پژوهشگروبلاگ شخصی قاسم صفایی نژاد

* این یادداشت به عنوان سرمقاله شماره 10 هفته نامه سرخط منتشر شده است.

 

روایت از دفاع مقدس و بازگو کردن خاطرات فرماندهان و رزمندگان و البته پشتیبانان آنان در خانه‌ها همواره یکی از تکالیف و دغدغه‌های علاقه‌مندان به ایران اسلامی بوده است. سالروز آزادسازی خرمشهر به عنوان یکی از روزهای اصلی جنگ 8 ساله، بهانه خوبی است تا روایت‌های مختلفی از آن روزهای تلخ و شیرین ببینیم و بشنویم و بخوانیم.

سخن این‌جا است که رسانه‌ها برای زنده نگه داشتن و درس گرفتن از 8 سال تاریخ یک ملت عظیم باید چه کنند و در ازای آن چه دستاوردهایی شامل ما می‌شود؟

ایجاد یک حرکت عظیم، الهام بخش و برانگیزاننده در زمینه ادبیات مقاومت و انقلاب اسلامی و هم‌چنین جلوگیری از به ثمر نشستن خواست برخی جریان‌های معاند انقلاب اسلامی در جهت انزوای مفاهیم و حقایق انقلاب اسلامی، دو ویژگی مهم و شاخص فعالیت‌های این حوزه است. در قبال این عمل نیز کشور از ادبیات وارداتی بی‌نیاز می‌شود.

نسل سوم و چهارم انقلاب که روزهای دفاع را ندیده است، به دنبال محصولات فرهنگی - رسانه‌ای جذاب در قالب‌های مختلف کتاب، فیلم، مستند، پویانمایی و حتی بازی رایانه‌ای است. باید بتوان حرکتی درخور دفاع مقدس برای زنده نگه داشتن درس‌ها و عبرت‌های آن رقم زد و تجربیات دفاع مقدس را به دور از قالب‌های کلیشه‌ای و تشریفاتی در متن زندگی مردم وارد کرد، هم‌چنان که حضور آن در زندگی بسیاری از مردم ملموس است. مردمی که به دنبال همان فرهنگ دفاع مقدس، گفتمان «مقاومت» در برابر دشمنان زیاده‌خواه را پیشه خود کرده‌اند و با اعتماد به وعده الهی به سربلندی از آزمایش تاریخی امیدوارند و می‌دانند که تنها راه پیشرفت، مقاومت است؛ همان‌گونه که مقاومت در 8 سال دفاع از میهن پرافتخارمان نتیجه‌بخش بود و کشور با تقدیم فرزندان خود اثبات کرد که زیر بار ظلم نخواهد رفت. چه بسا که اگر در آن زمان نیز گفتمان سازش انتخاب می‌شد، نه تنها کشور عزت خود را از دست می‌داد، بلکه اثری از پیشرفت‌های ایران اسلامی دیده نمی‌شد. ملت ایران مطمئن است که بیگانه راضی به پیشرفت آنان نیست.

لازم به ذکر است که با توجه به شدت گرفتن بیداری اسلامی در این دوره زمانی، لازم است آثار فاخر دفاع مقدس ما در قالب‌های گوناگون فیلم و کتاب و مستند به زبان‌های خارجی ترجمه شود تا سایر ملل نیز از تجربیات ملت ایران بهره برند تا ترویج گفتمان «مقاومت» کمکی باشد به برچیده شدن ظلم در جهان.

ثبت نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است