللهِ مَعَ الجَماعَة». اعتقاد دارم دست خدا است که دارد کار میکند.» (1394/1/20)
یکی از مهمترین مزیتهای رقابتی پایدار یک سازمان، منابع انسانی آن سازمان و دانش، خلاقیت و فرهنگ سازمانی آن است. از قرن گذشته تا کنون همواره بر اهمیت مدیریت منابع انسانی در سازمانها افزوده شده است. سازمانهای رسانهای از این حیث خاصتر نیز هستند؛ رسانهها به دلیل شرایط خاص خود -مانند محیط پیچیدهتر نسبت به سایر سازمانها، اهمیت بیشتر زمان، سطح تأثیرگذاری بر افکار عمومی و ...- به کارکنان فرهیخته و با شرایط ویژه نیازمندند. به همین دلیل پیشرفت در مسائل مربوط به منابع انسانی در سازمانهای رسانهای از اهمیت ویژه برخوردار است.
فناوریهای نوین همواره اثرات خود را بر سازمانهای مختلف تحمیل کردهاند. در این میان فناوریهای نوین ارتباطاتی نیز تا حد خوبی به کمک مدیریت آمدهاند. این مقاله سعی دارد تأثیر فناوریهای نوین بر مدیریت منابع انسانی در سازمانهای رسانهای را در بعدهای مختلفی چون تسهیم دانش، چابکی سازمانی، احساس عدالت سازمانی و اعتماد کارکنان تشریح کند.
واژگان کلیدی:
فناوریهای نوین ارتباطاتی، عدالت سازمانی، چابکی سازمانی، مدیریت رسانه، تسهیم دانش، اعتماد کارکنان، E-HRM.
این مقاله در شماره نهم ماهنامه علمی تخصصی مدیریت رسانه منتشر شده است. مقاله را میتوانید از اینجا دریافت نمایید.
هدف: هدف مقاله سنجش موانع موجود بر سر راه مدیریت دانش (KM) با در نظر گرفتن ابعاد فرهنگی و ملی متنوع و همچنین درک چگونگی به کارگیری رسانههای اجتماعی به منظور کاهش چنین موانعی در برابر فرآیندهای مدیریت دانش در سازمانها است.
طراحی / روش شناسی / رویکرد: این مقاله با مروری متمرکز بر ادبیات موجود آغاز میشود تا درکی از مفاهیم کلیدی در مدیریت دانش و فرهنگ ملی بدست دهد. به دنبال آن، دورنمایی از ابعاد اساسی فرهنگ ملی و موانعی که آنها برای فرآیندهای مدیریت دانش ایجاد میکنند، ارائه شده است. در ادامه، مرور مختصری هم بر ویژگیهای برخی از ابزارهای موجود در رسانههای اجتماعی شده است. در پایان نیز سه حوزه مدیریت دانش، فرهنگ ملی و رسانههای اجتماعی از نقطه نظر مفهومی به هم ربط داده شدهاند تا تصویر روشنی از چگونگی قابلیت رسانههای اجتماعی برای غلبه بر موانع مدیریت دانش با ملاحظه ویژگیهای فرهنگی خاص به دست آید.
یافتهها: فرهنگ ملی ابعاد چندگانهای دارد و هر یک از این ابعاد میتواند به عنوان یک مانع قابل ملاحظه در مقابل مدیریت دانش در سازمانها باشد. ابزار رسانههای اجتماعی از ویژگیهای متعالی و غنی برخوردارند که میتواند در غلبه بر این موانع به کار آیند. گزینش صحیح ابزار رسانههای اجتماعی با ویژگیهای خاص میتواند کمک کند تا مسائل ایجاد شده توسط ویژگیهای فرهنگی خاص را کاهش دهد.
اصالت / ارزش: این مقاله سه حوزه مدیریت دانش، فرهنگ ملی و رسانههای اجتماعی را با هم ادغام مینماید؛ نشان میدهد که چگونه ابعاد فرهنگی متنوع ممکن است مانعی برای مدیریت دانش باشند. سعی مقاله به ویژه در این است تا ابزار رسانههای اجتماعی را برای رفع چنین موانعی با توجه به هر یک از ابعاد فرهنگ ملی به ما نشان دهد.
واژگان کلیدی:
وب 2، فرهنگ، مدیریت دانش، شبکه اجتماعی.
این مقاله در شماره 8 ماهنامه علمی تخصصی مدیریت رسانه منتشر شده است. میتوانید مقاله را از اینجا دریافت نمایید.
این مقاله ترجمهای است از مقالهای با مشخصات زیر:
Overcoming cross-cultural barriers to knowledge management using social media
By: Deepa Ray
Journal of enterprise information management, Vol. 27 No. 1, 2014
مطبوعات در چند قرن گذشته همواره یکی از بازوهای اصلی تأثیرگذار بر افکار عمومی جوامع مختلف بودهاند. رسانه به عنوان رکن چهارم دموکراسی شناخته میشود که یکی از قدرتمندترین رسانهها طی قرون گذشته، رسانههای مکتوب بودهاند. در این مقاله سعی داریم پس از معرفی کلی صنعت رسانههای مکتوب -اعم از روزنامه، مجله و کتاب- و بیان تاریخچه آنها در ایران و جهان، به مسائل و چالشهای اینگونه رسانهها بپردازیم.
چالشها در دو بخش کلی درون سازمانی شامل «اهداف و برنامهها»، «ساختار»، «فناوری»، «فرهنگ سازمانی» و «منابع انسانی» و برون سازمانی شامل نظام حقوقی، نظام سیاسی، نظام فرهنگی اجتماعی و نظام اقتصادی بررسی شدهاند. پس از آن کوشش ما بر این بوده است که بتوانیم راهکارهایی برای غلبه بر این چالشها بیان نماییم. در تمام پژوهش سعی بر این بوده است که تکیه بر کشور عزیزمان ایران باشد و شرایط، چالشها و راهکارها با توجه به این مسئله بیان خواهند شد.
در این پژوهش از دو روش تحقیق کتابخانهای و مصاحبههای اکتشافی استفاده شده است. امید است که اساتید و پژوهشگران با دیدگاههای ارزشمند خود، محقق را در تکمیل این پژوهش یاری رسانند.
واژگان کلیدی:
رسانههای مکتوب، مدیریت مطبوعات، چالشهای مطبوعات، مدیریت رسانه، مطبوعات.
این مقاله در شماره 6-7 ماهنامه علمی تخصصی مدیریت رسانه منتشر شده است. میتوانید مقاله را از اینجا دریافت نمایید.
کتاب همواره به عنوان کالایی فرهنگی معرفی میگردد. اما بیتوجهی به اقتصاد نشر میتواند لطمات جبرانناپذیری را به این صنعت مستعد کشورمان وارد آورد و مصرف و حیات آن را با مشکلاتی مواجه کند. در این مقاله ابتدا توضیحاتی در مورد اقتصاد فرهنگ و لزوم توجه به آن داده میشود و سپس در مورد اقتصاد نشر سخن رانده میشود.
اقتصاد نشر در زیرگروه اقتصاد فرهنگ مورد مطالعه قرار میگیرد و به دانش چگونگی استفاده کارا و اثربخش ناشران از منابع کمیاب جهت تولید، توزیع و مصرف کتاب در بین اقشار مختلف جامعه اطلاق میشود.
اقتصاد نشر مانند سایر اقتصاد کالاهای فرهنگی، تنها به مسائل اقتصادی عرضه و تقاضای بازار محدود نمیشود و عوامل اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نقش بسیار مهمی در آن ایفا میکنند که نگارنده در این مقاله به آنها پرداخته است.
پس از طرح این مباحث به آفتهای اقتصاد نشر و مواردی که میتواند باعث انحراف بازار نشر از مسیر صحیح و حقیقی خود شود، پرداخته خواهد شد. همچنین بررسی مختصری از نقش دولت در اقتصاد نشر انجام و در پایان توضیحاتی راجع به کسب و کار نشر در بازار جهانی ارائه خواهد شد.
واژگان کلیدی:
مدیریت رسانه، اقتصاد رسانه، اقتصاد فرهنگی، اقتصاد نشر.
این مقاله در شماره 4 و 5 ماهنامه علمی تخصصی مدیریت رسانه منتشر شده است. میتوانید مقاله را از اینجا دریافت نمایید.