پژوهشگروبلاگ شخصی قاسم صفایی نژاد

۴ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۸ ثبت شده است

یادداشت یادداشت‌ها

لزوم بایگانی تولیدات محتوایی مرتبط با کتاب

همه می‌دانیم که هم‌اکنون در کشور، تولید محتواهای گوناگونی در حوزه کتاب در حال انجام است. از کلاس‌های مختلف آموزشی در حوزه‌های داستان‌نویسی و خاطره‌نویسی و ویراستاری و ... گرفته که توسط مؤسسات مختلف آموزشی و فرهنگی در حال اجراست، تا جلسات رونمایی کتاب و نقد کتاب و معرفی آن و ...

محتواهای ارزشمندی که بایگانی آنها و دسترس‌پذیر کردن آنها برای عموم مردم در فضای مجازی، می‌تواند حرکت در حوزه کتاب را شتاب بخشد. 

به طور مثال در همین ماه مبارک رمضان، هر شب در باغ کتاب، ویژه برنامه شبگرد اجرا می‌شود که در آن هم معرفی و نقد کتاب وجود دارد، هم خوانش متن‌های کهن انجام می‌شود.

نیازمند سامانه‌ای هستیم که ویدئوهای مرتبط را از سراسر کشور با مشارکت مردم جمع آوری کنیم تا بایگانی این اتفاقات در حد مقدور انجام شود و در دسترس مردم قرار گیرد و مردم بدانند برای دسترسی به انواع محتواها نیاز به جستجوهای سخت در صفحات مختلف ندارند و می‌توانند در یک سامانه با دسته بندی مناسب به کاوش و البته تولید محتوا در این عرصه بپردازند.

منتظر خبرهای جدیدی در این مورد باشید.

 

یادداشت شخصی

مامانش بود!

از سه ماهی قرمز عیدمان، دو تا زنده بودند. پریشب یکی‌شان از دنیا رفت. موقعی که آب تنگ ماهی را عوض می‌کردم، ماهی مرده را داخل کیسه فریزر گذاشتم و برخلاف همیشه که در گلدان لب بالکن خاکش می‌کردم، به دلیل بی‌حوصلگی داخل سطل زباله انداختم. اصلا حواسم نبود دخترم این صحنه را می‌بیند. 

من حواسم نبود ولی دخترم صدایش به اعتراض بلند شد که: بابا چرا انداختیش سطل آشغالی؟ مامانش بود!

---------------------------------------

خدایا!

چقدر از بی‌حوصلگی و حواس‌پرتی و غفلت و ... کارهایی کرده‌ایم که دیده‌ای؟ که شنیده‌ای؟ که خوانده‌ای دلمان را؟

ببخش من را که هر لحظه در خسر و زیانم.

یادداشت یادداشت‌ها

نقطه شروع

الحمدالله دیروز اختتامیه مسابقه خودنویس برگزار شد و برندگان مشخص شدند. در اختتامیه چند دقیقه‌ای صحبت کردم که سرفصل و عناوین عرایض من در سه بخش کلی «چرایی خودنویس»، «گزارش خودنویس» و «برنامه‌های آینده» ارائه شد. در مورد «خودنویس» و چرایی و برنامه‌های آن قبلا نوشته بودم اما برنامه‌های آینده را لازم است اینجا هم بنویسم.

نشرسرای خودنویس

دیروز مفتخر بودم که راه اندازی «نشرسرای خودنویس» را اعلام کنم. در نشر جام جم، سامانه‌ای ایجاد کرده‌ایم که هر کسی از هر نقطه‌ای از ایران راجع به هر موضوعی برای ما بتواند داستان ارسال کند؛ ما داستان‌ها را با کمک نویسندگان مجرب کشور، داوری می‌کنیم و آثار قابل انتشار را منتشر می‌کنیم و برای استعدادهای قابل حمایت، مربی تعیین می‌کنیم تا به مرحله انتشار اثر برسند.

پلتفرم آموزش مجازی

برای اینکه هزینه‌ها پایین‌تر بیاید و زحمت مردم برای تشریف‌فرمایی به تهران کم شود، ان شالله تا پایان بهار امسال، از پلتفرم آموزش مجازی رونمایی خواهیم کرد که در سه سطح به آموزش موارد مرتبط با نشر می‌پردازیم:

- ویدئوها و مطالب آموزشی رایگان: همه مردم می‌توانند در سطح کلیات و به صورت رایگان با مفاهیم مرتبط با نویسندگی و کتاب آشنا شوند.

- دوره‌های آموزشی مجازی: مردم می‌‌توانند با ثبت نام در این دوره‌ها طی ۸ تا ۱۶ جلسه ویدئویی، درس‌ها را مشاهده کنند و پس از طی کردن مرحله آزمون، مدرک مرتبط با دوره را دریافت کنند.

- کلاس خصوصی مجازی: مربیانی که برای آثار قابل حمایت تعیین کرده‌ایم، در این پلتفرم و به صورت تعاملی با هنرجوها ارتباط می‌گیرند و اثر ارسالی آنان را نقد و تقویت می‌کنند تا به مرحله انتشار اثر برسد.

نقره‌ای‌ها و برنزی‌های مسابقه اول خودنویس

برای نقره‌ای‌ها و برنزی‌های مسابقه اول خودنویس، حمایت‌های زیر را در نظر گرفته‌ایم:

نقره‌ای‌ها: 

- نقره‌ای‌ها می‌توانند در دوره آموزشی داستان نویسی ما در سال ۹۸ به صورت کاملا رایگان شرکت کنند.

- نقره‌ای‌ها می‌توانند در کلاس خصوصی مجازی ما در سال ۹۸، در مورد اثر ارسالی خود که از سوی داوران ما نقره‌ای انتخاب شده است، با ۷۰ درصد تخفیف شرکت کنند.

برنزی‌ها: 

- برنزی‌ها می‌توانند در دوره آموزشی داستان نویسی ما در سال ۹۸ با ۵۰ درصد تخفیف شرکت کنند.

- برنزی‌ها می‌توانند در کلاس خصوصی مجازی ما در سال ۹۸، در مورد اثر ارسالی خود که از سوی داوران ما برنزی انتخاب شده است، با ۵۰ درصد تخفیف شرکت کنند.

مسابقات امسال

نشرسرای خودنویس در سال ۹۸ حداقل سه مسابقه هم برگزار خواهد کرد تا علاوه بر درصد فروش به نویسندگان، بتواند جایزه هم تقدیم نفرات برتر کند. یک مسابقه داستان بلند، یک مسابقه فیلمنامه نویسی و یک مسابقه تولید کتاب صوتی برای امسال برنامه ریزی کرده‌ایم که جزییات آن به زودی اعلام خواهد شد.

حلقه‌های کتابخوانی

ما امسال قصد داریم با همکاری موسسه جام جم و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، حلقه‌های کتابخوانی مردمی و رسمی در کشور راه اندازی کنیم. این حلقه‌ها که در سطح مردمی آن بین ۳ تا ۱۲ نفره هستند، برای معرفی و نقد و کتابخوانی تشکیل می‌شود و ما در جام جم از آنها حمایت رسانه‌ای می‌کنیم. ان شالله برای حلقه‌های رسمی‌تر هم می‌توانیم پوشش شبکه استانی تلویزیونی مربوطه را هماهنگ کنیم.

باشگاه مشتریان

باشگاه مشتریان نشر جام جم به زودی رونمایی می‌شود. کسانی که به نوعی با نشر جام جم در تماس هستند، حالا یا مشتری ما هستند، یا در حلقه‌های کتابخوانی ما شرکت می‌کنند یا برای ما اثر می‌فرستند در این باشگاه مشتریان امتیازات مختلفی دریافت خواهند کرد. این امتیازات هر چقدر بیشتر باشد، افراد می‌توانند از تخفیفات بیشتری در باشگاه مشتریان ما استفاده کنند. این تخفیفات برای محصولات فرهنگی از جمله کتاب، سینما، تئاتر و اماکن ورزشی در نظر گرفته شده است.

 

یادداشت یادداشت‌ها

خبرهای جدیدی در راه است

مسابقه داستان نویسی خودنویس به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود. این روزها، داوران محترم در حال داوری ۲۰ اثر نفرات طلایی خودنویس هستند تا میزان رشد استعدادها در کارگاه‌های داستان نویسی مشخص شود و برنده جایزه ویژه هیات داوران تعیین شود. از سوی دیگر، مردم هم در حال رأی دادن به این ۲۰ نفر هستند تا ۳ نفر برتر از نگاه مردمی هم تعیین شود. ضمن آنکه به قید قرعه به ۱۰ نفر از رأی دهندگان هم جایزه ۱ میلیون تومانی اهدا خواهد شد. مراسم قرعه کشی هم در همان اختتامیه برگزار خواهد شد.

برای اینکه بتوانید در این قرعه کشی شرکت کنید و این ۲۰ اثر را بخوانید و به هر کدام که تمایل داشتید رأی بدهید، می‌توانید اپ کتابخوان جام جم را از اینجا دریافت نمایید و به قسمت خودنویس مراجعه کنید و رأی خود را ثبت نمایید.

روز ۱۵ اردیبهشت ماه اختتامیه مسابقه خودنویس برگزار می‌شود؛ این روزها مشغول ثبت نام شرکت کنندگان در مراسم اختتامیه هستیم تا بتوانیم تدارکات لازم برای میزبانی را فراهم کنیم. مجری برنامه اختتامیه سرکار خانم مژده لواسانی هستند و بسیاری از ناشران و نویسندگان بزرگ کشور هم دعوت کرده‌ایم. ضمن اینکه علاوه بر ۲۰ نفر طلایی خودنویس، از همه ۲۳۰ نفر شرکت کننده نقره‌ای و برنزی هم دعوت کرده‌ایم تا به این مراسم بیایند و ان شالله در همین مراسم اعلام کنیم که حمایت نشر جام جم از این عزیزان چگونه خواهد بود. به جز این افراد، هر کسی تمایل به حضور در این مراسم دارد، می‌تواند از اینجا ثبت نام کند و قدم روی چشم ما بگذارد.

اما این همه ماجرا نیست.

در این اختتامیه، مراسم رونمایی از کتاب هم داریم، هم کتاب کاغذی و هم کتاب صوتی.

کتاب صوتی «سه کاهن» اثر ارزشمند جناب آقای مجید قیصری که توسط «قناری» تولیدکننده تازه تأسیس کتاب صوتی، تولید شده در این مراسم رونمایی خواهد شد. از قناری در عید نوروز هم چلچله (چهل کتاب صوتی شعر با صدای شاعر) منتشر شده بود.

از یک کتاب جدید هم به نام «مناجات الغافلین» اثر ارزشمند و مبتکرانه جناب آقای محمدمهدی رسولی هم ان شالله رونمایی خواهیم کرد. مناجات الغافلین کتاب مناجاتی برای نوجوانان است که با زبان طنز به صفت‌های منفی اخلاقی آدمی اشاره می‌کنه.

در حال تلاشیم چند کتاب صوتی دیگه هم به ماه مبارک رمضان برسانیم. خبر آنها هم به زودی خواهید شنید.