چند وقت پیش نمافر گزارشی منتشر کرده بود در مورد مقایسه صنعت سینما با صنعت محصولات زیبایی در ایران. در این گزارش بیان شده که فروش صنعت محصولات زیبایی نسبت به سینما، بیش از ۸۲ برابر است. یعنی درآمد از محل فروش فیلمهای سینمایی در ایران در سال ۱۴۰۲، حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان بوده است در حالی که فروش محصولات زیبایی حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان بوده است.
نکات جالب دیگر هم وجود دارد:
– فروش فروشگاه آنلاین خانومی (مخصوص لوازم آرایشی و بهداشتی) به تنهایی تقریبا مساوی کل صنعت سینمای ایران است.
– میزان مصرف لوازم آرایشی در ایران، ۲ونیم برابر میانگین جهانی است و رتبه هفتم در دنیا و دوم در منطقه از آن ماست.
به این دادهها خوب است، اطلاعات دیگری هم اضافه شود:
– اندازه بازار صنعت سینما و سرگرمی در دنیا ۱۰۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ بوده است که سالیانه ۸ درصد رشد میکند.
– اندازه بازار صنعت محصولات زیبایی در دنیا ۴۲۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ بوده است که سالیانه نزدیک ۷ درصد رشد میکند.
یعنی نسبت این دو صنعت در میانگین جهانی، حدود ۴ برابر است در حالی که در ایران حدود ۸۰ برابر است؛ ضمن آنکه به دلیل عدم انتشار آمار رسمی به همراه جزییات، رشد دقیقی هم برای این صنایع نمیتوانیم متصور باشیم اما به نظر میرسد مانند دنیا رشد صنعت سینما از محصولات زیبایی بیشتر نباشد و وضعیت عکسی را دنبال خواهیم کرد.
همه اینها نشاندهنده آن است که اوضاع صنایع خلاق و فرهنگی ما از منظر اقتصادی، جذابیت لازم برای برای سرمایهگذاری را نداشته است و باید برای سیاستگذاری صحیح آن چارهای اندیشید.