راه انداختن یک کسب و کار جدید
«راه انداختن یک کسب و کار جدید» نام کتابی از مجموعه کتابهای آموزشی دانشگاه هاروارد است که به عنوان «مشاور جیبی» بعنوان حرفهای ناگفتهای از رهبران موفق شرکتهای بزرگ جهان منتشر میشود. این کتاب توسط مجید نوریان ترجمه شده است و ناشر آن انتشارات مبلغان است.
برای بیشتر آشنا شدن با این کتاب، جملات منتخب فصول سیزدهگانه این کتاب را در زیر بخوانیم:
درس اول: سالهای اولیه کارآفرینی
- کارآفرینان برای موفق شدن باید امتحان کنند، تدبیر به خرج دهند، و بصورت کاملا هدفمند به هر وضعیتی حمله کنند.
- اهمیت تماس مستقیم با مشتریان را نمیتوان دست کم گرفت. نیازهای آنان مبنای کسب و کار شما خواهند بود.
- در این راه بدانید که شما «خراب کاری» خواهید کرد. وقتی اشتباهات رخ میدهند، برای تلاشی دیگر خود را آماده کنید.
- وضعیت موجود را نپذیرید. کنجکاوی اغلب اوقات منجر به ایدههای نو و روشهای تازه میشود.
درس دوم: در مورد ماهیت هدف، شفاف عمل کنید
- اگر شرکت شما شفافیت نداشته باشد، تقریبا غیرممکن خواهد بود به جایی که قصد رسیدنش را دارید برسید.
- با مدیران اصلی بنشینید و دیدگاهی را ترسیم کنید. آن دیدگاه، صرفا نگرشی روشن است در مورد اینکه قصد دارید چه کار کنید.
- به سراغ تمام ایدهها نروید. وظیفه شفاف کردن دیدگاه را با دیگران قسمت کنید. این کار، و نه ابلاغ دستورها، به احتمال بیشتری منجر به موفقیت خواهد شد.
- هر روز از خود بپرسید: «من این کار را اداره میکنم. تلاش میکنم چه کاری انجام دهم؟»
درس سوم: هدف بزرگی انتخاب کنید، بعد در راهش تلاش کنید
- هنگام راه انداختن کسب و کار بلندپروازی باشید، چیزهای بزرگ را هدف بگیرید و برای نیل به بیشترینها به خود بیشتر فشار بیاورید.
- قبول کنید که راز کسب و کار، ترجمه یک ایده و تبدیل آن به عمل است.
- کار سخت و اغلب خسته کننده به عمل درآوردن یک ایده است که باعث ایجاد تفاوت میشود.
- کار سخت، حقیقت کسب و کار است؛ ایدههای بزرگ ارزانند.
درس چهارم: تهیه سرمایه شبیه فرایند فروش است
- کارآفرینان جوان اغلب تهیه سرمایه را خیلی سخت میدانند. گردآوردن پول و سرمایه فرآیندی کاملا تعریف شده است، درست شبیه فروش.
- برای شروع، دستهای از سرمایهگذاران بالقوه را شناسایی کنید. بعد با آنان تماس بگیرید و تبلیغاتی شفاف، موجز و ترغیب کننده را شروع کنید، تبلیغاتی که دربرگیرنده اشتیاق و اعتبار باشد.
- بپذیرید که هیچ کس در همان تبلیغات اول اقدام به خرید نمیکند. در این موارد، ضرورت دارد در اسرع وقت به یک پاسخ آری یا خیر برسید.
- سخت تلاش کنید تا دسته بزرگی از سرمایهگذاران را به دست آورید تا اگر یکی از آنان کنار کشید، همیشه کس دیگری باشد که پشت در منتظر شما باشد.
درس پنجم: با پول دیگران طوری رفتار کنید که گویی مال شماست
- وقتی پولی در اختیار دارید میتوانید حقیقتا خود را شرکت بنامید. اما مراقب باشید. اگر تقویت پول سرمایهگذاران بیش از حد آسان به نظر برسد، همین طور خواهد بود.
- آن دسته از تصمیماتی را که به مسائل پولی مربوط میشوند زیر سوال ببرید، تا جلوی سرمایهگذاریهای غلط گرفته شود.
- اگر خود را گرفتار دیدید، به بهترین نحو ممکن جلوی ضررهای خود را بگیرید.
- در نهایت هدف این است که طوری با پول دیگران رفتار کنید که گویی پول خود شماست.
درس ششم: تولد بی ئی تی
- حتی وقتی چیز زیادی درباره کسب و کار نمیدانید، تمایل برای تجربه کردن آن میتواند کارآفرین را تا دوردستها با خود ببرد.
- هنگام اداره کردن یک کسب، از این اصل ساده تبعیت کنید: مطمئن شوید که بیش از آنچه خرج میکنید، پول درمیآورید.
- چون درآمد قابل پیش بینی نیست، مهم است که مدل کسب و کار خود را بررسی کرده و یک منبع برای محتوا یا محصول پیدا کنید که به شما امکان میدهد تا هزینهها را کنترل کنید.
- وقتی یک مدل موفق کسب و کار جا میافتد، وقت آن است که نام تجاری خود را در جامعه ایجاد کنید.
درس هفتم: چطور شرکتهای کوچک میتوانند در راه استعداد رقاب کنند
- رهبران شرکتهای کوچک وقتی نوبت به دستمزد و خط سیر شغلی میرسد، در جذب و رقابت بر سر سرمایه انسانی با چالش مواجه میشوند.
- برای رقابت بر سر استعداد و حفظ آن باید درک کنید چرا افراد برای کار به شرکت شما میآیند.
- صرف نظر از اینکه چطور رشد میکنید، ریشههایتان –گزاره ارزش فرهنگی- را فراموش نکنید و آن را به روشهای جذب و استخدام پیوند دهید.
- بسیاری از افراد بیش از پول، خواهان قدردانی هستند. چیزهای کوچک یا آنچه در وهله اول باعث شد کارکنان به در شرکت شما مراجعه کنند، غفلت نکنید.
درس هشتم: فقط افرادی را استخدام کنید که دوست دارید
- در یک شرکت تازه تاسیس، کسی را بر خلاف قضاوت دل خود استخدام نکنید و خود را برای این کار ترغیب نکنید.
- به غرایز خود اعتماد کنید. شاید یک داوطلب از شعور فنی خوبی برخوردار باشد، اما اگر شخصیت و منش او مناسب نباشد، این مهارت تاثیری نخواهد داشت.
- داوطلبان را به سایر افراد حاضر در دفتر معرفی کنید و بعد نگاه کنید که چطور با دیگران رفتار میکنند و دیگران چه رفتاری با او دارند.
- در شرکتهای بزرگ، افراد باید با افرادی کار کنند که دوست ندارند و این برای آنها مثل «جهنم» است؛ در یک شرکت تازه تاسیس لازم نیست این کار را بکنید.
درس نهم: ایجاد آگاهی نسبت به مارک
- بدون بودجه کلان تبلیغاتی، ارزانترین و سریعترین راه برای ایجاد نام تجاری، استفاده از یک فرد است. چهرهای را در شرکت خود برجسته کنید.
- چون افراد به افراد دیگر علاقه دارند، از داستانهایی با جنبه انسانی بعنوان یک روش ساده و ارزان برای ایجاد نام تجاری استفاده کنید.
- بعد یک دشمن پیدا کنید – ترجیحا یک نام آشنا – که بتوانید با آن وارد جنگ شوید. به فکر این باشید که برنامهها و مناسبتهای روابط عمومی آنها را که ربطی به نام تجاری شما دارند، مصادره به مطلوب کنید.
- شرکتهای کوچک میتوانند به سادگی و با به چنگ آوردن فرصتها و تبدیل شدن به دشمن اصلی رقبای خود، به نامهای آشنا مبدل شوند.
درس دهم: هیچوقت پاسخ نه را جدی نگیرید
- کارآفرینان باید سرسخت باشند، توصیه میشود هیچوقت جواب نه را قبول نکنند.
- هرگاه با نه مواجه شدید، به تماس گرفتنهای خود ادامه دهید، اما همچنان به مسائل و موانعی که قرار است از سر راه برداشته شود، فکر کنید.
- هیچ وقت نه را در پاسخ اول قبول نکنید، فقط اگر ده یا بیست یا سی بار نه شنیدید، به آن فکر کنید.
- سرسخت باشید، اما آماده قبول این باشید که چه وقت دارید سر خود را به یک دیوار آجری میکوبید.
درس یازدهم: سربرآوردن از خاکستر بعد از بحران
- در مقام کارآفرین، شاید یکی از بزرگترین چالشهای شما هدایت کشتی در آبهای طوفانی باشد، هول نکنید.
- با ارتباطات صریح کار را آغاز کنید. درباره وضعیت پیش آمده صادقانه با سرمایهگذاران و کارکنان صحبت کنید و کمک بخواهید.
- مهمتر از همه، اجازه ندهید پول نقد شرکت ته بکشد.
- برای سربرآوردن از خاکستر بعد از بحران، خونسرد و خویشتندار بمانید، انسجام را کاملا حفظ کنید و بر پایه یک استراتژی واحد دست به اقدام بزنید.
درس دوازدهم: مفهوم مدنظر خود را قبل از گسترش به اثبات برسانید
- هرگاه سرمایهای پرخطر را برای کسب و کار تهیه میکنید، برای گسترش سریع کسب و کار فشار بسیار زیادی وجود دارد.
- کارآفرینان برای موفق شدن نباید کار خود را تا زمانی که شرکت بتواند از عهده آن گسترش برآید، گسترش دهند.
- ابتدا مدل درآمد و عملیاتها و بازاریابی را درک کنید. بعد دست به گسترشهای آزمایشی بزنید و روی اثبات مفهوم مدنظر خود کار کنید.
- تنظیم وقت برای یادگیریتان درباره کسبهای پرمخاطره بسیار مهم است.
درس سیزدهم: کاری را که دوست دارید انجام دهید
- وقتی برای برخاستن از رختخواب دیگر هیجان زده نباشید، وقت آن رسیده که کار دیگری انجام دهید.
- زندگی، تعویض لباس نیست. کارهایی انجام دهید که عاشق انجامشان هستید.
- اگر در انجام کاری احساس لذت کنید، در کسب مهارت در آن بخت بیشتری همراه شما خواهد بود.
- دوست داشتن کاری که انجام میدهید، میتواند تجربهای شگفتانگیز باشد.
ثبت نظر
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
ممنون که این کتابو خیلی مجمل خلاصه کردید
دچار ارور شده اگر چیزی میدونی امثال بنده را باخبر کنه یازهرا