پژوهشگروبلاگ شخصی قاسم صفایی نژاد

در دیدار 17 خرداد رهبری با دانشجویان برخی کلیدواژه‌ها دستمایه مباحثه و حتی اختلاف شده است؛ از جمله «آتش به اختیار» و «ترقه بازی». کلیدواژه‌هایی که شاید اگر همان افرادی که آن را دستمایه بحث قرار داده‌اند در آن جلسه حضور داشتند و زمینه سخنان پیش آمده در آن جلسه و صحبت‌های دانشجویان را می‌شنیدند، انقدر برایشان مبهم نبود. افرادی که عموما حتی سخنرانی ایشان را کامل ندیده‌اند یا نخوانده‌اند چه برسد که سخنان دانشجویان را شنیده باشند. در این چند روز از افرادی که چنین پست‌هایی در فضای مجازی منتشر می‌کردند، می‌پرسیدم که سخنان کامل یا لااقل چند جمله قبل و بعد از آن را دیده‌اید یا خوانده‌اید؟ و عموما پاسخ این بود که خیر. 

بر خود لازم دانستم به جهت حضور در آن جلسه نکاتی چند را بنویسم:

- آتش به اختیار:

راجع به این کلیدواژه ذکر چند نکته ضروری است:

  • مخاطب آتش به اختیار دانشجویانی هستند که به قول رهبری حرف‌های سنجیده و پخته و دقیقی زده‌اند. آنها آدم‌های نادان و کودنی نیستند تا اهل عمل غیرقانونی و افراطی باشند. آنها تندترین نقدها از عملکرد اکثر دستگاه‌های کشور را به صورت قانون‌مند در حضور شخص اول کشور بیان کردند اما افراطی‌گری نکردند و باور دارند که حرف‌هایشان در کشور اثر دارد و نیازی به عمل غیرقانونی نیست.
  • رهبری اجازه آتش به اختیار را به این شرط می‌دهند که ارتباط با ستاد مرکزی قطع باشد یا ستاد مرکزی مختل و تعطیل باشد نه در همه جا. دامنه آن را هم با توجه به نقدهای دانشجویان مشخص می‌کنند که در حوزه‌های فکری، فرهنگی و سیاسی است. واقعا آیا اگر ستاد مرکزی پاسخگوی نیازهای کشور نبود، راه حل جز این است که مردم کمکی برای بهتر شدن شرایط کنند؟ اساسا آیا بیداری مردم و به ویژه قشر دانشجو که مؤذن جامعه است، پدیده بدی است؟ 
  • رهبری اجازه آتش به اختیار را به کسانی می‌دهند که افسر جوان جنگ نرم هستند و از اصطلاح فرمانده در میدان جنگ استفاده می‌کنند. طبیعتا فرمانده در میدان جنگ، اگر آتش به اختیار هم باشد، آتش را به روی مردم خودش نمی‌گشاید. در جنگ نرم هم آتش به اختیار در مورد دشمن است. یعنی اگر می‌بینید که مسئولین مقابل تهاجم فکری و فرهنگی دشمن کاری نمی‌کنند، شما در نقد خصمانه دشمن آزادید. 

- ترقه‌بازی:

در جلسه‌ای که گفته شد، قبل از سخنرانی رهبری، یکی از دانشجویان در سخنانی گفت که امنیت کشور ما پایدار است و با این ترقه‌بازی‌ها دل کسی شور نمی‌افتد. استفاده رهبری از این کلیدواژه در فرمایشات خودشان را نباید ریشخند غم مردم تصور نمود.

اطلاق ترقه‌بازی به حادثه تروریستی، ریشخند ضعف تروریست‌ها است که پس از چند سال محاصره ایران در آتش ترور، فقط توانشان همین بود و خللی در امنیت کشور وارد نشده است. اطلاق ترقه‌بازی به حادثه تروریستی صدور پیام آرامش به مردم عادی جامعه بود که ممکن است به دلیل این اتفاق دلشوره ناامنی گرفته باشند و با این پیام بدانند این اتفاق نه بزرگ بود و نه تکرارشدنی. عده‌ای گویا فراموش کرده‌اند که گوینده ترقه‌بازی خودش قبلا ترور شده است و بیش از آنها تلخی ترور را می‌داند.

متأسفانه در فضای روانی ایجاد شده، افراد منصف هم صحبت‌های تقطیع شده یک نفر را از رسانه‌های مخالف او می‌شنوند و قضاوت می‌کنند. کاری که حتما خودشان هم در خلوت خودشان آن را عقلانیت و روشنفکری نمی‌دانند.

 

ثبت نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.

نظرات (۱۰)

شایستـ .ه ۲۰ خرداد ۹۶، ۱۴:۴۱
دیدید تو آمدنیوز چقدر به رهبر بی ادبی شد سر این کلیدواژه ها؟
عاقبت بی بصیرتی همیناست
قاسم صفایی نژاد: ۲۰ خرداد ۹۶، ۱۶:۴۱
نه. خیلی چک نمی‌کنم این کانال رو. مگر اینکه کسی برام فوروارد کنه.
از دشمن انتظار بصیرت نباید داشت که. اونا کارشون نفرت پراکنی هست.
اَسی ... ۲۰ خرداد ۹۶، ۱۴:۵۵
واقعا فهمیدن منظور رهبر از ترقه بازی اینقدر سخته یا مردم خودشونو زدن به کج فهمی؟؟؟ :/
قاسم صفایی نژاد: ۲۰ خرداد ۹۶، ۱۶:۴۳
مشکل مردم نیستن. مشکل اینه که دشمنان رهبری از دوستان رهبری برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی فعال‌تر هستند و میتونن رو ذهن مردم اثر بذارند در حدی که تلاش می‌کنند.
بانوچه ۲۰ خرداد ۹۶، ۱۵:۰۶
بنظرم منظور رهبر کاملا مشخص و واضحه، کسانی که از این کلمات سوء استفاده میکنن دنبال بهانه هستند...
قاسم صفایی نژاد: ۲۰ خرداد ۹۶، ۱۶:۴۴
بله. البته از میان به ظاهر انقلابیون هم عده‌ای ممکنه دنبال سوءاستفاده باشند تا اهداف خودشون رو پیش ببرند. ما باید تبیین کنیم تا اونا هم نتونن به خواسته‌شون برسن.
نون. الف ۲۰ خرداد ۹۶، ۱۸:۳۱
سلام که نام خداست.
ممنون از اختصاص پست به این موضوع. آنهایی که میدانند که میدانند. امیدوارم آنهایی که نمیدانند و نمیدانند که نمیدانند بدانند تا بلکه از این جهل مرکب بیرون بیایند. 
رقص قلمتان پاینده.
حسین ۲۰ خرداد ۹۶، ۱۸:۳۷
چه جالب. نمیدونستم یکی از دانشجوها قبلش گفته ترقه بازی رو
حمید ۲۰ خرداد ۹۶، ۱۸:۳۷
نکته جالبی بود که بهش فکر نکرده بودم که آتش به اختیار در جنگ به سمت دشمن است نه به سمت مردم. درسته
نون. الف ۲۰ خرداد ۹۶، ۱۸:۵۶
فکر میکردم آتش به اختیار و ترقه بازی از اصطلاحات امام خمینی گرفته شده باشد. در این مورد کسی مطلبی نشنیده یا نخوانده؟
قاسم صفایی نژاد: ۲۰ خرداد ۹۶، ۱۹:۰۳
چرا. حضرت امام هم از این واژه استفاده کرده بودند.
 پیام حضرت امام خمینی(ره) به مناسبت ترورهای خیابانی و بمب گذاری های منافقین:

“این ترقه بازی هایی که در ایران می‌شود، البته به ما یک صدماتی وارد می‌شود، اما این یک قدرتی نیست، این‌طور نیست که یک قدرتی باشد که قدرتی در دست آنها هست و دارند ترقه می‌اندازند، بمب را قایم کنند، این هر بچه‌ای می‌تواند این کار را بکند، هر دزدی می‌تواند برود یک جایی یک بمب بگذارد منفجر بکند. این یک مسئله و قدرتمندی نیست در کار، این عجز و بیچارگی و بدبختی و انحراف است.”

صحیفه امام،جلد ۱۵،صفحه ۹۵
1360/5/19

 http://farsi.rouhollah.ir/library/sahifeh?volume=15&page=95
شایستـ .ه ۲۱ خرداد ۹۶، ۰۱:۱۶
بی بصیرتی دشمنو نمیگم بی بصیرتی مردمو میگم
حوری دخت ۲۲ خرداد ۹۶، ۰۰:۵۱
برای این گفتن ترقه بازی ک جنگ روانی برای دشمن ایجاد کنن...

بصیرت ندارن مردم..
قاسم صفایی نژاد: ۲۲ خرداد ۹۶، ۰۱:۱۸
البته مردم بصیرت دارند. یه عده قلیلی مغرض هستند و یه عده‌ای ممکنه موقتا فریب بخورند. 
حنه میرا ۲۷ خرداد ۹۶، ۱۴:۰۶
قدری از این برداشت ها به تاریخمان برمیگردد و تجربه های زیسته‌مان.. به سعید امامی‌ها و سعید عسگرها و قس علی هذاها.. و اینکه حدود دشمن با چه معیار و سلیقه‌ای تعیین شود.. به نظرم جای نگرانی وجود دارد.. زیاد هم وجود دارد.
قاسم صفایی نژاد: ۲۷ خرداد ۹۶، ۱۴:۱۳
در مورد اسامی که نام بردید حرف‌های جدی وجود دارد: مثل اینکه سعید عسگرها از کجا ریشه گرفتند و بعدش مثلا در سال 88 کجا بودند و ...
اما برای مقابله با عوامل خودسر که برداشت اشتباه از حرف منطقی می‌کنند می‌توان تبیین انجام داد و با انبوه جمعیت مردم خوب و انسان‌دوست کشورمان آن را درست پیاده کرد. ترسیدن از عوامل خودسر کاری را درست نمی‌کند.