«الگوی مطبوعات و رسانههای اسلامی» نام کتابی است که در سال ۱۳۸۲ توسط «حمید مولانا» به زبان فارسی تألیف شده است.
مؤلف کتاب در مقدمه کتاب بیان میکند که:
«انقلاب اسلامی در این دو دهه موفق شده است، الگوهای اصیل، مستقل و اسلامی در نهادهای مختلف حکومت و دولت و به ویژه در قوای سه گانه مجریه، مقننه و قضاییه به وجود آورد. مقام رهبری و نهاد ولایت فقیه اصیلترین و بهترین نمونه از ابتکارات انقلاب اسلامی میباشد. شورای نگهبان، مجلس خبرگان و بسیاری دیگر از سازمانهای امروزی امثال روشنی از نهادهای انقلاب و جمهوری اسلامی ایران میباشند ولی در تفکر و سازماندهی و پیاده کردن یک الگوی انقلابی و اسلامی که کل سیستم: ۱. مطبوعاتی و رسانهای؛ ۲. تشکل سیاسی و احزاب؛ ۳. تعلیم و تربیت عالی و دانشگاهی را در برگرفته، مستقل باشد، غفلت شده است…
… تحقیقات نیم قرن اخیر در مورد مطبوعات و نظامهای رسانهای کشورها و مناطق مختلف نشان میدهد که همیشه رابطه مستقیمی بین الگوی مطبوعات و الگوی سیاسی و اقتصادی هر نظام وجود دارد. سوالی که برای جمهوری اسلامی ایران باید مطرح باشد، این است که آیا یک سیستم مطبوعاتی که مخلوطی از ایدهها و ارزشها و الگوهای لیبرالیستی و غیرلیبرالیستی غرب میباشد، میتواند محافظ نظام انقلابی و اسلامی و به موازات نهادهای دیگر رشد و نمو کند؟…
… در ایران «آزادی مطبوعات» جوابی عام به همه مسائل بوده است، بدون اینکه سؤال شود، درد اصلی چیست؟ تاریخ مطبوعات ایران تاریخ «جواب» بوده است، نه تاریخ «سؤال»…
… تصاویر و تئوریهای مطبوعات و رسانههای جمعی در تاریخ ایران از جنبه فلسفی، سیاسی، جامعه شناسی و ناسیونالیسم غرب مطرح شده است و نه از جنبه اسلامی و ملی و سنتی. به این دلیل تئوری مطبوعات در ایران اصالت مستقل به خود را تا حدود زیادی ندارد. برهان مطبوعات و رسانههای جمعی برهان «دموکراسی» و «آزادی» است که در محیط و فرهنگ اروپا و آمریکا و در محیط سرمایهداری و سوسیالیستی آنها رشد و نمو کرده است. اینگونه تناقضات در طول تاریخ، مطبوعات و رسانههای جمعی ایران را به رسانههای تفریقی مبدل کرده است. مطبوعات به جای یک نیروی مؤثر در همبستگی جامعه و آزادی حقیقی و واقعی، به یک نهاد تفرقهآور تبدیل شده است.»
در ادامه پروفسور مولانا به بحثهای زیر پرداخته است که خواندن آن به تمامی علاقهمندان توصیه میگردد:
– نظریههای مربوط به فرهنگ و جامعه
– آزادی مطبوعات و رسانهها
– تئوریها و الگوهای مطبوعات و رسانهها
– فرهنگ مبتذل و رسانههای غرب
– تناقضات در مطبوعات و رسانههای لیبرالیسم
– فرهنگ و مطبوعات و رسانههای اسلامی
– نظریه همگرا در فرهنگ و ارتباطات
– کالبدشناسی مطبوعات و رسانهها
– مالکیت مطبوعات و رسانهها
– کنترل مطبوعات و رسانهها
– ریشههای بحران مطبوعات در ایران
– ارتباطات و رسانهها در اسلام
– اخلاقی مطبوعاتی و رسانهای
– بسیج روزنامهنگاران مسلمان
– پایههای اسلامی اخلاق مطبوعاتی و رسانهای
– مدلولات و الگوی مطبوعات و رسانههای اسلامی
* میتوانید خلاصه کتاب و نقد آن را از اینجا دانلود نمایید.