پژوهشگروبلاگ شخصی قاسم صفایی نژاد

جامعه شناسی نخبه‌کشی

جامعه شناسی نخبه کشی اثر علی رضاقلی توسط نشر نی در 238 صفحه در سال 1377 منتشر شده است. معمولا بعید است یک کتاب تاریخی که در حوزه اندیشه تالیف شده است به چاپ های خیلی بالا برسد اما کتاب جامعه شناسی نخبه کشی توانسته است بیش از 35 بار تجدید چاپ شود و این حکایت از جذابیت محتوایی آن دارد، کتابی که بیشتر به تاریخ ایران (به خصوص از پانصد سال قبل تا به امروز) پرداخته و هیچ نظریه جامعه شناسی در آن وجود ندارد و هر کسی حتی بدون هیچ چگونه پیش زمینه جامعه شناسی می تواند با آن برقرار کند.

رضاقلی ضمن تحلیلی جامعه شناختی نسبت به برخی از ریشه های تاریخی استبداد و عقب ماندگی در ایران، به طور اختصار به بررسی عملکرد برخی از شاهان و نخست وزیران ایران طی 5 قرن اخیر پرداخته است. همچنین ذهن ها را به عوامل اصلی از میان برداشتن 3 نخست وزیر به نام‌های قائم مقام، امیرکبیر و مصدق از بین 87 نخست وزیری که طی 200 سال گذشته در ایران بر سر کار آمده اند، معطوف نموده است.

در این کتاب سخن از این است که ریشه مشکلات کشور را باید از زاویه‌ای دیگر دید. درست است که گاهی نویسنده در کتاب دچار سیاه نمایی در مورد مردم ایران شده است اما به دلیل رویکرد بیدارسازی و تنبهی که نویسنده پیش گرفته است، قابل درک است.

نسخه کاغذی این کتاب را می‌توانید به قیمت 12000 تومان از اینجا خریداری نمایید. همچنین نسخه الکترونیک این کتاب را می‌توانید از فیدیبو با قیمت 7200 دریافت نمایید. البته پی دی اف رایگان کتاب هم با جستجو در اینترنت قابل دریافت است. کتاب صوتی این اثر هم می‌توانید از اینجا دریافت نمایید. همچنین می‌توانید نظرات کاربران گودریدز را از اینجا بخوانید.

 

 

ثبت نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است