پژوهشگروبلاگ شخصی قاسم صفایی نژاد

* این یادداشت در شماره 78 هفته نامه سرخط منتشر شده است.

 

رئیس جمهور به مناسبت آغاز سال تحصیلی دانشگاهی در دانشگاه تهران حضور یافت. همواره حضور مسئولین مختلف در بین دانشجویان همراه با ایراد سخنان مهم و تأثیرگذاری در سطح کشور است که به قول شهید بهشتی «دانشجو مؤذن جامعه است.»

جناب آقای روحانی نیز سخنان مهمی را راجع به موضوعات مختلف از جمله دانشگاه، در این جلسه بیان کردند. اما سخنی که همگان را به تعجب واداشت این بود که ایشان از نبود تریبون دانشجویی برای شنیدن نظرات دانشجویان ابراز تأسف کردند و گفتند که «آمدن من به دانشگاه بیشتر برای شنیدن است تا حرف زدن».

سؤال این است که چه کسانی برای این دیدار رئیس جمهور، برنامه ریزی کرده‌اند؟ دفتر رئیس جمهور یا دانشگاه تهران و تشکل‌های دانشجویی؟ پاسخ تشکل‌های دانشجویی که منتفی است، زیرا کسی دست و پای خود را نمی‌بندد  و سایر جواب‌ها هم که دولتی هستند و زیر نظر رئیس جمهور! جالب‌تر این‌که همواره به خاطر داریم که رؤسای جمهور سابق و اسبق در دانشگاه به نظرات دانشجویان گوش می‌دادند و واکنش‌های متفاوتی داشتند. کار حتی به جایی می‌رسید که آقای خاتمی دانشجویان را تهدید به بیرون انداختن از سالن می‌کرد و یا عکس آقای احمدی‌نژاد را آتش می‌زدند. حال چه شده است که با این‌که رئیس جمهور برای شنیدن آمده است اما دانشجویان نمی‌توانند صحبت کنند؟ به نظر می‌رسد این رفتار رئیس جمهور، یک رفتار سیاسی کلاسیک است؛ در غیر این‌صورت حتی رئیس جمهور در همان جلسه می‌توانست به چند نفر فرصت صحبت دهد.

سؤال دیگر این است که آیا رئیس جمهور از فضای غیردانشجویی سالن نیز متأسف هستند؟ زیرا حضور اساتید و مسئولین دانشگاه‌ها نسبت به دانشجویان تغییرات محسوسی نسبت به دولت‌های قبل داشت. فضای سالن به شکلی بود که این حس را تلقین می‌کرد که هر کسی اجازه حضور در سالن برای شنیدن سخنان رئیس جمهور را نداشت.

در هر صورت درخواست دانشجویی ما از رئیس جمهور محترم این است که اگر واقعا از اتفاق افتاده متأسف هستند، دیدار دانشجوی بعدی را به سال بعد و آغاز سال تحصیلی مؤکول نکنند و همان طور که که در یک سال و چند ماه گذشته، مقتدر نشان داده‌اند، به این عرصه نیز ورود کنند و شعار پذیرش نقد را به واقعیت مبدل کنند.

ثبت نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.

نظرات (۳)

محمد ۲۰ مهر ۹۳، ۱۸:۲۲
شاید ریس جمهور ما ترسی تو دلش باشه
شاید در پی سوالی از طرف دانشجویان بمونه
اخه تو سیاست خارجی تا الان اصلا موفق نبودیم
حرفها وتبلیغات زیادی برای دولت خودشون میزنند اما چیز خاصی ندیدیم
طرح وبرنامه ای اصلا ندارند
وضع کارگری کشور واقشار کم در امد خیلی بده

هرحال
 ریس جمهور باید قوی باشه

حمیدرضا ۲۰ مهر ۹۳، ۱۸:۴۴
ببین خودت نوشتی "شعار پذیرش نقد" این یعنی رییس جمهور رو به شعار دادن(از بعد منفی آن) متهم می کنی.
یعنی رییس جمهور به دروغ خودش رو نقد پذیر می داند در حالی که نیست. خوب فرق شما با کسانی که احمدی نژاد رو در جایگاه رییس جمهور ایران دروغگو می دانند چیست؟
درجای دیگر می فرمایید "فضای غیردانشجویی"  بعد در توضیحش می گویید یعنی استاتید و دانشجویان دستچین شده بودند. خوب این یعنی چی؟ اول این که هر زیر مجموعه از دانشجو ها هم یک گروه دانشجوی هست. دوم اینکه هر شخصی که سخنرانی می کند دوستانی دارد که زودتر میایند و دشمنانی که اگر انگیزه زیاد داشته باشند میایند مثل آن روزهای احمدی نژاد و شلوغ بازی در می آورند اگر این مخالف ها هم بی انگیزه باشند کمتر میایند و شلوغ بازی هم نمی کنند. شاید جمع به این دلیل یک دست بوده؟ چرا سریع جنبه ی منفی را ملاحظه می کنید آیا کسی را میشناسید که به مجلس راهش نداده باشند؟(بجز کسانی که مانند من دیر رسیده باشند)
این جمله هم ایراد ویراستاری دارد : "اسخ تشکل‌های دانشجویی که منتفی است" احتمالن منظور منفی بوده
قاسم صفایی نژاد: ۲۶ مهر ۹۳، ۱۱:۱۶
بهتون پیشنهاد میکنم که کتاب «قدرت انتقاد سازنده» نوشته پروفسور هندری وایزینگر را حتما بخونید تا متوجه بشید که نقد چه شرایطی دارد. دقیقا وقتی از شخصی درخواست می‌کنیم که فلان عمل را انجام دهد، می‌توان از واژه نقد استفاده کرد اما کسانی که رسما به یک شخص که رئیس جمهور هم بود صفت درغگویی می‌دادند، قصد نقد نداشتند. کتاب را کامل بخوانید تا متوجه منظورم بنده شوید.
در مورد فضای دانشجویی هم باید گفت که فضای دانشجویی عام مورد نظر است و قطعا نمونه دستچین شده از یک جامعه آماری، نمونه واقعی نخواهد بود. بحث بر سر دوستان و دشمنان آمدن و انگیزه داشتن نبود. بحث بر سر این بود که حتی صندلی‌های خالی در جلسه سخنرانی به چشم می‌خورد و طبیعتا اگر فضای دانشگاه را تجربه کرده باشید، می‌دانید که یک سالن چند صد نفره در یک دانشگاه چند هزار نفری برای سخنرانی رئیس جمهور به سرعت و به سادگی پر می‌شود و همواره انگیزه آن وجود دارد؛ آن هم در دانشگاهی مانند دانشگاه تهران.
ایراد ویراستاری هم وارد نیست برادر ;) یه بار دیگه بخون متوجه بشی منظورم رو. جمله این است که انتخاب گزینه تشکل‌های دانشجویی به عنوان پاسخ منتفی است، که حذف به قرینه معنایی شده است.
سپاس از نظرتان
امیر حسین ۲۴ مهر ۹۳، ۲۳:۰۱
عوام فریب، خالی بند، پوپلیست، مردم فریب و ...را قبلیا برچسبشو خوردند این یکی عملیاتی کرد !
قاسم صفایی نژاد: ۲۶ مهر ۹۳، ۱۱:۲۹
البته توهین به رئیس جمهور درست نیست و ما باید الگو باشیم