پژوهشگروبلاگ شخصی قاسم صفایی نژاد

۱۲ مطلب در آبان ۱۳۹۵ ثبت شده است

حقوق زن و مرد مساوی است

حقوق زن و مرد مساوی است و زن‌ها آزادند. زن‌ها آزادند که با اختیار خود چنان پیشرفت کنند که به درجه مرضیه حدیدچی برسد. بانوی مبارزی که وقتی ساواک با شکنجه از او نمی‌تواند اعتراف بگیرد، دخترش را جلوی چشمش شکنجه می‌دهد که مهر مادری را وسیله اعتراف‌گیری از او بکنند اما او محکم و استوار آزادگی خود را حفظ می‌کند.

چرا مدعیان تساوی حقوق زن و مردِ دنبال‌روی غرب، فقط آزادی و تساوی حقوق را در مؤلفه‌های لیبرالیسم می‌بینند؟ تساوی حقوق زن و مرد از نظر آنان فقط متوقف به تساوی دیه‌ و ارثی است که معلوم نیست به چند درصد از مردم دنیا مجموعا تعلق می‌گیرد -که برای همان اسلام یک نظام جامع دارد که همه ابعاد آن را باید با هم دید- و آزادی متوقف است به نوع لباس پوشیدن که نازل‌ترین نگاه به آزادی است.

آزادی یعنی اینکه در راه حق از همه چیز آزاد باشی، از تعلقات دنیوی، از منیت‌ها، از ترس‌ها، از لذت‌جویی‌ها و چه زیبا مرضیه حدیدچی آزادی زن در یکی از عرصه‌ها (مبارزه) را به رخ کشید. روحش شاد...

اداره هولدینگی رسانه و هم‌افزایی در آن

این یادداشت به عنوان سرمقاله شماره 24 ماهنامه مدیریت رسانه منتشر شده است.

 

اجتماعات بشری جهت تشریک مساعی در جهت اهداف مشابه به وجود آمده‌اند. سازمان‌ها به عنوان نوعی از اجتماعات بشری نیز ایجاد شدند تا عده‌ای برای رسیدن به هدف مشترک با هم همکاری نمایند و در یک تقسیم وظایف و سازماندهی مناسب بتوانند به سمت موفقیت رهسپار شوند؛ موفقیتی که همراه با مسئولیت اجتماعی توأمان باشد.

شتاب و گستردگی تحولات جوامع بشری بخصوص در چند دهه اخیر، کار را برای سازمان‌های مختلف سخت کرده است. سازمان‌ها باید با دیدگانی تیزبین گذشته و حال و آینده جامعه هدف خود را مدنظر داشته باشند تا بتوانند حیات خود را تأمین نمایند. اثرات پدیده‌های نوین بر سازمان‌ها و همچنین خلاقیت سایر سازمان‌ها منجر به نیازمندی سازمان‌ها به یکدیگر در طی زمان شده است؛ نیازمندی برای هم‌افزایی و به اشتراک‌گذاری توانایی‌های اساسی جهت افزایش کارآیی و اثربخشی.

یکی از روش‌های ایجاد و تقویت این هم‌افزایی، ایجاد سازمان‌های هولدینگی است. موضوع‌ ایـجاد‌ یـا‌ تـوسعه هولدینگ، زمانی مطرح می‌شود که هدف سازمان، اداره بیش‌ از‌ یک شرکت است. سازمان با هدف ایجاد تنوع در فعالیت و افزایش تـعداد شـرکت‌ها، با پیوند‌ بین‌ کسب‌وکارهای شرکت‌های تابعه، حلقه‌های مفقوده این شرکت‌ها‌ را‌ رفع و زنجیره‌ ارزش‌ را تکمیل می‌کند. در چنین شرایطی شرکت هولدینگ، برای موفقیت بیشتر شرکت‌های زیرمجموعه خود بین آنان هم‌افزایی ایجاد می‌کند. 

نقش رسانه‌ها در ملی‌گرایی مصرفی

اقتصاد مقاومتی کلیدواژه‌ای است که در سال‌های اخیر بسیار بر سر زبان‌ها است. کلیدواژه‌ای که راهبرد کلان نظام جمهوری اسلامی در مقابله با جنگ اقتصادی دشمن است و وظیفه اجرای آن بر دوش یک قوه و نهاد نیست و نیازمند تشریک مساعی همه قوا، نهادها، سازمان‌ها و مردم است. رسانه‌ها نیز به عنوان یکی از ارکان جوامع جدید باید در اقتصاد مقاومتی نقش‌آفرین باشند.

اقتصاد مقاومتی را می‌توان از زوایای گوناگون مورد بررسی قرار داد. یکی از مفاهیم مهم حوزه اقتصاد در این میان «ملی‌گرایی مصرفی» است. شاخص ملی‌گرایی مصرفی توسط شیمپ و شارما (1987) در جهان مطرح شده است و منظور از آن، گرایش به مصرف کالای داخلی توسط مصرف کنندگان است.

در این گزارش راهبردی پس از مرور پیشینه تحقیقاتی «ملی‌گرایی مصرفی» در جهان و ایران، به بررسی سیاست‌های کلی و قوانین مرتبط با آن در ایران پرداخته‌ایم و پس از آن به تبیین نقش رسانه‌ها در بهبود این شاخص همت گمارده‌ایم. در پایان نیز سعی شده است راهکارهایی برای افزایش شاخص ملی‌گرایی مصرفی با رویکرد نقش رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی آن ارائه شود.

 

این گزارش راهبردی را می‌توانید از سایت مرکز پژوهشی آرا دریافت نمایید.

یادداشت یادداشت‌ها

محاسبه اعمال قبل از طلب حلالیت لازمه!

از بس همه دارن میرن کربلا این روزها، فکر کنم اگه اونهایی که نمیرن پست بذارن در رسانه‌های اجتماعی که «حلالتون کردیم» یا «التماس دعا»، کمتر محتوا تولید بشه تا اینکه همه پست میذارن که حلالمون کنید ما داریم میریم کربلا.

آخه یه عده‌ای هم اعتقاد دارند هر کلیک در فضای اینترنت یعنی خروج ارز از کشور و کمک به استکبار جهانی!!!! پس کمتر تولید شدن این محتوا هم نفی ظلمه!

درسته گفتن که زیارت اربعین مثل حج نیست که حتما باید بدهی رو بدی که بتونی بری، میتونی با اینکه بدهی داشته باشی هم بری زیارت اما دیگه نگفتن با پست کردن یک جمله «حلالم کنید» در شبکه‌های اجتماعی تکلیف از گردنتون ساقط میشه و بقیه هم با زدن لایک، موظف هستن عفو خودشون رو نشون بدند. یه ذره زحمت کشیدن برای ادای حق الناس هم بد نیست، لااقل اگه فکر می‌کنید حق کسی رو ضایع کردید در همین فضای مجازی خصوصی به خودش بگید که به دلیل فلان کار معذرت می‌خوام و حاضر به جبران هستم که حداقل قبل از طلبیدن حلالیت، یه محاسبه‌ای از اعمال خودتون هم بکنید که برای قبولی زیارتتون هم خوبه.

 

شخصی

چالش وبلاگی میز کار

یک آشنا یک بازی وبلاگی یا یک چالش وبلاگی جدید راه انداخته که تصویری از میز کار خود را منتشر کنیم. ایشون لطف کردند و اظهار داشتند که میز کارهای متفاوتی می‌تواند وجود داشته باشد. من هم از این قاعده مستثنی نیستم و بیشتر از اینکه میز کارم چیزی شبیه به میز تحریر باشه، میز کارم نرم افزار وان نوت هست که هر جایی باشم می‌تونم ازش استفاده کنم، البته واندرلیست هم ابزار کمکی هست که کارها به موقع انجام بشه. اما برای اینکه چالش وبلاگی هم بی‌نصیب نمونه، میز کار فیزیکی هم منتشر می‌کنم.