پژوهشگروبلاگ شخصی قاسم صفایی نژاد

چه کسی می گوید فیل ها نمی توانند برقصند؟

شرکت های بسیاری بوده اند که در طول تاریخ تا مرحله سقوط و فروپاشی پیش رفته اند. برخی از آنها با کوشش تیم های مدیریتی نوین به طرز معجزه آسایی از نابودی نجات یافته اند . آی بی ام یکی از همین شرکت هاست .

در سال ١٩٩٠ شرکت آی بی ا م با ٣ میلیارد دلار سود خالص بالاترین سود خود را به دست آورد ولی همین شرکت در سال ١٩٩٣ با از دست دادن ١٦ میلیارد دلار در معرض نابودی قرار گرفت . مدیری لایق به نام لوئیس گرستنر در رأس این شرکت قرار گرفت و آن را از سقوط نجات داد و متحول کرد . در این کتاب او داستان این تحول را از زبان خود، و با بیانی ساده و روان تشریح می کند.

او می نویسد :« در طول زندگی حرفه ای خود با عقاید تعصب آمیز زیادی از قبیل کوچک زیباست و بزرگ بد است روبرو بوده ام. در عرف عمومی جامعه چنین جا افتاده است که شرکت های بزرگ کُند، بوروکراتیک، غیرپاسخگو و غیرمؤثر هستند و شرکت های کوچک سریع پاسخگو و مؤثر می باشند. این مطالب کاملاً بی معنی هستند من تا به حال شرکت کوچکی را ندیده ام که تمایل نداشته باشد به یک شرکت بزرگ تبدیل شود و یا شرکت کوچکی را ندیده ام که در تحقیق و بازاریابی به بودجه رقبای بزرگتر از خودش حسادت نکند. بزرگی و حجم بالا اهمیت زیادی دارد، اندازه بزرگ می تواند یک اهرم کمکی تلقی شود . گستردگی و عمق زیاد اجازه سرمایه گذاری بیشتر، ریسک بزرگ تر و صبر زیادتر برای رسیدن به نتایج نهایی را می دهد.

سؤال این نیست که آیا یک فیل می تواند بر یک مورچه غالب شود یا خیر، بلکه سؤال این است که آیا یک فیل خاص، می تواند برقصد یا خیر، اگر فیل بتواند برقصد، مورچه ها باید اطاق رقص را ترک کنند.

 

دانلود خلاصه کتاب

 

ثبت نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.

نظرات (۶)

mojtaba ebrahimian ۲۳ آبان ۸۹، ۱۱:۵۱
kheili jaaleb bud montahaa baayad be mogheiyat ham negaah kard??
masalan Doctor Ahmadi NEjad mitune ye hamchin kaari kone o mamlekato tekoon ebde???
khob felan ke BAEID be nazar mirese
دختر پاییزی ۲۳ آبان ۸۹، ۱۱:۵۲
واقعا زیبا بود من کتاب را هم دانلود کردم و ازتون ممنونم واقعا
قاسم صفایی نژاد ۲۳ آبان ۸۹، ۱۱:۵۲
سلام مجتبی جان
اگه کتاب رو بخونی متوجه میشی که آقای گرستنر ظرف مدت 9 سال تونست برنامه هاش رو اجرا کنه ، اینم در حالی هست که همه به حرفش گوش میدند و تمام تصمیمات رو خودش میگیره و همه ازش قبول میکنند .حق با توئه ، متاسفانه بروکراسی که میراث خاتمی برای ایرانیان هست رو نمیشه خیلی سریع و راحت جمع و جور کرد تا بشه فیل رو رقصوند ، اونم توو مملکتی که معلوم نیست چند تا نهاد قدرت داره !
فردینا ۲۳ آبان ۸۹، ۱۱:۵۲
salam
man upam
khosh hal misham be didanam biayy
سکوت ۲۳ آبان ۸۹، ۱۱:۵۳
همین دیگه فیل ها نمی رقصند نمی رقصند...بعد یهو کولاک می کنند این قد که طرف شدن باهاشون فقط کارحضرت فیله
ثمانه اکوان ۲۳ آبان ۸۹، ۱۱:۵۳
سلام ببخشید من سوالتون رو ندیدم ! اگه میشه یکبار دیگه بپرسید !‌