پژوهشگروبلاگ شخصی قاسم صفایی نژاد

۷ مطلب در بهمن ۱۳۹۸ ثبت شده است

یادداشت شخصی

تحویل نشر جام جم

کمی بیشتر از دو سال پیش بود که مدیر نشر جام جم شدم. انتشاراتی که متعلق به موسسه فرهنگی مطبوعاتی جام جم بود و چند سالی تعطیل بود و در زمان فعالیت هم بیشتر به انتشار کتب خروجی از روزنامه جام جم می‌پرداخت. قرار شد در دوره احیای نشر جام جم، تمرکز بر نشر الکترونیک باشد و مستقل از روزنامه و ذیل موسسه جام جم فعالیت کند. راهبرد محتوایی‌مان، رفع نیازهای فرهنگی مردم انتخاب شد و شیوه تولید محتوا هم متمرکز بر مشارکت با مردم مصوب شد. الحمدالله با وجود موانع فراوان اداری غیرقابل پیش بینی، کارهای بزرگی انجام شد که عناوین و معرفی مختصر اهم آن به شرح زیر است:

یادداشت شخصی

اختتامیه مسابقه می‌خواهم بمانم

دیروز اختتامیه مسابقه داستان کوتاه میخواهم بمانم بود. الحمدالله طبق برنامه ریزی در روز میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها و روز مادر توانستیم اختتامیه را برگزار کنیم و جوایز برندگان را تقدیم کنیم.
امیدوارم به زودی روزی را شاهد باشیم که هیچ جنینی عمدا سقط نشود و به قتل نرسد. آنها انسان هستند مانند ما.
از زحمات سرکار خانم وجیهه سامانی، دبیر علمی مسابقه، و تیم نشر جام جم و داوران محترم سپاسگزارم. همچنین به تیم کمپین نجات فرشته‌ها بابت زحماتی که در این موضوع متحمل می‌شوند، خدا قوت می‌گویم.
امیدورام برندگان مسابقه هم در آینده بیشتر بدرخشند.

 

یادداشت شخصی

دعوت به اختتامیه

مسابقه می‌خواهم بمانم هم به انتهای راه رسید. مسابقه‌ای که با موضوع «نه به سقط عمدی جنین» بود و با استقبال نویسنده‌ها و مردم توانست ۸۹۹ داستان کوتاه دریافت کند.

چند روز قبل به همراه دبیر علمی مسابقه، سرکار خانم وجیهه سامانی و داوران مسابقه، آقایان هادی خورشاهیان و ساسان ناطق و خانم زهرا زواریان جمع بندی بهترین آثار را انجام دادیم. روز شنبه همزمان با میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها و روز مادر، سه نفر برتر این مسابقه اعلام می‌شوند و ان شالله جوایز تقدیم می‌شود.

برای این مراسم همه دعوتید؛ قدم روی چشمان ما بگذارید و خوشحال‌مان کنید.

روز شنبه ۲۶ بهمن ماه، ساعت ۱۶ تا ۱۸. تالار گفتگوی مجموعه سرچشمه.

 

یادداشت معرفی کتاب و فیلم

عاشقی به سبک ون‌گوک

عاشقی به سبک ون‌گوک اثر محمدرضا شرفی خبوشان در ۲۱۲ صفحه و در سال ۱۳۹۳ توسط انتشارات شهرستان ادب منتشر شده است. کتاب صوتی این اثر نیز توسط «قناری» ناشر کتاب صوتی منتشر شده است که دقایق نخست آن را می‌توانید بشنوید. مهیار ستاری و نادر علیمردانی خوانش این کتاب را انجام داده‌اند.

 

 

محمدرضا شرفی خبوشان یکی از بهترین داستان‌نویسان حال حاضر کشور است که در سال‌های اخیر جوایز متعدد ادبی را به خود اختصاص داده و در سال جاری دبیر علمی جایزه جلال هم بوده است. 

کتاب عاشقی به سبک ون‌گوک داستان مردی به نام البرز است که پسر خانواده سرایدار عمارت خسروخانی، یکی از تیمسارهای ارتش پهلوی است و از کودکی عاشق نازلی، دختر خسروخانی شده است. عشقی که به دلیل نقاش بودن نازلی، او را به دنیای هنر کشانده و حالا او را به لانه سگ نشانده تا به خواسته معشوق، سر از کار پدر درآورد که آیا خسروخانی ازدواج مجدد کرده است یا خیر. البرز در حین سرک کشیدن به کار صاحب عمارت و در جریان مکالمات او با دوستان نزدیکش، پی به وقایعی می‌برد که در دنیای هنر و نقاشی از آن بی‌خبر نگه داشته شده بود. وقایعی از جنس اعتراضات انقلابی مردم و وقایعی از جنس اینکه او پسر سرایدار نیست!

این کتاب جذاب و روان و خواندنی، کاندیدای جایزه کتاب سال بود و امسال نیز توانست جایزه برترین کتاب جشنواره شهید اندرزگو را به خود اختصاص دهد.

نسخه کاغذی این کتاب را می‌توانید از پاتوق کتاب فردا با قیمت ۲۸۸۰۰ تومان خریداری نمایید. همچنین نسخه صوتی کتاب را می‌توانید از فیدیبو، طاقچه، نوار و کتابراه با قیمت ۱۹۴۰۰ تومان خریداری نمایید. 

 

 

یادداشت یادداشت‌ها

تداوم انقلاب در گام دوم

تنها سه روز دیگر باقی مانده به سالروز انتشار بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی. بیانیه‌ای که پس از چهار دهه پر فراز و نشیب و همراه با فداکاری ملت ایران، قرار است ما را قدمی به سوی تحقق آرمان‌ها نزدیک‌تر کند.

بیانیه گام دوم به وضوح بیان می‌کند که تداوم انقلاب تا بی‌نهایت است. اینطور نبوده و نیست که انقلاب با پیروزی تمام شود. ایران پس از پیروزی انقلاب، ضربات سختی بخاطر غفلت عده‌ای خورد که فکر کردند حالا انقلاب پیروز شده است و کار تمام شده! چه مسئولین و چه مردم. تعدادی از مسئولینی که فکر کردند با پیروزی انقلاب، دشمنی دشمن تمام می‌شود و بخشی از مردمی که با وجود اینکه انقلاب کردند ولی فکر کردند حال در بامداد پیروزی باید به زندگی روزمره رو بیاورند و روزمرگی که بیماری خطرناک هر انقلابی است را ارزش دانستند.

البته لطف خدا و دست قدرت الهی با مردم یار بود. در طول این چهل و یک سال، هر بار به ما القا شد که دیگر وقت استراحت و آسایش است، حادثه‌ای باعث شد شور انقلابی زنده شود و هر زمان خمودگی و یأس سراغ مردم و فعالان انقلاب آمد، اتفاقی باعث شد که خودآگاهی انقلابی زنده شود. 

مرور کنیم تاریخ انقلاب‌مان را. مرور کنیم که در گام اول انقلاب، شهادت مطهری و بهشتی و باهنر و چمران و رجایی با همه سختی فقدان‌شان، چه برکاتی داشت تا بدانیم ۲ یوم الله تشییع پیکر شهید عزیزمان حاج قاسم سلیمانی و شکست ابهت نظامی آمریکا در منطقه، در سال اول گام دوم انقلاب اسلامی چه برکاتی می‌تواند داشته باشد.

می‌دانیم انقلاب وارد دومین مرحله خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی شده است. مرور کنیم نهادسازی‌ها و خدمات آنها در ابتدای انقلاب چه برکاتی داشت و فکر کنیم که سطح خدمات به مردم در گام دوم چگونه و چه میزان باید باشد و چه نهادسازی‌های جدیدی برای این سطح خدمات مناسب است و کدام نهادها دیگر کارکرد گذشته خود را ندارند؟

این درست است که باید گام اول انقلاب را مبتنی بر آرمان‌ها و خواسته‌های مردم ارزیابی کنیم اما حواسمان جمع باشد یک سال از گام دوم انقلاب هم سپری شد. مراقب باشیم گام دوم انقلاب، ضعف‌های گام اول را نداشته باشد در حالی که نقاط قوت آن را حفظ کند. ارزیابی گام دوم انقلاب را از همین حالا شروع کنیم. مایی که نسلی هستیم که باید بار مسئولیت گام دوم انقلاب را به دوش بکشیم و چند سال بعد به مردم و تاریخ پاسخگو باشیم. گامی که لزوما چهل ساله نیست و با تلاش بیشتر می‌توان زودتر به گام سوم رسید.

یک به یک رصد کنیم، فکر کنیم، حرکت کنیم و پیشرفت کنیم که در علم و پژوهش، در معنویت و اخلاق، در اقتصاد، در عدالت و مبارزه با فساد، در استقلال و آزادی، در عزت ملی و در بهسازی سبک زندگی راه‌های نرفته و دشوار بسیاری پیش رو داریم.