پژوهشگروبلاگ شخصی قاسم صفایی نژاد

۷ مطلب در بهمن ۱۳۹۷ ثبت شده است

یادداشت یادداشت‌ها

در بازار کتاب الکترونیک دنیا کدام کشورها حرف اول را می‌زنند؟

در بازار کتاب الکترونیک دنیا کدام کشورها حرف اول را می‌زنند؟

 

از نظر درآمد:

آمریکا ۵.۴۰۸ میلیارد دلار

ژاپن ۱.۴۱۱ میلیارد دلار

چین ۱.۱۶۰ میلیارد دلار،

انگلستان ۸۱۱ میلیون دلار،

کره جنوبی ۵۰۹ میلیون دلار.

 

از نظر نفوذ در میان مردم:

آمریکا ۲۴.۵ درصد،

چین ۲۳.۵ درصد،

انگلستان ۱۸.۶ درصد،

کانادا ۱۸.۲ درصد و

ایرلند ۱۷.۵ درصد.

 

آمار مربوط به پایان سال ۲۰۱۷ است.

 

نقل قول نقل قول

مصرف کننده فرهنگ

ما در صنایع مختلف ترجیح می‌دهیم عمدتا تولید کننده و صادر کننده باشیم تا وارد کننده محض؛ اما در «صنایع فرهنگی» سخن از ترجیح نیست؛ سخن از یک ضرورت اجتماعی است. وارد کننده و مصرف کننده فرهنگ دیگران بودن، به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.

استراتژی تجارت جهانی کانادا (۲۰۰۵)

یادداشت یادداشت‌ها

مردم و کتاب

از دیرباز یکی از ویژگی‌ها و خصلت‌های ایرانیان، علاقه آنان به فرهنگ و هنر بوده است. علاقه‌ای که نه روزی در معماری و روزی در شعر جستجو شود، بلکه علاقه‌ای که روزگاران متمادی در زندگی ایرانیان جاری است. ایران پس از اسلام نیز از این حیث سرآمد سایر ملل اسلامی است.

یکی از مهم‌ترین ساحات فرهنگ -چه فرهنگ عمومی و چه صنایع فرهنگی و خلاق- عرصه کتاب و کتابخوانی است. نیکلاس کار می‌نویسد: «کتاب تنها عامل دگرگونی آگاهی بشر در سال‌های پس از اختراع چاپ نبوده است. بسیاری از فناوری‌ها و روندهای اجتماعی و جمعیت‌شناختی دیگر هم نقش مهمی ایفا کرده‌اند اما کتاب در مرکز تمام این تغییرات بوده است*».

باور دارم مردم ایران هنوز علاقه به کتاب را نسل به نسل پرورش می‌دهند و برخلاف آنچه محافل روشنفکری و بعضا محافل حزب اللهی با تبختر «دوری مردم از کتاب» می‌دانند، خیالی بیش نیست. صنعت نشر و کتاب، مؤلفه‌های گوناگون و بازیگران مختلفی دارد که یکی از آنان مردم هستند؛ کم و کاستی‌ها در سایر بخش‌ها را به نام دیوار کوتاه‌تر زدن، شرط انصاف نیست. اگر دوری مردم از کتاب وجود هم داشته باشد، مقصران بزرگتری وجود دارند که باعث این وضعیت شده‌اند.

نمونه کوچکی از علاقه مردم به کتاب را در مسابقه داستان نویسی خودنویس دیدیم. نشر جام جم بدون سابقه‌ای در حوزه داستان نویسی، پس از چند سال تعطیلی، فراخوانی محدود برای داستان بلند، آن هم مخصوص قلم‌اولی‌ها داد. در مدت اندک چند ماهه، ۴۵۹ داستان بلند به نشر جام جم رسید در حالی که برخی از فعالان نشر، دریافت ۵۰ داستان بلند از مردم در همان مدت را شاهکار می‌دانستند.

حال دوباره بهانه‌ای پیدا شده برای آنکه علاقه مردم به کتاب و کتابخوانی ظاهر شود. استاد و برادر عزیزم، دکتر امین متولیان، به همراه سایر دوستان و برادران در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور موفق شدند بزرگترین کتابخانه کشور را در مشهد برای مردم تأسیس کنند. استقبال مردم از افتتاح این کتابخانه در روز اول هر چند مایه امید است اما همه کار نیست؛ مطمئنم با ساخت و تجهیز و روزآمدی کتابخانه‌ها و البته تصحیح نظام مدیریت محتوا در عرصه نشر، روزهای روشنی در انتظار است.

-----------------------------

* کتاب کم‌عمق‌ها؛ اینترنت با مغز ما چه می‌کند؟

 

یادداشت یادداشت‌ها

پیشنهاد توسعه جوایز کتاب سال

برندگان جایزه کتاب سال امروز برگزیده شدند. اقدام خوبی که حتما نیاز به تکمیل دارد.

به عنوان پیشنهاد می‌توان به جوایزی فکر کرد که در آن بهترین ویراستاری، بهترین طراحی جلد، بهترین صفحه‌آرایی، بهترین ناشر، بهترین پلتفرم کتاب الکترونیک، بهترین ناشر صوتی، بهترین کتابفروشی، بهترین کتابخانه، بهترین چاپخانه، بهترین سیستم توزیع نیز برگزیده شوند.

 

یادداشت شخصی

تعداد پیام‌های ارسالی

کسی راه حلی داره که با فردی که روزانه مثلا ۲۰ پیام در سروش از کانال‌های مختلف برام فوروارد می‌کنه، ۴۰ تا در تلگرام و ۱۰ تا در واتس اپ باید چیکار کنم؟ حالا در سروش و تلگرام رو مثلا خاموش می‌کنم اعلانات رو. این دو پیام رسان پر از کانال هست و همیشه تعداد پیام‌های خوانده نشده بالای هزار تاست. ولی واتس اپ که دیگه پیام خوانده نشده نداره. صدای اعلاناتش رو قطع کردم، اما تعدادش رو می‌نویسه و منم نمیدونم الان برم واتس اپ رو چک کنم یا نه. بنده خدا چه پشتکاری هم داره که در واتس اپ هم این همه پیام میفرسته. تازه اینا به غیر از کانالی هست که در تلگرام داره و به اجبار ما رو عضو کرده. 

طرف هم فامیل هست  و هم خیلی بزرگتر. نمیشه بلاک کرد. پیشنهاد دیگه‌ای بدید.