پژوهشگروبلاگ شخصی قاسم صفایی نژاد

چهل حدیث

«چهل» عدد متبرک و مقدسی در فرهنگ اسلامی به شمار می‌رود. عالمان و محدثان بسیاری در طول تاریخ اسلام اقدام به نگارش کتاب چهل حدیث کرده‌اند. اربعین حدیث حضرت امام خمینی نیز مجموعه‌ای دل انگیز و گران‌سنگ و آکنده از فواید گوناگون تفسیری، حدیثی، فلسفی، اخلاقی، اعتقادی و عرفانی است، که در 38 سالگی امام  به رشته تحریر درآمده است. این کتاب در 800 صفحه منتشر شده است که بارها به چاپ‌های گوناگون رسیده است.

امام خمینی (ره) در این کتاب با انتخاب 40 حدیث که 33 حدیث ابتدایی آن مربوط به اخلاق اسلامی و 7 حدیث آخر در باب اعتقادات و کلام است، به بیان متن کامل حدیث و تفسیر آن می‌پردازند. این چهل حدیث به ترتیب عبارتند از:

1. جهاد با نفس  2. ریا  3. عجب  4. کبر  5. حسادت  6. حب دنیا  7. غضب  8. عصبیت  9. نفاق  10. هوای نفس و درازی آرزو  11. فطرت  12. تفکر  13. توکل  14. خوف و رجا  15. امتحان و آزمایش مومنان  16. صبر  17. توبه  18. ذکـر خدا  19. غیبت  20. اخلاص  21. شکر  22. کراهت از مرگ  23. اصناف جویندگان علم  24. اقسام علم  25. شک و وسواس  26. فضیلت علم  27. عبادت و حضور قلب  28. لقاءالله  29. وصایای رسول اکرم (ص) به امیر مومنان علیه السلام  30. اقسام قلوب  31. عدم معرفت حقیقی حق تعالی و رسول و ائمه علیهم السلام  32. یقین (و حرص و رضا)  33. ولایت و اعمال  34. مقام مومن نزد حق تعالی  35.معرفت اسماء حق و مسئله جبر و تفویض  36. صفات حق  37. معرفت خدا و رسول و اولی الامر  38. آفرینش آدم بر صورت خداوند  39. خیر و شر  40. تفسیر سوره توحید و آیات آغازین سوره حدید.

قبلا در این وبلاگ، 12 بند خواندنی از این کتاب را در بخش نقل قول گنجانده بودم که توصیه می‌کنم با خواندن آنها به خواندن کامل کتاب علاقه‌مند شوید. عناوین این 12 بند در زیر آمده است که می‌توانید برای خواندن آنها روی آن کلیک کنید:

- ستاریت حق مانع از غیور بودن او نیست

- بیچاره تو مشرکی!

- هزاران فرسنگ فاصله با رضای خدا

- کبر به مال و منال، پست‌ترین درجه کبر

- علامت عُجب

- گناه بهتر از عُجب است!

- شرمساری رسول الله؟!

- شیطان در قیامت طمع به رحمت حق کند!

- در جمیع احوال آزاد شو

- پلیدترین غیبت همراه با ریا است

- ضایع شدن عمل در آینده

- فضایل دانش

 

نسخه الکترونیکی این کتاب را می‌توانید از اینجا و همچنین نسخه صوتی آن را از اینجا به صورت رایگان دریافت نمایید. همچنین می‌توانید نظر کاربران گودریدز را درباره این کتاب در اینجا ببینید.



 

 

 

ثبت نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است