پژوهشگروبلاگ شخصی قاسم صفایی نژاد

نظام حقوق زن در اسلام

کتاب «نظام حقوق زن در اسلام» اثر شهید مطهری توسط انتشارات «دفتر نشر فرهنگ اسلامی» در 427 صفحه در سال 1353 منتشر شده است. از آن پس این کتاب توسط ناشران گوناگون و به زبان‌های مختلف چاپ مجدد شده است. این کتاب دربرگیرنده سلسله مقالاتی است که شهید مطهری در سال‌های قبل از آن در مجله «زن روز» در دفاع از قانون مدنی و در پاسخ به مقالات ابراهیم مهدوی زنجانی منتشر کرده بودند.

کتاب با مقدمه شهید مطهری و چگونگی نگارش این کتاب آغاز می‌شود و سپس در 11 بخش مباحث مطرح می‌شود:

1. خواستگاری و نامزدی

2. ازدواج موقت

3. زن و استقلال اجتماعی

4.اسلام و تجدد زندگی

5. مقام انسانی زن از نظر قرآن

6. مبانی طبیعی حقوق خانوادگی

7. تفاوت‌های زن و مرد

8. مهر و نفقه

9. مسأله ارث

10. حق طلاق

11. تعدد زوجات

شهید مطهری در این کتاب با دیدی جامع و بحث همه جانبه مباحث مرتبط با زن، ازدواج و خانواده بخصوص مواردی که شبهاتی در جامعه راجع به آنها رواج دارد را مطرح می‌کنند. تقریبا در تمامی موضوعات هم نظر دانشمندان غربی بیان شده است، هم نظر اسلام و هم شرایط واقعی ناشی از این نوع تفکرات در ایران و غرب و تحلیلی منطقی از تمامی آنها. شاید دو سه مورد تحلیل نابجا هم در این کتاب وجود داشته باشد که خیلی غیرطبیعی نیست و به اصل موضوعات لطمه‌ای نمی‌زند.

قبلا در این وبلاگ، 2 بند خواندنی از این کتاب را در بخش نقل قول گنجانده بودم که توصیه می‌کنم با خواندن آنها به خواندن کامل کتاب علاقه‌مند شوید. بندهای زیبای بسیاری در این کتاب وجود دارد اما به دلیل اینکه نقل «تقطیع شده» آنها ممکن است باعث جا نیفتادن بحث و ایجاد شبهات جدید شود از آن پرهیز کردم؛ امیدوارم با مطالعه این کتاب، از آن لذت ببرید. عناوین این 2 بند در زیر آمده است که می‌توانید برای خواندن آنها روی آن کلیک کنید:

اگر زن در نقش مرد ظاهر شود...

بزرگترین شکست برای زن

 

نسخه کاغذی این کتاب را می‌توانید به قیمت 9000 تومان  از اینجا بخرید. همچنین نسخه الکترونیکی این کتاب را می‌توان در فرمت‌های گوناگون از اینجا به صورت رایگان دریافت نمایید. همچنین نظرات کاربران گودریدز را می‌توانید از اینجا بخوانید.

 

ثبت نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.

نظرات (۲)

.. روشنا .. ۱۵ شهریور ۹۵، ۱۲:۴۰
به نام خدا 
عالی و جامع  ! ممنون که می نویسید. 
فرهنگ پرواز ۲۰ آبان ۹۵، ۱۱:۲۴
ممنون