استراتژی‌های دستیابی به تکنولوژی و محصولات

اصولا برای دستیابی به تکنولوژی به عنوان یک محصول صنعتی راه‌های گوناگونی میسر است که هر کشوری در هر یک از زمینه‌های صنعتی با توجه به ساختار علمی و صنعتی خود و میزان خوداتکایی در زمینه‌های علوم و فنون، میزان دسترسی به منابع ارزی مورد نیاز، مواد اولیه داخلی، نوع و کیفیت نیروهای متخصص در دسترس، روابط سیاسی بین المللی و منطقه‌ای، ارزشی که برای فعالیت‌های تحقیق و توسعه در برنامه‌های توسعه اقتصادی مبتنی بر تکنولوژی قائل است، مرحله‌ای که تکنولوژی مورد نظر در سیکل عمر خویش دارد، سیاست‌های توسعه صنعتی خویش را تدوین و با استفاده از مطالعات امکان‌پذیری فنی و اقتصادی در هر زمینه‌ای اقدام اتخاذ مناسب‌ترین استراتژی برای دستیابی به محصول و تکنولوژی مورد نظر بنماید. انواع شیوه‌ها بدین قرارند: 

  1. استراتژی نوآوری تکنولوژیکی از طریق فعالیت‌های تحقیق و توسعه 
  2. استراتژی توسعه تکنولوژی موجود 
  3. استراتژی مهندسی معکوس 
  4. استراتژی انتقال تکنولوژی 
  5. استراتژی استفاده مؤثر از امکانات و تکنولوژی موجود 
  6. استراتژی خرید کارخانه و پروسه تولید به صورت tern key 
  7. استراتژی واردات کالا و تکنولوژی مورد نظر

 

جایگاه و نقش فعالیت‌های تحقیق و توسعه در استراتژی‌های دستیابی به تکنولوژی مورد نیاز

نویسنده: علیرضا علی احمدی، شماره ۱۵ و ۱۶ فصلنامه مدیریت فردا، پاییز و زمستان ۱۳۸۵

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالا بروید