فرآیند انتخاب تکنولوژی و محصول مناسب شامل کلیه اقدامات و فعالیتهای به هم پیوستهای است که با توجه به اهـداف،شرایط، ویـژگیها و نیازهای تکنولوژیکی جهت تعیین مناسبترین تکنولوژی مورد نیاز و همچنین مناسبترین استراتژی دستیابی به آن با در نظر گرفتن بهترین شرایط و مناسبات فنی،اقتصادی و حقوقی صورت میپذیرد.این فرآیند معمولا بهطور کلی شامل مراحی نـظیر آنـچه خواهد آمد،میباشد.:
۱. اطلاع از نیازهای بازار،سلیقههای مصرفکنندگان و کشش بازار برای محصولات جدید
۲. اطلاع از وضعیت رقبا،موقعیت فعالیتهای تحقیق و توسعه و نوآوری محصول و تهدیدات محیطی
۳. اطلاع از موقعیت جهانی تکنولوژیهای مورد نیاز و تبیین الگوی رفتار آنها در مـقطع زمـانی مورد بررسی با استفاده از تکنیکهای پیشبینی تکنولوژی
۴. شناخت از امکانات فنی و علمی کشور و امکان دسترسی به مواد،انرژی،فرآیندهای تولید محصولات
۵. تجزیه و تحلیل موقعیت شرکت سرمایهگذار در بین سایرین از نظر پشتوانه علمی و فنی،توانایی اقتصادی و فـنی،ارتباطات و بازاریابی
۶. بـرنامهریزی اسـتراتژیک برای تعیین و انتخاب تکنولوژی مـورد نـیاز بـا توجه به اطلاعات جمعآوری شده.
۷. طراحی استراتژیهای دستیابی به محصول و انتخاب مناسبترین استراتژی
جایگاه و نقش فعالیتهای تحقیق و توسعه در استراتژیهای دستیابی به تکنولوژی مورد نیاز
نویسنده: علیرضا علی احمدی، شماره ۱۵ و ۱۶ فصلنامه مدیریت فردا، پاییز و زمستان ۱۳۸۵