پژوهشگروبلاگ شخصی قاسم صفایی نژاد

پرشکوه‌ترین نرمش قهرمانانه تاریخ

چند وقت پیش کتابی خوندم با عنوان «صلح امام حسن(ع) پرشکوه‌ترین نرمش قهرمانانه تاریخ». کتابی که شیخ راضی آل یاسین نوشته و با قلم توانای رهبر انقلاب ترجمه شده. کتابی بسیار زیبا در مورد صلح امام حسن(ع) که مقام رهبری در مقدمه آن نوشته‌اند که: «اینک که با فراهم آمدن ترجمه‌ى این کتاب پر ارزش و نامى, جامعترین و مستدل‌ترین کتاب درباره‌ى (صلح امام حسن) در اختیار فارسى زبانان قرار می‌گیرد, اینجانب یکى از آرزوهاى دیرین خود را بر آورده مى‌یابم و جبهه‌ى سپاس و شکر بر آستان لطف و توفیق پروردگار مى‌سایم. پیش از اینکه به ترجمه‌ى این کتاب بپردازم, مدتها در فکر تهیه‌ى نوشته‌ئى در تحلیل موضوع صلح امام حسن بودم و حتى پاره‌ئى یادداشت‌هاى لازم نیز گرد آورده بودم, ولى سپس امتیازات فراوان این کتاب مرا از فکر نخستین بازداشت و به ترجمه‌ى این اثر ارزشمند وادار کرد مگر که جامعه‌ى فارسى‌زبان نیز چون من از مطالعه‌ى آن بهره گیرد و هم براى اولین بار درباره‌ى این موضوع بسى با اهمیت, کتابى از همه و جامع, در معرض افکار جویندگان و محققان قرار گیرد.»
خیلی دوست داشتم که این کتاب رو معرفی کنم و البته خلاصه‌ای از اون تهیه کنم تا علاقه‌مندان بتونند ازش استفاده کنند اما فعلا به دلیل مشغله، فرصت تایپ خلاصه کتاب رو نداشتم. تا اینکه چند روز پیش سایت کتاب نیوز خلاصه‌ای هر چند کوتاه رو در مورد این کتاب نوشت که به شرایط مختلفی که منجر به صلح امام حسن شد پرداخته است. با توجه به نزدیکی ماه محرم و تأثیر صلح امام حسن (ع) بر قیام امام حسین (ع) مناسب دیدم که این خلاصه رو به PDF تبدیل کنم که می‌توانید آن را دانلود کنید.
بخشی از کتاب: امام حسن(ع)  روحیاتِ حریف و تمایلات و انگیزه‌های اجتماع و عوامل زمان را به دقت مورد مطالعه و بررسی قرار می‌دهد و آنگاه از روی بصیرت و روشن‌بینی، نقشه‌اش را طرح می‌کند و نتیجه‌ی آن را پیش‌بینی کرده و با خط مشی مدبرانه‌اش  آینده‌ی ملتی را تضمین می‌کند و با نتایجِ حتمی آن قبر دشمن را می‌کَند؛ گردبادهای حوادث را ماهرانه رد می‌کند و در چهره‌ی پیامبرِ صلح با «موفقیتِ تضمین شده»، در حالی که به خاطرِ اصلاح‌طلبی‌اش سربلند و افراخته‌گردن است، از میانِ کولاکِ حوادث بیرون می‌آید و آنگاه می‌میرد در حالی که راضی نیست به خاطرِ او قطره‌ی خونی ریخته شود.
 
دانلود خلاصه کتاب با حجم 120 کیلوبایت 
----------------------------------------------------
بعد نوشت: الحمدالله فرصتی حاصل شد تا متن کامل کتاب را در اختیار دوستان قرار دهم:
متن کامل کتاب 
 
 

 

ثبت نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.

نظرات (۹)

احد ۲۳ آبان ۸۹، ۱۱:۲۱
ای ول نزدیکی ماه محرم مناسبت خوبی برای خوندن این کتابه :دی
متین ۲۳ آبان ۸۹، ۱۱:۲۱
سلام

بالای وبلاگت نوشتی فرهنگی.مطالبت بد نیست اما بیشترش شعره. کشور ما این همه مشکلات فرهنگی داره حداقل درباره یکیشون حرف بزن.همه مطالبت یا کپی برداریه یا شعره!
قاسم صفایی نژاد ۲۳ آبان ۸۹، ۱۱:۲۲
سلام متین جان
خوشحال شدم از نظرت اما ای کاش ردپایی میزاشتی از خودت.
در مورد مشکلات فرهنگی که گفتی حداقل راجع به یکیشون بنویسم رو میتونی به آرشیو موضوعی وبلاگ (قسمت فرهنگی) مراجعه کنی که اونجا مقاله های فرهنگی هست اما حتی شعر هم به نظر من اگه تاثیر فرهنگی داشته باشه کار فرهنگی حساب میشه . من معرفی کتاب و فیلم و شعر رو به همین منظور انجام میدم . چون حس میکنم در فرهنگ تاثیر گذاره . کار فرهنگی صرف مقاله نیست . اما چشم ، حتما در مورد مقاله های فرهنگی بیشتر وقت میزارم
سکوت ۲۳ آبان ۸۹، ۱۱:۲۲
هنوز که نخوندمش ولی باید جالب باشه .ممنون از این پستت
سید رضا ۱ بهمن ۸۹، ۰۷:۰۷
خسته نباشی برادر
خیلی ممنون
علیرضا ۲۸ دی ۹۰، ۱۱:۱۸
بهترین کتابیه که در زمینه امام مجتبی علیه السلام خوندم واقعاً فوق العادست تا قبل از خوندن این کتاب شناختی نسبت به امام نداشتم اما وقتی خوندم شیفتشون شدم
ممنون که گذاشتی
ahmad ۶ بهمن ۹۰، ۰۱:۲۶
سلام..............وبلاگ عالی داری.........خوشحال میشم به من هم سر بزنی....
شاید با تبادل لینک موافق باشید؟
حمید ۲۷ شهریور ۹۲، ۱۱:۰۷
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=4863987495835&set=gm.610542695664425&type=1&theater
نرمش قهرمانانه؛ اصطلاح جالبی هست
به نظرم منظورم رقص باله است که در المپیک انجام بشه هم نرمشه هم قهرمانی داره
به هر رو هر حرف عاقلانه ای رو باید گوش داد.
بیچاره احمقی نژاد که بخاطر همین حرف ها منفور شده بود
قاسم صفایی نژاد: ۲۷ شهریور ۹۲، ۱۱:۲۰
تا مرد سخن نگفته باشد / عیب و هنرش نهفته باشد
محمدعلی ۵ آبان ۹۲، ۱۲:۵۷
من مدتها به دنبال متن کامل کتاب صلح امام حسن بودم ولی متاسفانه هنوز موفق به دریافت آن نشده ام